SAS går forsigtigt frem med mobiler i luften

Når passagerer fra slutningen af året kan bruge mobiltelefoner på SAS’ fly, vil selskabet holde nøje øje med hvordan medpassagererne reagerer. Hos Norwegian er erfaringerne gode.

Hen mod slutningen af året vil det være muligt at bruge sin mobiltelefon i luften ombord på omkring 10 SAS-fly på samme måde, som man i dag bruger den på landjorden. Dermed vil en af de sidste mobilfrie bastioner være faldet, og vi skal til at vænne os til sidemandens – ikke altid lige meningsfulde – samtaler om dette og hint. Præcis som vi kender det fra snart sagt alle andre offentlige rum.

SAS er godt opmærksomme på, at der er forskel på mobilsamtaler i en stor lufthavnsterminal og så samtaler i en flykabine, hvor passagererne sidder klods op af hinanden i op til adskillige timer – uden mulighed for flugt.

Mulighederne for at afsende og modtage sms’er samt nedhente data til mobiltelefonerne, er SAS ikke så bange for, at passagererne ikke kan administrere. Men den del af de nye muligheder, som handler om at kunne ringe op og modtage opkald i flyet, vil man holde øje med, hvordan bliver modtaget af både brugerne og medpassagererne.

Når teknologien er klar sidst på året, bliver det derfor i første omgang kun som en test af mulighederne.

”Ud fra kundernes brugsmønstre og reaktioner, vil vi overveje om og hvordan vi vil tilbyde muligheden for at foretage telefonopkald i luften,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

Gode til at tage hensyn
Hos konkurrenten Norwegian tilbyder man passagererne at kunne telefonere via en applikation, som installeres på ens smartphone – hvis man har sådan en. Det er altså ikke via det almindelige telefonnet, men via datanettet, at opkaldene kører.

Og nordmændenes passagerer har generelt god telefonkultur.

”Vores erfaringer viser, at passagererne har faktisk været gode til at tage hensyn til hinanden. Og når folk vælger at ringe fra flyet, er det ofte fordi, at det er ekstremt vigtige samtaler,” siger Johan Bisgaard Larsen, kommunikationschef hos Norwegian i Danmark.

Hvis telefonsnakken alligevel bliver for meget for medpassagererne på eksempelvis en seks-timers tur til Dubai, så er der altid en nødbremse.

”Vores kabinepersonale har naturligvis altid lov til at bede folk om at dæmpe sig eller helt at afbryde en samtale,” understreger Johan Bisgaard Larsen.

SAS har i dag omkring syv Boeing 737-800 fly med mulighed for trådløs internetadgang. I oktober kommer det tal op på 10 fly, og i slutningen af året bliver det også muligt at bruge mobiltelefoner i de 10 fly.