• Jubilæumsflyet havde et ekstra set stewardesser ombord. Iført uniformer fra flere årtier. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Jubilæumsflyet blev mødt af vandkanoner ved ankomst til Københavns Lufthavn. (Foto: SAS)

  • Den røde løber klargøres inden flydøren åbnes. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Koncernchef Rickard Gustafson efterfulgt af stewardesser fra flere årtier. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • SAS-koret stod klare til at synge ved ankomst i gaten. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Jubilæumsflyet parkerede ved standplads E75, og fik tilkørt egen trappe. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • En samling glade SAS-ansatte. Til venstre vicekoncerndirektør Lars Sandal Sørensen og koncernchef Rickard Gustafson. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • SAS Boeing 737-800 malet i jubilæumslogo på vej ind til standplads. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

SAS fejrede 70 år med jubilæumsflyvning og festivitas

70-året for den første SAS flyvning blev markeret i lørdags ved et storstilet arrangement i Københavns Lufthavn.

Den første SAS flyvning, efter etableringen af det fællesskandinaviske flyselskab få uger forinden, fandt sted mellem Stockholm og New York med et DC-4 fly med plads til 28 passagerer om bord. Datoen var den 17. september 1946, og den 25 timer lange flyrejses første stop på vejen til New York var København.

I lørdags ankom rutenummer SK1421 i en særlig jubilæumsbemaling til Københavns Lufthavn fra Stockholm – ligesom for 70 år siden. Flyvningen var en almindelig ruteflyvning, men ombord befandt sig stewardesser iført forskellige uniformer der viste moden gennem de mange årtier SAS har eksisteret. Koncernchef Rikard Gustafson og koncerndriftsdirektør Lars Sandal Sørensen havde også taget med på flyveturen til København.

 

Rød løber
Boeing 737-800 flyet blev, efter en omgang gennem lufthavnens vandkanoner, modtaget på standplads E75, hvor den røde løber var rullet ud for at modtage passagererne på jubilæumsflyvningen. En af de første passagerer der steg ud mod de ventende busser smilede stort, mens han klart udtalte, at han nød de ”15 minutes of fame”. Ombord fra Stockholm havde passagererne oplevet en lille catwalk i kabinen, med de specielt uniformerede stewardesser ledsaget af kager og bobler.

SAS koret sang
I gate B3, hvor passagererne blev kørt hen, ventede SAS koret der består af nuværende og tidligere ansatte, som stemte i med fødselsdagssange.

Jubilæet blev markeret flere steder i lufthavnen og på flyvninger på udvalgte ruter. På alle langdistanceruter ud af Københavns Lufthavn til USA og Asien blev der ligeledes serveret kage til passagererne, og i de to SAS-lounges i lufthavnen stod den på kage og champagne til de besøgende.

For de SAS ansatte i København fortsatte festen senere på aftenen i hangar 5. For at så mange som muligt skal kunne deltage i festlighederne, afholdes der fest igen på tirsdag for dem der ikke kunne være med lørdag. På samme måde er det foregået i Oslo i sidste uge. I den kommende weekend og den efterfølgende tirsdag er det SAS-ansatte i Stockholm, som skal være med til at fejre 70-års jubilæet.

 

Relaterede artikler:

SAS fylder 70 i år

Mange vil fejre SAS

x

Læs Også

SAS har store forventninger til ATP

Med ATP i ejerkredsen bag Københavns Lufthavn håber SAS, at man sammen kan udvikle og udbygge SAS' netværk i CPH.

Analytiker: SAS-aktien er prissat for lavt

Investorerne tog godt imod nyheden om den aflyste strejke i SAS, og aktien blev torsdag handlet op. Kursen på SAS-aktien er steget med 30 procent på blot en måned.

SAS indgår aftale med norske piloter

SAS og de to norske pilotforeninger er blevet enige om ny treårig overenskomst, hvormed konflikten begrænses til de aflyste flyvninger torsdag morgen og formiddag.

ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

Den australske kapital- og infrastrukturfond Macquarie har solgt 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavn til ATP.

SAS aflyser 100 flyvninger

Ruten fra København til Oslo vil kun i begrænset omfang blive ramt ved den kommende pilotstrejke i SAS. Ruterne til de øvrige norske byer samt de jyske Norges-ruter går fri.

SAS til CPH: På med ja-hatten

DEBAT: Københavns Lufthavn bør stoppe ærgrelsen over den kommende regulering og i stedet få investeringerne op i tempo, mener SAS-direktør Lars W. Andersen.