Et af Flybe's ATR72-600 fly. Foto: Bene Riobó / Wikimedia Commons.

SAS-fly i hård landing

Et ATR72-fly opereret af Flybe på vegne af SAS landede med en så voldsom kraft i Visby Lufthavn, at flyet måttes tages ud af drift i 10 dage.

Britiske Flybe beskæftiger på en langtidskontrakt fem ATR72-600 fly for SAS fra basen i Stockholm-Arlanda. I 10 dage har et af flyene imidlertid været ude af drift efter en særdeles hård landing, der fandt sted den 29. maj i Visby Lufthavn på den svenske ø Gotland.

ATR-flyet med rutenummer SK081 landede kl. 15:42 på bane 21 i Visby Lufthavn efter at have gennemført en 36 minutter lang flyvning fra Stockholm-Arlanda. Det skriver Aviation Herald.

Ved landingen blev næsehjulet sat ned med en kraft, der svarer til 2,9G i vertikal acceleration. Den hårde landing medførte ikke skader på passagerer og besætning, men flyet måtte til gengæld tages ud af drift til inspektion for eventuelle skader. Derfor blev returflyvningen fra Visby mod Stockholm aflyst.

Den vertikale acceleration på 2,9G (“g” står for gravitation, red.) betyder, at flyets vægt (13 tons uden passagerer og maksimalt 23 tons med passagerer og bagage) oplevedes som 2,9 gange så meget, da det satte næsehjulet på landingsbanen.

Først den 5. juni kunne flyet forlade Gotland på en positionsflyvning til Stockholm-Arlanda, hvor landingsstellet var nede undervejs. I Stockholm blev reparation og efterfølgende tests afsluttet, hvorefter ATR-flyet kom tilbage i drift den 8. juni.

Gode vejrforhold
Ifølge de tilgængelige vejrdata fra tidspunktet for hændelsen, så var vejret ganske fint. Den metroroligske rapport fra lufthavnen (METAR, red.) angiver koden CAVOK (Cloud and Visibility OK, red.), hvilket betyder, at der var mindst 10 kilometers sigtbarhed samt en skyhøjde på mindst 5.000 fod, hvilket svarer til 1.524 meter.

Vinden var dog mellem ni og 11 sekundmeter på tidspunktet for landingen, hvilket betyder, at der kan have været for meget halevind.

Med et af de fem ATR72-fly fra Flybe ude af drift i 10 dage, måtte SAS i denne periode flyve flere afgange til Gotland med de store Boeing 737-600 med plads til 123 passagerer.

 

Relaterede artikler:

Næsehjulet låste sig på SAS-fly

SAS-fly opereret af Jet Time kom ud af kontrol

Hændelse med fly fra SAS og Finnair undersøges

Trappe beskadiger SAS-langdistancefly

SAS-trafik tæt på normaliseret efter hasteeftersyn

 

x

Læs Også

SAS fejlede med sin “lavprisdræber”

I halvandet år forsøgte SAS med Snowflake-konceptet at imødegå konkurrencen fra lavprisflyselskaberne. Operationen mislykkedes, hvilket hjalp Norwegian frem.

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

Transportminister Ole Birk Olesens hårde kurs over for Københavns Lufthavn får opbakning fra oppositionen og vækker begejstring hos indenrigsaktør.

Udramatisk SAS-sikkerhedslanding i Gdansk

Et Airbus A319-fly fra SAS sikkerhedslandede i går morges i Gdansk Lufthavn få minutter efter starten som følge af meldinger om røg i kabinen.

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart

Københavns Lufthavn har de senere år ikke brugt en eneste krone af sit overskud fra butikker og parkeringshuse på lufthavnsdrift. Det vil transportministeren lave om på.

Ærgrelse over læk af konfliktvarsel

CityJet er ærgerlig over, at en intern mail om FPU´s konfliktvarsel mod Cimber havnede hos pressen. SAS holder sig klar til at hjælpe passagererne, hvis strejken bliver en realitet.

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.