SAS modtog i fredags Helge Viking, som er den sidste af fire nye Airbus A330-fly. Således har SAS nu rådighed over 17 langdistancefly og har over 50 procent flere langrutesæder end Norwegian.
Fredag den 8. april kunne SAS i Københavns Lufthavn modtage det sidste af fire nye Airbus A330-fly i den særlige Enhanced-version med længere rækkevidde. Med modtagelsen af Helge Viking er første fast i langdistanceopgraderingen afsluttet.
Næste fase tager SAS hul på i 2019, når det første af otte nye Airbus A350XWB-fly påbegyndes. I 2021 vil samtlige nye fly være leveret, men samtidig er det også forventningen, at SAS parallelt hermed har udfaset de ældre A340-fly.
Med fredagens levering af Helge Viking, der har fået den norske registrering LN-RKU, har SAS nu 17 fly i langdistanceflåden. Der er otte A330´ere og otte A340´ere samt et enkelt mellemdistancefly af typen Boeing 737-700, der er lejet hos schweiziske PrivatAir. Dette fly blev oprindeligt leaset til brug for ruten fra Stavanger til Houston, men nu flyver det på den nye rute mellem København og Boston.
Med tilgangen af fire nye A330-fly i løbet af de seneste seks måneder har SAS øget sædekapaciteten på langdistanceflyene til i alt 4.171.
SAS – langdistanceflåde
(per 8. april 2016)
Registrering | Type | Sæder | Alder i år |
LN-RKH | Airbus A330-300 | 266 | 13,6 |
LN-RKM | Airbus A330-300 | 266 | 13,5 |
LN-RKN | Airbus A330-300 | 266 | 12,3 |
LN-RKO | Airbus A330-300 | 266 | 13,2 |
LN-RKR | Airbus A330-300 | 262 | 0,6 |
LN-RKS | Airbus A330-300 | 262 | 0,6 |
LN-RKT | Airbus A330-300 | 262 | 0,3 |
LN-RKU | Airbus A330-300 | 262 | 0,1 |
LN-RKF | Airbus A340-300 | 247 | 14,8 |
LN-RKG | Airbus A340-300 | 247 | 14,5 |
LN-RKP | Airbus A340-300 | 248 | 19,1 |
OY-KBA | Airbus A340-300 | 247 | 14,5 |
OY-KBC | Airbus A340-300 | 245 | 14,1 |
OY-KBD | Airbus A340-300 | 245 | 14,0 |
OY-KBI | Airbus A340-300 | 247 | 14,5 |
OY-KBM | Airbus A340-300 | 247 | 14,3 |
HB-JJA | Boeing 737-700 | 86 | 10,7 |
4.171 |
Kilde: Planespotters.net
Med 4.171 langdistancesæder har SAS endnu en meget større kapacitet end Norwegian. Rent faktisk har SAS i dag 56 procent flere udbudte sæder en Norwegian. Det norske lavprisflyselskab har i dag 2.672 sæder fordelt på ni langdistancefly, men inden årets udgang er dette antal øget til 3.704, således at det kun er 13 procent mere end SAS.
Det hænger sammen med, at Norwegian i løbet af 2016 modtager yderligere tre Boeing 787-9 Dreamliners med plads til 344 passagerer. Dermed kommer selskabet op på 12 langdistancefly.
Men det slutter ikke her. Yderligere 28 eksemplarer af det store Dreamliner-fly er på vej, og i 2020 vil Norwegian således have otte Boeing 787-8 samt 32 Boeing 787-9 beskæftiget i flåden. Dermed vil tronskiftet i interkontinental luftfart hos skandinaviske flyselskaber være en realitet, selvom SAS på dette tidspunkt er i gang med at modtage A350´erne.
Norwegian – langdistanceflåde
(per 8. april 2016)
Registrering | Type | Sæder | Alder i år |
LN-LNA | Boeing 787-8 | 291 | 2,8 |
LN-LNB | Boeing 787-8 | 291 | 2,7 |
LN-LNC | Boeing 787-8 | 291 | 2,4 |
LN-LND | Boeing 787-8 | 291 | 2,1 |
LN-LNE | Boeing 787-8 | 291 | 2,0 |
LN-LNF | Boeing 787-8 | 291 | 1,9 |
LN-LNG | Boeing 787-8 | 291 | 1,8 |
LN-LNH | Boeing 787-8 | 291 | 1,1 |
EI-LNI | Boeing 787-9 | 344 | 0,2 |
EI-LNK | Boeing 787-9 | 344 | 0,1 |
EI- | Boeing 787-9 | 344 | |
EI | Boeing 787-9 | 344 | |
3.704 |
Kilde: Planespotters.net