SAS hopper på Apple Watch-bølgen

SAS har også forberedt sin app til Apple Watch, og melder dig dermed ind i rækken af op imod 15 flyselskaber, der fra på fredag er klar til at lade kunderne bestille flybilletter via det avancerede armbåndsur.

På fredag den 24. april skyder IT-giganten Apple salget i gang til det nye Apple Watch. Det har fået SAS til i lighed med en række andre flyselskaber at opgradere selskabets app, således at den er kompatibel med det nye smartwatch fra Apple.

Opdateringen betyder, at kunderne i Apple Watch får adgang til at se de aktiviteter, der foregår på mobiltelefonen. Dermed bliver det muligt at se sit boardingkort på uret samt få et overblik over, hvorfra i lufthavnen flyet afgår samt eventuelt hvilket sæde, man har bestilt i flyet.

“Vores kunder og rejsende i al almindelighed bliver mere og mere orienteret mod digitale løsninger, og SAS har en ambition om at være på forkant med den udvikling. Vores app er allerede nu populær og er downloaded til flere end 1,3 mio. brugere. Samtidig ser vi, at brugen af vores selvbetjeningsløsninger før, under og efter rejsen er konstant stigende, og derfor ved vi, at kunderne værdsætter vores fokus på digital udvikling,“ siger koncerndirektør Eivind Roald fra SAS.

Mange vælger i dag at booke flybilletter via SAS app´en, mens det også er populært at gennemføre online check-in samt at se vejret på rejsedestinationen. SAS app´en kan hentes i App Store, Google Play samt Windows Phone Store.

At SAS er teknologisk på forkant har selskabet historisk mange beviser på. SAS app´en er da også kåret som “Best Mobile App“ af Business Travel Awards.

Fem europæiske flyselskaber er klar
I disse dage er der et kapløb i gang blandt verdens flyselskaber i forhold til at blive klar med app-opdateringen til Apples lanceringsdato. Indtil videre har fire andre europæiske flyselskaber udover SAS gjort sig klar til Apple Watch. Det er henholdsvis Air France, British Airways, easyJet og Ryanair.

Blandt de globale flyselskaber er American Airlines, Delta Air Lines, United, JetBlue, Qantas Airways, Air Canada, WestJet, Emirates samt Japan Airlines klar til Apple Watch-lanceringen.

Salget af den meget omtalte smartwatch foregår i første omgang på ni hovedmarkeder, inden det rulles ud på de sekundære markeder, herunder Skandinavien. Apple Watch kan fra på fredag købes i Australien, Canada Kina, Frankrig, Tyskland, Hong Kong, Japan, Storbritannien og USA.

Priserne på Apple Watch er endnu ikke fastsat for det danske marked. I USA kan det billigste ur i model “Sport“ købes for 349 dollars, eller hvad der svarer til omkring 2.500 danske kroner. Topmodellen hedder Edition og starter ved 10.000 dollars, som er lig med 70.000 gode danske kroner. Så får man til gengæld et ur i 18-karat guld.