Koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, SAS (Foto: SAS)

SAS har store forventninger til ATP

Med ATP i ejerkredsen bag Københavns Lufthavn håber SAS, at man sammen kan udvikle og udbygge SAS’ netværk i CPH.

Med pensionskassen ATP’s køb af en aktiepost i Københavns Lufthavn, håber lufthavnens suverænt største bruger, SAS, at lufthavnen nu får en medejer, der vil tilgodese det danske samfunds interesser.

”Det er godt for Danmark og tilgængeligheden til og fra Danmark, at vi får langsigtede, professionelle ejere, som også har klare interesser i det danske samfund,” siger koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Udvikle og udbygge netværk
ATP køber aktieposten af den australske kapitalfond Macquarie, der har været medejer af lufthavnen siden 2005. SAS har gennem årene ikke lagt skjul på, at man mente, at Macquarie tænkte for meget på sine egne aktionærer og for lidt på det danske samfunds interesser i sin forvaltning af ejerskabet.

SAS håber på at SAS og CPH med ATP i ejerkredsen i højere grad kan arbejde sammen om at gøre SAS’ trafikknudepunkt i Københavns Lufthavn stærkere.

”SAS ser frem til at samarbejde om at udvikle og udbygge SAS’ netværk i Københavns Lufthavn,” siger Lars Sandahl Sørensen.

Så sent som i denne uge beklagede det skandinaviske flyselskab sig over, at CPH i deres øjne vil have passagervækst for enhver pris. Også selvom det sker ved at lukke selskaber ind i lufthavnen, som med store rabatter i ryggen kannibaliserer på andre selskabers ruter.

Arbejde sammen med alle
Hos ATP har man ”det lange lys på” og ser frem til at udvikle lufthavnen i dialog med brugerne.

“Vi er ivrige efter at arbejde sammen med alle interessenter for at videreudvikle lufthavnen og bidrage til dets langsigtede fortsættelse som et centralt trafikknudepunkt i Nordeuropa til
fordel for både det danske samfund såvel som medlemmerne i ATP,” siger Christian Hyldahl, administrerende direktør for ATP.

Her og nu skal flyselskaberne og passagererne i Københavns Lufthavn dog ikke regne med de store forandringer.

”På den korte bane vil vi fokusere på at få transaktionen plads, få myndighedsgodkendelsen på plads og få givet de øvrige aktionærer det købstilbud, som vi er forpligtiget til. Derefter skal vi have skiftet ud i bestyrelsen og så må vi tage den derfra,” siger Christian Hyldahl til CHECK-IN.dk.

Stærkt politisk pres
ATP kommer ind i ejerkredsen af en lufthavn, som lige nu er under stærkt politisk pres for netop at gøre mere for at bidrage til samfundet.

I juli præsenterede transportminister Ole Birk Olesen regeringens længeventede luftfartsstrategi. 15 af strategiens 38 initiativer handlede om Københavns Lufthavn. Om hvordan myndighederne fremover skal kunne holde lufthavnen i kortere snor, om hvordan lufthavnen skal investere mere i luftfartsrelaterede aktiviteter og lavere afgifter samt om hvordan styrkeforholdet mellem lufthavnen og flyselskaberne i de kommende takstforhandlinger skal være mere rimeligt.

Ole Birk Olesen pegede ved fremlæggelsen af luftfartsstrategien blandt andet på, at lufthavnen de senere år har haft udbytter i omegnen af 12 til 13 procent. Ministeren mente, at det var alt for højt. Otte procent var i ministerens øjne et ”rimeligt udbytte”. Desuden annoncerede Ole Birk Olesen under Folkemødet på Bornholm i juni, at den såkaldte krydssubsidieringsprocent skal i vejret.

Den er et udtryk for hvor meget af indtjeningen fra ikke-luftfartsrelaterede aktiviteter som parkering og shopping, at lufthavnen anvender på luftfartsrelaterede aktiviteter. I de seneste år har den ligget på nul. Står det til ministeren, så skal krydssubsidieringsprocenten gradvist op på 30-50 procent om året.

Politisk opmærksomhed
Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn har også været ude med riven efter Københavns Lufthavn på det seneste. Ordførerne, der er favorit til at blive transportminister i en eventuel S-ledet regering, luftede således sin utilfredshed med blandt andet rengøringsstandarden på lufthavnens toiletter.

Så det er en lufthavn med stor politisk opmærksomhed på flere niveauer, som ATP nu bliver medejer af.

 

Relaterede artikler:

ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

S-politiker: Beskidte toiletter og pendlerchikane i CPH

Regeringen vil ændre regulering af CPH

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart

x

Læs Også

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Indenrigstrafik trak CPH ned

En stor tilbagegang i indenrigstrafikken var med til at give Københavns Lufthavn marginal passagertilbagegang, mens der var fremgang i Oslo og Stockholm.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

CPH: Lovændring vil være ekspropriation

Hvis reguleringen af Københavns Lufthavn ændres, vil der være tale om ekspropriation og at kommercielle beslutninger lægges i hænderne på embedsmænd, mener CPH.

Forudbestilling af specialmad på SAS Go

Vegetarisk, glutenfrit eller vegansk er nogle af de nye - mens også dyrere - muligheder af specialmad, som SAS tilbyder i forudbestilling til rejsende på SAS Go.