Det frigivne gidsel Willliam Quarles ved ankomsten til Københavns Lufthavn. (Foto: Bettman | Getty Images #516486496)

SAS fløj amerikanske gidsler i sikkerhed

SAS havde en betydningsfuld rolle, da de første gidsler blev frigivet under Iran-gidselaffæren i 1979, hvor iranske studenter holdt 52 amerikanske diplomater fanget i 444 dage.

Besætningen på SAS Douglas DC8-flyet, der mandag den 19. november 1979 skulle gennemføre en af to ugentlige flyvninger fra den iranske hovedstad Teheran til København, vidste allerede da de mødte ind i Mehrabad International Airport tidligt om morgenen, at dagens flyvning ville blive meget anderledes end andre flyvninger.

Fra SAS-ledelsen i Stockholm var man blevet orienteret om, at tre af flyets 20 sæder i kabinen på første klasse var blevet reserveret til nogle passagerer, der skulle have ekstra opmærksomhed og beskyttelse. Der var nemlig tale om ambassadesekretær Kathy Gross (22), sergent Ladell Maples (23) og sergent William Quarles (23), begge fra US Marine Corps og ambassadevagter ved den amerikanske ambassade i Teheran.

De tre unge amerikanere var blandt de 66 amerikanske diplomater, der 4. november 1979 blev taget som gidsler af militante iranske studerende og holdt fanget på den amerikanske ambassade. Den 19. november blev de tre første gidsler løsladt efter 15 dages fangenskab, og sidenhen blev yderligere 10 gidsler givet fri, mens de resterende 52 måtte tilbage i alt 444 dage i Teheran, idet de først blev løsladt den 21. januar 1981.

At det netop var disse tre amerikanerne, der blev forholdsvis hurtigt løsladt, hænger sammen med, at gidseltagerne ville erklære deres solidaritet med “undertrykte minoriteter”, og da de to marinesoldater var afro-amerikanerne faldt de ind under den kategori, ligesom den kvindelige ambassadesekretær blev løsladt som følge af, at kvinder nyder en særlig beskyttelse i Islam.

Gigantisk presseopbud i Kastrup Lufthavn
SAS-flyet skulle efter tidtabellen forlade Mehrabad-lufthavnen kl. 07.20, men afgangen blev en smule forsinket, da gidslerne først blev frigivet fra amabassadebygningen omkring kl. 07.00, hvorefter de i hast blev kørt til lufthavnen i en Chevrolet Trailblazer, der var ekskorteret af et stort opbud af politi og ambulancer. Her ventede SAS-flyet og besætningen på at få de løsladte gidsler ombord, og kørt før klokken 08.00 om morgenen kunne DC8´eren rulle ud af startbanen og sætte kursen mod København.

SAS DC-8-62 (Foto: Udo K. Haafke | GNU Free Documentation License)

DC8-flyet ankom til Kastrup Lufthavn kl. 11.20, hvilket var omkring 40 minutter forsinket, og her blev flyet mødt af et af de største presseopbud i Danmark nogensinde, idet den internationale presse var mødt op for at få de første kommentarer fra og billeder af de løsladte gidsler. Det blev dog kun til et ophold på 16 minutter i lufthavnen og ganske få bemærkninger samt et par fotos, da et Douglas C-9 militærfly fra US Air Force stod klar til at flyve de tre amerikanere videre til Rhein-Main Air Base ved Frankfurt, hvor de skulle igennem medicinske undersøgelser og indledende forhøringer, inden rejsen tilbage mod USA kunne kunne finde sted.

“Mit umiddelbare indtryk var, at alle tre var i en fremragende fysisk og psykisk tilstand. De siger, at de aldrig fornemmede, at de var i fare, og at de blev behandlet korrekt, har fået tiltrækkeligt med mad og på intet tidspunkt har været truet. Fru Gross tilføjede, at ‘jeg efterlod mange gode venner bag mig’. Ankomst og afrejse med deltagelse af det største antal medier, som vi nogensinde har været vidne til i København. Tv- og fotooptagelser, men ingen erklæringer fra de tre frigivne gidsler,” rapporterede den amerikanske ambassadør Warren Demian Manshel, ifølge WikiLeaks, hjem til udenrigsministeriet i Washington D.C.

Brev til SAS-chefen fra Cyrus Vance
Den amerikanske regering var tilsyneladende meget taknemmelig for den indsats, som SAS og flyets besætning ydede for at få de løsladte gidsler sikkert ud af Iran, der var præget af uroen efter ayatollah Khomeinis tilbagevenden fra eksil som et led i den iranske revolution og præstestyrets overtagelse af magten.

Samme dag som gidslerne var blevet bragt sikkert til Kastrup Lufthavn i København, tikkede der også et telegram ind til SAS-koncernchefen Carl-Olov Munkberg på hovedkontoret i Stockholm. Afsenderen var den amerikanske udenrigsminister Cyrus Vance, der dengang var en del af Jimmy Carter-administrationen.

Indholdet i telegrammet er for nyligt blevet afsløret på WikiLeaks.

“Kære Hr. Munkberg. De og Deres personale i flyselskabet skal roses for medfølelse, mod og fremragende samarbejde, som De udviste ved at bringe de første af de frigivne amerikanske gidsler fra Teheran til København og i sikkerhed. De overbringes hermed min dybeste anerkendelse og dybfølte tak. Med venlig hilsen, Cyrus Vance.”

Henvendelsen fra den amerikanske udenrigsminister blev tilsyneladende modtaget med en vis stolthed i chefkontoret hos SAS, og Carl-Olov Munkberg var da heller ikke sen til at besvare henvendelsen.

“Kære Hr. Canney (Paul Francis Canney, USA´s daværende ambassadør i Stockholm, red.). Jeg er i sandhed meget taknemmelig for Deres elskværdige brev af 20. november. Jeg vil gerne bede Dem formidle min egen og SAS´ varme tak til udenrigsminister Cyrus Vance for hans betænksomhed ved at give udtryk for hans følelser omkring SAS og vores personale. Det er en stor glæde for mig at viderebringe informationen til mine kolleger, der var involveret i transport af de amerikanske borgere. Idet jeg endnu engang takker for brevet, vil jeg benytte lejligheden til at udtrykke mig oprigtige håb om, at vi snart får en lykkelig afslutning på de tragiske begivenheder i Teheran. Med venlig hilsen, Carl-Olov Munkberg, koncernchef.”

Hjem til USA med “Freedom One”
Gidselkrisen i Iran sluttede dog først den 21. januar 1981, hvor 52 amerikanske gidsler efter 444 dage i fangenskab blev løsladt efter en mæglingsindsats fra Algeriet og få timer efter, at Ronald Reagan havde aflagt ed og overtaget præsidentembedet efter Jimmy Carter. Gidslerne blev fløjet fra Teheran til Rhein Main Air Base via Algeriets hovedstad Algier for at vise anerkendelse og respekt over for det nordafrikanske land, der havde spillet en ikke ubetydelig rolle i mæglingen med ayotollah Khomeini.

De frigivne amerikanske gidsler ved ankomst til USA med Freedom One, Air Force VC-137 Stratoliner (Foto: Don Koralewski | Department of Defense)

Det var et Boeing 727-fly fra Air Algerie, der hentede gidslerne ud af Teheran, hvorefter de blev fløjet til Algier med et kort fuelstop i Athen på vejen. Her blev de modtaget af USA´afgående viceudenrigsminister Warren Christopher og kunne forlade flyet som frie mænd og kvinder og lade sig forevige til historiebøgerne. Rejsen fortsatte hereffter videre til Rhein Main Air Base, og efter ankomsten i den tyske lufthavn blev gidslerne kørt til et nærliggende militærhospital i Wiesbaden, hvor de under et par dages ophold blandt andet fik besøg af den afgående præsident Jimmy Carter.

Rejsen tilbage til USA foregik ombord på en Boeing C-137 Stratoliner fra US Air Force, og flyet havde i den særlige anledning fået kaldenavnet Freedom One, hvilket også stod malet på siden af flyet ved ankomsten til Stewart International Airport, efter at flyet havde foretaget en teknisk mellemlanding i Shannon inden turen over Atlanten.
Da flyet nærmede sig den amerikanske lufthavn, blev det modtaget af en velkomsthilsen fra kontroltårnet: “Welcome Freedom One”, og den næste transmission kom fra flyet med ordene “God bless America.”
x

Læs Også

SAS vil etablere pendlerforening i Billund

SAS ønsker at styrke dialogen med indenrigskunderne på indenrigsruten fra Billund til København, og håbet er, at det kan munde ud i en pendlerforening.

Avro RJ85-fly på SAS-ruter

Nogle SAS-kunder stifter i disse dage bekendtskab med en flytype, der ikke sædvanligvis benyttes i SAS-flåden.

Minister giver smagsprøve på luftfartsstrategi

Dette års Folkemøde byder på en eksklusiv snak med transportministeren om luftfartsstrategien samt et direkte møde mellem to af luftfartsbranchens største kamphaner.

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH

SAS giver høje afgifter i Københavns Lufthavn skylden for, at selskabets kapacitetsvækst i den kommende vinter er større i Stockholm og Oslo.

SAS vil ikke afgive rettigheder til Norwegian

Norwegian taler usandt når de påstår, at det er en mere end 60 år gammel aftale, der forhindrer selskabet i at flyve over Sibirien, lyder det nu i et frontalangreb fra SAS

SAS flytter A320neo fra norsk til svensk register

Efter at Sverige har tilsluttet sig den såkaldte Cape Town-konvention giver leasingselskaber SAS lov til at indregistrere de nye A320neo-fly i Sverige.