Vingespids på A350-900 XWB (Foto: Andreas Krog)

SAS har bestilt 12 nye langdistancefly

På et pressemøde i Oslo vil SAS i dag præsentere fremtidens langdistancefly for det skandinaviske flyselskab. Der er bestilt otte nye Airbus A350-900 XWB fly samt fire nye Airbus A330-300.

(OSLO) Efter gennem længere tid at have forhandlet med de to store flyproducenter, amerikanske Boeing Commecial Aircraft og europæiske Airbus, har SAS nu taget beslutning om fremtidens langdistancefly for det skandinaviske flyselskab.

SAS har besluttet sig for Airbus A350-900 XWB, hvilket netop er blevet offentliggjort. SAS har valgt at bestille otte fly af denne type samt fire Airbus A330-300.Dermed skal de kommende 12 nye langdistancefly afløse de nuværende 11 Airbus-fly, hvoraf syv er af serien A340-300 med 245 sæder (46/28/171), mens de resterende fire er af typen A330-300 med 265 sæder (34/35/195).

De nye Airbus A330-fly leveres i 2015, når kontrakterne med flere af de nuværende A340-fly udløber. Den første Airbus A350-900 XWB leveres i 2018.

“Jeg er utrolig glad for dagens annoncering. Mens vi leverer på vores strategi og plan for et lønsomt SAS, lykkedes vi samtidig med at skabe de forandringer, som kan gøre det muligt at investere i vores fremtid som Skandinaviens førende flyselskab – til gavn for vores kunder, medarbejdere og aktionærer,“ siger Rickard Gustafson, SAS Group koncernchef & CEO.

Lang beslutningsproces
Det har været en langvarig beslutningsproces at vælge det nye langdistancefly. Der har været inddraget mange personalegrupper undervejs i processen. Alle dele af organisationen har på en eller anden måde haft en finger med i spillet.

Et langdistancefly skal første og fremmest have opbakning fra medarbejderne i cockpit og kabine. Herduover har det tekniske personale også noget at skulle have sagt, mens jordpersonale, den kommercielle afdeling, inflight-afdelingen og mange flere også har skullet give deres besyv med, hvorvidt det skulle hedde Boeing eller Airbus.

Processen har været, at hver enkelt personalegruppe har sat de forskellige alternativer op imod hinanden og har efterfølgende leveret en indstilling til den arbejdsgruppe, der har haft ansvaret for at vurdere de konkrete behov hos et fremtidigt langdistancefly. Sidenhen har det været op til koncernledelsen at tage den endelige afgørelse, som foreligges for flyselskabets bestyrelse. I sidste fase er de økonomiske tilbud fra Airbus og Boeing blevet holdt op imod hinanden, og man ser ofte, at det billigste fly i anskaffelse ofte kan vise sig ikke altid at være det billigste fly i drift.

Signal til konkurrenten
Den store flyordre er samtidig et markant signal fra SAS til konkurrenten Norwegian, hvis ledelse i dag er på vej til USA for at hjembringe selskabets første Dreamliner fly, der vil blive officielt leveret på torsdag med “flyaway“ mod Oslo på lørdag.

De nye fly betyder at SAS med en forbedret omkostningsplatform vil blive mere konkurrencedygtig i forhold til lavpriskonkurrenten Norwegian, der allerede har annonceret flyruter fra de tre skandinaviske hovedlufthavne til New York, Bangkok og Fort Lauderdale.