Foto: Alasdair McLellan

SAS gik glip af millioner ved Widerøe-salg

Overdragelsen af de sidste 20 procent af Widerøe-aktierne skulle have indbragt SAS op imod 300 mio. svenske kroner, men nu får SAS ingenting.

Da SAS i slutningen af 2012 var konkurstruet, blev selskabet tvunget til at sælge ud af aktiverne for at realisere kapital. Det dengang 100 procent ejede datterselskab Widerøe, der er Nordens største regionale flyselskab, blev sat på salgslisten, og den 3. maj 2013 kunne SAS offentliggøre salget af aktiemajoriteten til en norsk investorgruppe bestående af transportselskabet Torghatten ASA, rederiet Fjord1 AS og Nordland Fylkeskommune.

Aftalen, der blev endeligt formaliseret den 30. september samme år, betød, at det nye ejerselskab WF Holding AS med det samme skulle overtage 80 procent af aktierne i Widerøe, mens de resterende 20 procent skulle blive hos SAS indtil et nærmere fastsat tidspunkt i 2016.

SAS har nu meddelt, at de resterende 20 procent af aktierne er overført til WF Holding den 30. juni, hvorefter SAS er helt ud af ejerskabet af Widerøe. Ifølge SAS vil transaktionen ikke påvirke hverken likviditet eller resultat i finansåret 2015/16.

At der ikke kommer en gevinst ved overdragelsen af de sidste 20 procent af aktierne skyldes, at SAS i december sidste år måtte nedskrive 270 mio. svenske kroner på værdien af Widerøe-aktierne, da de økonomiske resultater ikke havde udviklet sig som forventet.

“Salgsaftalen fra 2013 var baseret på en såkaldt ‘earn-out’ model i relation til værdiansættelsen af de resterende 20 procent af aktierne. Siden salget i 2013 er Widerøes indtjening været svagere end forventet, hvorfor vi var nødt til at nedskrive værdien af aktierne i fjerde kvartal af sidste finansår,” forklarer Björn Tibell, der er investor-chef i SAS, til CHECK-IN.dk.

En earn-out model bruges ofte som betaling af en del af købesummen i forbindelse med virksomhedsoverdragelser, hvis køber og sælger er uenige om det fremtidige indtjeningspotentiale. Earn-out beregnes typisk som en procentdel af virksomhedens kommende omsætning, overskud, EBITDA eller et andet nøgletal.

Fra 2,3 til 2,0 mia. svenske kroner
Ifølge med den oprindelige transaktion solgte SAS syv Bombardier Q400-fly til Widerøe, der også fik overført de eksisterende låneforpligtelser på flyene. Herudover blev yderligere tre Q400-fly solgt med, som Widerøe så efterfølgende valgte at sælge til et leasingselskab. SAS oplyste i 2013, at den samlede værdi af transaktionen var på 2,0 mia. svenske kroner, og at værdien ville være 2,3 mia. svenske kroner, når de sidste 20 procent af aktierne blev overdraget i 2016.

Dermed har SAS reelt overdraget de sidste 20 procent af aktierne til WF Holding uden at få betaling for dem.

De nye ejere af Widerøe har haft det svært siden overtagelsen af flyselskabet fra SAS. Der har været omfattende sparerunder, og det har været nødvendigt at udskyde en flådefornyelse og i stedet levetidsforlænge de eksisterende fly. Herudover har selskabet på det seneste sat fly på jorden og lukket flere ruter som følge af den nye norske passagerafgift, der har ramt indenrigsflyvningen i Norge ganske hårdt. Endelig har en tidligere Widerøe-pilot etableret et konkurrerende flyselskab FlyViking, der går i luften i løbet af efteråret.

 

Relaterede artikler:

Nordens største regionalflyselskab fylder 80

SAS afslutter Widerøe-salg

SAS sælger Widerøe til norsk investorgruppe

SAS tvunget til at sælge Widerøe

Widerøe og SAS bytter ruter