SAS Boeing 737-600 (Arkivfoto: SAS)

SAS flyver flere passagerer til lavere billetpriser

Omkring 170.000 flere passagerer fløj med SAS i januar måned i forhold til samme måned sidste år. Men det skandinaviske flyselskab må sælge billetterne billigere.

Flyselskaberne i Europa oplever i disse måneder et gigantisk prispres, der direkte kan aflæses i regnskaber og trafiktal på den såkaldte yield, der er udtryk for indtægterne per fløjet passagerkilometer – også kaldet enhedsindtægterne.

Med det markante prispres er det nødvendigt at få flere passagerer om bord på flyene for at kunne dække de faste omkostninger. Det er også hvad SAS har formået i januar måned med 170.000 flere passagerer sammenlignet med samme måned året før.

“Selvom efterspørgslen er stigende, er det operationelle miljø mere udfordrende med yields på historisk lave niveauer. En af årsagerne til den faldende yield er den indførte lufthavnsafgift i Norge,” skriver SAS i forbindelse med offentliggørelsen af trafiktallene fra januar.

Ifølge SAS faldt yielden med seks procent i januar og korrigeret for valutaforhold var faldet på hele 11 procent.

“Den positive vækst fra efteråret fortsatte i januar, hvilket er opmuntrende og viser, at vores kunder sætter pris på vores udvidede netværk og udbud. Samtidig falder yielden og er på et historisk lavt niveau. Med den nuværende betalingsvilje hos kunderne skal SAS skabe de samme muligheder som sine konkurrenter for at tage en del af de spændende vækstmuligheder i markedet. Vi må derfor arbejde på at strømline SAS og som et supplement til vores produktion i Skandinavien vil vi derfor åbne baser i London og Spanien,” siger Rickard Gustafson, der er koncernchef hos SAS.

Investorerne reagerer
SAS transporterede i januar lige i underkanten af to mio. passagerer, hvilket svarer til en stigning på 9,4 procent. Belægningen steg med 4,8 procentpoint til 70,1 procent, hvilket er det højeste niveau nogensinde i en januar måned.

Hos konkurrenten Norwegian kunne man også mærke det markante prispres udtrykt gennem yielden. Her var der i januar et endnu større fald på 15 procent fra 0,38 til 0,32 norske kroner per passagerkilometer. Samtidig sted passagertallet med 20 procent til lidt flere end 2,1 mio. passagerer, hvormed det norske lavprisflyselskab definitivt er blevet større end SAS målt på passagerer. Endelig formåede Norwegian at øge belægningen fra 81,7 til 83,0 procent, hvilket svarer til en stigning på 1,3 procentpoint.

De to flyselskabers udfordringer i markedet faldt ikke i god jord hos investorerne. Norwegians aktier på Oslo Børs blev efter præsentationen af trafiktallene handlet ned med 4,2 procent, mens SAS-aktien på Københavns Fondsbørs faldt med 0,85 procent i værdi.

 

Relaterede artikler:

Analytiker: SAS får svært ved at undgå prispres

Rekordhøj belægning hos SAS og Norwegian

Ryanair: Mindst 10 procent lavere billetpriser

Analytiker: SAS har gjort comeback

Norwegian større end SAS i maj