Et af Flybe's ATR72-600 fly. Foto: Bene Riobó / Wikimedia Commons.

SAS-fly i hård landing

Et ATR72-fly opereret af Flybe på vegne af SAS landede med en så voldsom kraft i Visby Lufthavn, at flyet måttes tages ud af drift i 10 dage.

Britiske Flybe beskæftiger på en langtidskontrakt fem ATR72-600 fly for SAS fra basen i Stockholm-Arlanda. I 10 dage har et af flyene imidlertid været ude af drift efter en særdeles hård landing, der fandt sted den 29. maj i Visby Lufthavn på den svenske ø Gotland.

ATR-flyet med rutenummer SK081 landede kl. 15:42 på bane 21 i Visby Lufthavn efter at have gennemført en 36 minutter lang flyvning fra Stockholm-Arlanda. Det skriver Aviation Herald.

Ved landingen blev næsehjulet sat ned med en kraft, der svarer til 2,9G i vertikal acceleration. Den hårde landing medførte ikke skader på passagerer og besætning, men flyet måtte til gengæld tages ud af drift til inspektion for eventuelle skader. Derfor blev returflyvningen fra Visby mod Stockholm aflyst.

Den vertikale acceleration på 2,9G (“g” står for gravitation, red.) betyder, at flyets vægt (13 tons uden passagerer og maksimalt 23 tons med passagerer og bagage) oplevedes som 2,9 gange så meget, da det satte næsehjulet på landingsbanen.

Først den 5. juni kunne flyet forlade Gotland på en positionsflyvning til Stockholm-Arlanda, hvor landingsstellet var nede undervejs. I Stockholm blev reparation og efterfølgende tests afsluttet, hvorefter ATR-flyet kom tilbage i drift den 8. juni.

Gode vejrforhold
Ifølge de tilgængelige vejrdata fra tidspunktet for hændelsen, så var vejret ganske fint. Den metroroligske rapport fra lufthavnen (METAR, red.) angiver koden CAVOK (Cloud and Visibility OK, red.), hvilket betyder, at der var mindst 10 kilometers sigtbarhed samt en skyhøjde på mindst 5.000 fod, hvilket svarer til 1.524 meter.

Vinden var dog mellem ni og 11 sekundmeter på tidspunktet for landingen, hvilket betyder, at der kan have været for meget halevind.

Med et af de fem ATR72-fly fra Flybe ude af drift i 10 dage, måtte SAS i denne periode flyve flere afgange til Gotland med de store Boeing 737-600 med plads til 123 passagerer.

 

Relaterede artikler:

Næsehjulet låste sig på SAS-fly

SAS-fly opereret af Jet Time kom ud af kontrol

Hændelse med fly fra SAS og Finnair undersøges

Trappe beskadiger SAS-langdistancefly

SAS-trafik tæt på normaliseret efter hasteeftersyn

 

x

Læs Også

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

Formanden for Dansk Pilotforening oplever, at SAS betragter sine erfarne piloter som et problem og ikke en løsning til selskabets fortsatte udvikling.

Totalskadet SAS-fly blev øvelsesfly i CPH

Greenlineren i Københavns Lufthavn har tidligere på året fået selskab af skroget fra et Bombardier CRJ900-fly, der tidligere har tilhørt SAS.

Nordica overtager SAS-fly

Det estiske flyselskab Nordica har for nylig overtaget to Bombardier CRJ900-fly, der har været beskæftiget af Cimber på vegne af SAS.

Nyrenoveret SAS-lounge i New York

Med et samlet areal på 440 kvadratmeter og et nyt serveringsområde, er SAS Lounge i Newark Liberty International Airport klar til at tage imod gæsterne.

Ny SAS-leverandør genoptager forhandlinger

Kommende estisk SAS-leverandør og fagforening vender tilbage til forhandlingsbordet for at lande en aftale om ny overenskomst for 100 piloter og stewardesser.

SAS-fly landede med punkteret dæk

Et Bombardier CRJ900 fly fra SAS opereret af irske CityJet måtte sikkerhedslande i Bruxelles-Zaventem lufthavnen med et eksploderet dæk.