SAS flyver på indenrigsruten mellem København og Billund. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

SAS fjerner 35 procent af kapacitet på indenrigsrute

I hele første kvartal af 2017 vil indenrigsruten mellem København og Billund være reduceret fra fem til tre hverdagsafgange.

SAS har haft tradition for gennem de seneste par år at foretage tilpasninger på indenrigsruten fra København til Billund i årets første måneder, hvor efterspørgslen traditionelt er svagest.

Det er også sket i år, hvor SAS frem til slutningen af marts måned har reduceret fra fem til tre hverdagsafgange på ruten, der også betjener det store erhvervsområde i Esbjerg, der er landets femtestørste by. Samlet set reduceres der med 35 procent fra 29 til i alt 19 ugentlige afgange.

Bedømt udfra erfaringerne fra tidligere år plejer reduktionerne at have en markant indvirkning på passagertallet. Da SAS fra årets start og frem til den 9. marts 2015 reducerede fra fem til fire hverdagsafgange mistede lufthavnen alene i januar 26,6 procent af passagererne. Tabet forventes derfor at blive større, når endnu en afgang pilles ud, da tre hverdagsafgange gør alternative rejseformer som tog og bil mere attraktive på grund af en større fleksibilitet.

“Det er en voldsom reduktion, selvom vi i januar og til dels februar er vant til, at der er reduceret produktion på indenrigsruten til København. Som jeg har forstået det, handler det om puslespillet i den regionale produktion, og vi har stor forståelse for, at SAS står i en udfordrende situation lige nu,” siger Billund Lufthavns marketingchef Jesper Klausholm til CHECK-IN.dk.

Fire eller fem afgange
Hos SAS forklarer man, at årsagen til den kraftige reduktion hænger sammen med ophør af Jet Time-samarbejdet, hvor SAS kommer til at mange ATR72-fly til den regionale flyproduktion.

“Afslutningen af samarbejdet med Jet Time betyder, at vi ikke længere kan opretholde de mange frekvenser på København-Billund ruten. I forbindelse med udfasningen, har vi fjernet flyene, hvor der er mindst trakfik, hvilket vil sige flyvningerne midt på dagen, så færrest kunder bliver generet af udfasningen,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Men puslespillet for sommertrafikprogrammet er så kompliceret, at SAS ikke kan garantere at opretholde det samme antal frekvenser på ruten som hidtil.

“Billund er en vigtig destination for os, og vi har til hensigt at øge antallet af frekvenser igen i sommerprogrammet. Om det bliver fire eller fem, beslutter vi først i anden halvdel af januar,” lyder det fra pressechefen.

 

Relaterede artikler:

Billettrick kan spare 25 procent hos SAS

Hver fjerde indenrigspassager væk i Billund

Billunds indenrigsrute tilbage på fuld styrke

SAS skærer ned på indenrigsrute til Billund

Billund til SAS: Velkommen hjem!

x

Læs Også

Vækst i syd og tilbagegang i nord

I Billund Lufthavn voksede passagertallet i februar måned, mens Aalborg Lufthavn oplevede tilbagegang. Den manglende skuddag spillede dog en rolle i det nordjyske.

Rejse- og luftfartsbranchen møder 60.000 kunder

Skandinaviens rejse- og fritidsmesse Ferie for Alle afvikles i MCH Messecenter Herning i den kommende weekend, hvor der ventes 60.000 gæster.

TUI satser på rutefly fra Jylland

Efter at have sværget til ren charterflyproduktion udvider TUI nu med rejser med rutefly fra Jylland. Det giver 41 nye rejsemuligheder fra Billund, Aalborg og Hamborg.

Billund Lufthavn mander op i sikkerhedskontrollen

Billund Lufthavn har de seneste måneder været plaget af lange køer i sikkerhedskontrollen. Lufthavnen mander derfor op med 30 ansatte og forventer normal drift i april.

Billund Lufthavn vil etablere flyspotterplads

I løbet af foråret vil Billund Lufthavn åbne et helt nyt flyspotterområde, der også skal kunne benyttes af børnehaver og skoler.

Boeing 737MAX til Billund Lufthavn i 2018

Billund Lufthavn har udsigt til, at Icelandairs rute til Keflavik fra 2018 vil blive betjent på helårsbasis med helt splinternye Boeing 737 MAX-fly.