Et af Flybe's ATR72-600 fly. Foto: Bene Riobó / Wikimedia Commons.

SAS-fly i hård landing

Et ATR72-fly opereret af Flybe på vegne af SAS landede med en så voldsom kraft i Visby Lufthavn, at flyet måttes tages ud af drift i 10 dage.

Britiske Flybe beskæftiger på en langtidskontrakt fem ATR72-600 fly for SAS fra basen i Stockholm-Arlanda. I 10 dage har et af flyene imidlertid været ude af drift efter en særdeles hård landing, der fandt sted den 29. maj i Visby Lufthavn på den svenske ø Gotland.

ATR-flyet med rutenummer SK081 landede kl. 15:42 på bane 21 i Visby Lufthavn efter at have gennemført en 36 minutter lang flyvning fra Stockholm-Arlanda. Det skriver Aviation Herald.

Ved landingen blev næsehjulet sat ned med en kraft, der svarer til 2,9G i vertikal acceleration. Den hårde landing medførte ikke skader på passagerer og besætning, men flyet måtte til gengæld tages ud af drift til inspektion for eventuelle skader. Derfor blev returflyvningen fra Visby mod Stockholm aflyst.

Den vertikale acceleration på 2,9G (“g” står for gravitation, red.) betyder, at flyets vægt (13 tons uden passagerer og maksimalt 23 tons med passagerer og bagage) oplevedes som 2,9 gange så meget, da det satte næsehjulet på landingsbanen.

Først den 5. juni kunne flyet forlade Gotland på en positionsflyvning til Stockholm-Arlanda, hvor landingsstellet var nede undervejs. I Stockholm blev reparation og efterfølgende tests afsluttet, hvorefter ATR-flyet kom tilbage i drift den 8. juni.

Gode vejrforhold
Ifølge de tilgængelige vejrdata fra tidspunktet for hændelsen, så var vejret ganske fint. Den metroroligske rapport fra lufthavnen (METAR, red.) angiver koden CAVOK (Cloud and Visibility OK, red.), hvilket betyder, at der var mindst 10 kilometers sigtbarhed samt en skyhøjde på mindst 5.000 fod, hvilket svarer til 1.524 meter.

Vinden var dog mellem ni og 11 sekundmeter på tidspunktet for landingen, hvilket betyder, at der kan have været for meget halevind.

Med et af de fem ATR72-fly fra Flybe ude af drift i 10 dage, måtte SAS i denne periode flyve flere afgange til Gotland med de store Boeing 737-600 med plads til 123 passagerer.

 

Relaterede artikler:

Næsehjulet låste sig på SAS-fly

SAS-fly opereret af Jet Time kom ud af kontrol

Hændelse med fly fra SAS og Finnair undersøges

Trappe beskadiger SAS-langdistancefly

SAS-trafik tæt på normaliseret efter hasteeftersyn

 

x

Læs Også

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

Forudbestilling af specialmad på SAS Go

Vegetarisk, glutenfrit eller vegansk er nogle af de nye - mens også dyrere - muligheder af specialmad, som SAS tilbyder i forudbestilling til rejsende på SAS Go.

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

Forsinkede flyleverancer har fået Scandinavian Airlines Ireland til at udskyde opstarten på Heathrow-basen, som skulle have åbnet i slutningen af oktober.

Danmark kan blive største aktionær i SAS

Sverige og Norge ønsker ikke at deltage i en eventuel kommende kapitaludvidelse i SAS, hvorimod den danske stat er klar til fastholde sin ejerandel.