SAS Airbus A320neo. (Foto: Stein Olsen | Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.)

SAS flytter A320neo fra norsk til svensk register

Efter at Sverige har tilsluttet sig den såkaldte Cape Town-konvention giver leasingselskaber SAS lov til at indregistrere de nye A320neo-fly i Sverige.

I en weekend i midten af november 2012 stod SAS og vaklede på randen af konkurs. Hvis ikke SAS-ledelsen inden søndag ved midnatstid landede nye overenskomstaftaler med de otte fagforeninger for det flyvende personale, så ville bankerne trække tæppet væk under selskabet. Dybt inde i overtiden – mandag eftermiddag – lykkedes det SAS-ledelsen at få den sidste aftale på plads med det danske kabinepersonale.

I månederne op til den skæbnesvangre weekend var et af SAS’ store Airbus A340-300 langdistancefly blevet flyttet fra dansk til norsk register. Og det var ikke tilfældigt. Flyet var nemlig ejet af et fransk leasingselskab, der ville være sikre på, at deres fly ikke faldt i hænderne på andre, hvis SAS gik konkurs.

På det tidspunkt havde Norge nemlig tilsluttet sig den såkaldte Cape Town-konvention, mens Danmark og Sverige ikke havde. Konventionen gør, at et leasingselskab er sikker på at beholde ejerskabet over et fly, en motor eller en helt tredje vigtig komponent, som er leaset ud til et flyselskab. Med konventionen skal ejerrettighederne til flymateriel registreres i et internationalt rettighedsregister og som følge heraf nyde international beskyttelse.

Og den beskyttelse nød franskmændenes fly ikke, så længe der stod ”OY-” og ikke ”LN-” på siden af det.

Med på ideen
Siden da har både Danmark og Sverige tilsluttet sig Cape Town-konventionen. Det skete henholdsvis 1. februar og 1. april sidste år.

Det får nu konkret betydning. SAS havde nemlig oprindeligt planer om at indregistrere alle sine 30 nye Airbus A320neo-fly på norsk register. Simpelthen på grund af Cape Town-beskyttelsen i Norge.

SAS tilstræber dog helt generelt at have sine fly spredt ud over de tre ejerlandes flyregistre. Og med Cape Town-konventionen på plads i alle tre lande, så er leasingselskaberne, der leaser flyene ud til SAS, også med på den idé.

”Vi er i samarbejde med vores leaserer begyndt at registrere de nye fly i Sverige. De påskønner at Sverige nu har skrevet under på Cape Town-aftalen, hvilket giver dem god sikkerhed for de fly, som de finanserer,” forklarer pressechef Mariam Skovfoged fra SAS til CHECK-IN.dk.

SAS har indtil videre fået syv Airbus A320neo-fly leveret. De fire første blev indregisteret i Norge, mens de næste tre er blevet indregistreret i Sverige.

 

 

Relaterede artikler:

Snart gælder leasing-beskyttelse også i Danmark

SAS: Danmark risikerer at miste fly