SAS flyver på indenrigsruten mellem København og Billund. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

SAS fjerner 35 procent af kapacitet på indenrigsrute

I hele første kvartal af 2017 vil indenrigsruten mellem København og Billund være reduceret fra fem til tre hverdagsafgange.

SAS har haft tradition for gennem de seneste par år at foretage tilpasninger på indenrigsruten fra København til Billund i årets første måneder, hvor efterspørgslen traditionelt er svagest.

Det er også sket i år, hvor SAS frem til slutningen af marts måned har reduceret fra fem til tre hverdagsafgange på ruten, der også betjener det store erhvervsområde i Esbjerg, der er landets femtestørste by. Samlet set reduceres der med 35 procent fra 29 til i alt 19 ugentlige afgange.

Bedømt udfra erfaringerne fra tidligere år plejer reduktionerne at have en markant indvirkning på passagertallet. Da SAS fra årets start og frem til den 9. marts 2015 reducerede fra fem til fire hverdagsafgange mistede lufthavnen alene i januar 26,6 procent af passagererne. Tabet forventes derfor at blive større, når endnu en afgang pilles ud, da tre hverdagsafgange gør alternative rejseformer som tog og bil mere attraktive på grund af en større fleksibilitet.

“Det er en voldsom reduktion, selvom vi i januar og til dels februar er vant til, at der er reduceret produktion på indenrigsruten til København. Som jeg har forstået det, handler det om puslespillet i den regionale produktion, og vi har stor forståelse for, at SAS står i en udfordrende situation lige nu,” siger Billund Lufthavns marketingchef Jesper Klausholm til CHECK-IN.dk.

Fire eller fem afgange
Hos SAS forklarer man, at årsagen til den kraftige reduktion hænger sammen med ophør af Jet Time-samarbejdet, hvor SAS kommer til at mange ATR72-fly til den regionale flyproduktion.

“Afslutningen af samarbejdet med Jet Time betyder, at vi ikke længere kan opretholde de mange frekvenser på København-Billund ruten. I forbindelse med udfasningen, har vi fjernet flyene, hvor der er mindst trakfik, hvilket vil sige flyvningerne midt på dagen, så færrest kunder bliver generet af udfasningen,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Men puslespillet for sommertrafikprogrammet er så kompliceret, at SAS ikke kan garantere at opretholde det samme antal frekvenser på ruten som hidtil.

“Billund er en vigtig destination for os, og vi har til hensigt at øge antallet af frekvenser igen i sommerprogrammet. Om det bliver fire eller fem, beslutter vi først i anden halvdel af januar,” lyder det fra pressechefen.

 

Relaterede artikler:

Billettrick kan spare 25 procent hos SAS

Hver fjerde indenrigspassager væk i Billund

Billunds indenrigsrute tilbage på fuld styrke

SAS skærer ned på indenrigsrute til Billund

Billund til SAS: Velkommen hjem!

x

Læs Også

Solidt halvår i Billund

Mere end 1,5 mio. rejsende benyttede Billund i første halvår af 2017. Nu venter årets travleste måned.

Havarikommissionen droppede undersøgelse

Havarikommissionen undlod at undersøge en hændelse med et British Airways-fly i Billund, mens noget tilsvarende i Manchester med samme fly er undersøgt til bunds.

Turkish Airlines styrker Billund-tidtabel

Fra 29. oktober ændrer Turkish Airlines fartplanen, således at flyvningerne mellem Billund og Istanbul rammer to forskellige trafikbølger.

Billund Lufthavn klar til rekordsommer

De nye selvbetjeningssluser i sikkerhedskontrollen i Billund Lufthavn står klar og venter på op til 550.000 afrejsende flypassagerer i de kommende 100 dage.

Udenrigsruter giver rekord i Billund

Billund Lufthavn fik sin bedste maj nogensinde, da fremgang i udenrigstrafik opvejede tilbagegangen i indenrigs- og chartertrafikken.

Jysk Heathrow-rute har vundet fodfæste

British Airways har nu fløjet 12 måneder på ruten fra Billund til London-Heathrow, og indtil videre er forventningerne til ruten blevet indfriet.