A340-300 (Foto: SAS)

SAS fløj med tomt fly til Chicago

Rutenummer SK943 fra København til Chicago blev lørdag aften aflyst. SAS sendte passagererne på hotel, men tre og en halv time efter planlagt afgang, fløj flyet tomt til Chicago.

Op imod jul holder man vejret hos de fleste flyselskaber. Flyene er typisk fuldt bookede og tekniske fejl og andre forsinkelser kan risikere at koste rigtig mange penge og utilfredse passagerer.

Derfor var det en noget ærgerligt start på juletrafikken, som SAS kom ud for i lørdags. Rutenummer SK943 til Chicago var planlagt til at afgå fra Københavns Lufthavn kl. 15.40 i henhold til tidtabellen.

Airbus A340-flyet, der skulle gennemføre flyvningen var kommet rettidigt ind, men det viste sig, at der ifølge SAS opstod en teknisk fejl. Derfor blev afgangen i første omgang udsat til kl. 16.20 og igen til kl. 18.45.

Da der endelig blev givet klarmelding fra teknikerne, kunne besætningen ikke gennemføre flyvningen med passagerer, da man i modsat fald ville overtræde hviletidsbestemmelserne.

Derfor blev de op imod 250 passagerer sendt på hotel i København samt ombooket til andre flyselskaber, hvor man var i stand til at finde ledig kapacitet.

“Passiv flyvning“
Til gengæld måtte flyet afsted til Chicago, da der var op imod 250 passagerer på den anden side af Atlanten, der ventede på at blive fløjet hjem til Skandinavien.

Besætningen satte sig i et tomt fly, der forlod gaten kl. 19.16 samtidig med, at de sidste passagerer var ved at finde logi og andre flyselskaber at rejse med. Det tomme fly ankom til Chicago to timer og 47 minutter efter tidsplanen, da den særlige letvægtsudgave uden passagerer havde tilbagelagt flyvningen hurtigere end sædvanligt.

“Da flyet kom ind fra Chicago om formiddagen, var der en teknisk fejl. Det tog så lang tid at få udbedret, at flypersonale efter reglerne ikke måtte flyve ved passagerer, men godt måtte flyve passivt. I stedet for at ende med at stå i Chicago og aflyse et fly til Skandinavien, valgte vi at flyve tomt derover og i mellemtiden håndtere passagererne i København,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark om den usædvanlige hændelse.

Pressechefen beklager på vegne af SAS over for de passagerer, der måtte vente i København, men kan samtidig glæde sig over, at det lykkedes at få de ventende passager hjem fra Chicago.