SAS giver konkurrenterne baghjul

SAS var det mest punktlige blandt 21 europæiske flyselskaber i august måned. Hele 87 procent af næsten 24.000 flyvninger havde rettidig ankomster.

SAS har endnu engang lagt sig i spidsen af den europæiske punktlighedsstatistik. Det viser netop offentliggjorte tal fra FlightStats.com, der gennemfører punktlighedsmålinger inden for luftfarten.

I august måned var SAS således det mest punktlige blandt 21 større flyselskaber i Europa. I alt 87,12 procent af 23.822 flyvninger var rettidige, hvilket vil sige ankomst ved gate eller “block“ senest 15 minutter efter tidtabellen.

Noget overraskende indtager spanske Iberia andenpladsen med 86,05 procent rettidige ankomster ud af samlet 15.391 flyvninger. Denne gennemsnitlige forsinkelse hos Iberia var på fem og et halvt minut, mens gennemsnittet hos SAS var under fem minutter.

Flot punktlighed i Norden
SAS havde i august måned atter Norwegian i hælene. Det norske lavprisflyselskab kom ind som nummer tre på listen med 21 flyselskaber. Hos Norwegian ankom 84,91 procent af flyene til tiden med en gennemsnitlig forsinkelse på seks minutter. Målingerne hos Norwegian var baseret på 16.101 flyvninger, hvilket svarer til 95 procent af den samlede månedsproduktion.

Ikke overraskende indtager Star Alliance-selskabet TAP Portugal endnu engang bunden af listen. Kun lidt mere end 48 procent af flyene ankom til tiden, og den gennemsnitlige forsinkelse hos portugiserne var på lige godt en halv time.

Generelt set klarer de nordiske flyselskaber sig fint, idet Finnair er placeret på en niendeplads med 76,16 procent rettidige ankomster. Derimod kniber det gevaldigt hos de russiske flyselskaber, henholdsvis Aeroflot, S7 og Transaero Airlines. Her svinger punktligheden mellem 51 og 62 procent, mens den gennemsnitlige forsinkelse hos de to sidstnævnte ligger på 20 minutter.