Koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, SAS (Foto: SAS)

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

I sidste uge kunne koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS stille aarhusianerne særdeles attraktive billetpriser i udsigt i forbindelse med det kommende strategiske samarbejde med Aarhus Lufthavn, der indledes næste forår.

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) fra Aarhus Kommune og de mange seere på TV2 Østjylland kunne i live-transmissionen fra pressemødet opleve SAS-direktøren love noget, der ligner guld og grønne skove for de rejsende fra Aarhus-regionen.

“Jeg kan love jer for, at vi kommer til at tilbyde særdeles attraktive priser både til erhvervslivet og de ferierejsende her fra Aarhus. Det er vi særdeles optaget af. Det vil sige, at de attraktive tilbud, som vi går i markedet med rundt omkring i verden, kommer til at være på linje, hvad enten man bor i København eller man bor i Aarhus,” sagde Lars Sandahl Sørensen på pressemødet.

Dermed kunne man få indtrykket af, at Aarhus Lufthavn havde fået en prismæssig særstatus i samarbejdet med SAS, og det blev yderligere fremhævet på pressemødet.

“Det vil sige, at vi påtager os de ekstra omkostninger, der er ved at flyve vores kunder fra Aarhus til København. Det håber jeg, at borgmesteren er tilfreds med,” lød det stolt fra SAS-direktøren, mens Aarhus-borgmesteren smilende tog imod det glade budskab.

Lav konkurrence og lave priser
Men der var i bedste fald tale om gammelt vin på nye flasker. Allerede er i dag er det således, at prissætningen på SAS-specialpriserne fra København er den samme fra Aalborg, Aarhus og Billund. Den andel af billetprisen, der går til SAS er den samme, men der er forskel i udsalgspriserne, da skatter og afgifter på indenrigsstrækningerne skal betales af forbrugerne.

Så den del af gavepakken, som SAS havde med til borgmesteren og de aarhusianske rejsende, havde man allerede fået én gang.

CHECK-IN.dk ville gerne have spurgt Lars Sandahl Sørensen, om rejsende med SAS fra Aarhus Lufthavn får adgang til noget ekstraordinært, som SAS-passagerer i Aalborg og Billund ikke har adgang til.  Men det lader ikke til at være tilfældet, når man ser forklaringen fra den danske pressechef:

“Nu laver vi en kæmpe indsats i Aarhus Lufthavn, åbner mange nye ruter og øger frekvenserne på København-Aarhus ruten med 20 procent. Vi ved, at prisen betyder meget for passagererne, og derfor er det vigtigt for os at understrege, at vi stadig vil have konkurrencedygtige priser, selvom der ikke er konkurrence i Aarhus Lufthavn fra Aalborg og Billund,” forklarer Mariam Skovfoged, pressechef i SAS i Danmark, til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

Jyske lufthavne holder øje med SAS

SAS: Tror på marked i Aarhus Lufthavn

Syv SAS-ruter fra Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn: Vi har åremålsaftale med SAS

SAS og Aarhus Lufthavn i strategisk samarbejde

x

Læs Også

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

CPH: Lovændring vil være ekspropriation

Hvis reguleringen af Københavns Lufthavn ændres, vil der være tale om ekspropriation og at kommercielle beslutninger lægges i hænderne på embedsmænd, mener CPH.

Forudbestilling af specialmad på SAS Go

Vegetarisk, glutenfrit eller vegansk er nogle af de nye - mens også dyrere - muligheder af specialmad, som SAS tilbyder i forudbestilling til rejsende på SAS Go.

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

Forsinkede flyleverancer har fået Scandinavian Airlines Ireland til at udskyde opstarten på Heathrow-basen, som skulle have åbnet i slutningen af oktober.