SAS indenrigs lounge Oslo – vellykket koncept

SAS meddelte for nyligt, at selskabet vil udvide sit koncept med light lounges til også, at omfatte lufthavnene i Trondheim og Tromsø. CHECK-IN.dk har besøgt loungen i Oslo, der er langt mere end blot ”light”. Automatisk adgang Loungen ligger centralt placeret, omkring halvvejs ned ad indenrigsgangen på Oslo Lufthavn Gardermoen. En trappe eller elevator op og de besøgende ankommer til selvbetjente adgangsautomater - ikke ulige de selvbetjente ombordstigningsautomater man finder ved flere af lufthavnens gates. Automaten scanner dit boardingkort eller bonuskort, og sekunder senere kan man træde ind. Skulle den automatiserede indgang ikke fungere, findes der en ringeklokke, man kan…

Bedømmelse

Total bedømmelse

Oversigt :
Plus: Lys og åben

Minus: Ingen i forhold til det lovede konceptet

SAS har udviklet sit ”Café Lounge” koncept og åbnede, i juni sidste år, den første af disse i Oslo Lufthavn Gardermoen. Loungen fortjener mere end ”light” betegnelsen.

SAS meddelte for nyligt, at selskabet vil udvide sit koncept med light lounges til også, at omfatte lufthavnene i Trondheim og Tromsø. CHECK-IN.dk har besøgt loungen i Oslo, der er langt mere end blot ”light”.

Automatisk adgang
Loungen ligger centralt placeret, omkring halvvejs ned ad indenrigsgangen på Oslo Lufthavn Gardermoen. En trappe eller elevator op og de besøgende ankommer til selvbetjente adgangsautomater – ikke ulige de selvbetjente ombordstigningsautomater man finder ved flere af lufthavnens gates. Automaten scanner dit boardingkort eller bonuskort, og sekunder senere kan man træde ind. Skulle den automatiserede indgang ikke fungere, findes der en ringeklokke, man kan benytte for at påkalde sig personalets opmærksomhed. Basis for konceptet er dog, at de besøgende selv klarer adgangen og indgangen er ikke betjent. Ved mit besøg fungerede teknikken upåklageligt.

Langt mere åben
Det første indtryk der slår mig, er loungens åbenhed. Med sin placering ovenpå transithallen kan man gennem gulv-til-loft vinduerne følge lufthavnens gang. Selv om man er indenfor i lokalet, har man fornemmelsen af, at være i det åbne rum. Nogle vil måske synes, at det er for åbent og giver for meget indsyn. Jeg synes at det fungerer rigtig godt. Lidt som om man sad på en af lufthavnens caféer. Masser af grønne planter giver loungen et ”levende” præg.

Høje borde og barstole giver gode muligheder for såvel at nyde noget at spise eller drikke som at arbejde. Rigeligt med strømudtag rundt om i loungen gør det nemt at lade mobil eller laptop op.

Enkel men god servering
Man spiser sig ikke mæt i loungen og udvalget er ikke stort. Det gør ikke noget, for konceptet og forventningen er, at loungen ikke er en fuld-service lounge. Det skal dog siges, at selv om udvalget er begrænset i forhold til SAS’ øvrige lounges, så er det fuldt på højde med mange øvrige fuld-service lounges rundt om i Europa.

Til morgenmad serveres der havregrød og om eftermiddagen varm suppe. Det suppleres hele dagen med et udvalg af frisk frugt, grøntsager og diverse chips/nødder. Øl, vin, juice, vand og sodavand, samtidig med varme drikke, sørger for at slukke tørsten. Spiritus udbydes ikke i Café loungen.

Begrænset servicetilbud
Loungen er primært betjent med servicepersonale, der varetager oprydning og opfyldning af mad og drikke. Hjælp til ombooking eller andre tjenester tilbydes ikke i loungen. Men da loungen ligger ovenpå SAS Service Center, er vejen ikke lang for at få hjælp.

En billet med SAS eller Widerøe i Plus-klassen giver adgang til loungen. Har man et SAS EuroBonus guldkort, eller højere, kan man også få adgang med en gæst. I sommermånederne juli og august, samt omkring jul kan også sølvkort-indehavere få adgang til loungen. Et bonuskort i klassen ”Star Alliance Gold” fra en af SAS’ partnere giver ligeledes adgang.

Jeg synes at SAS’ nye koncept fungerer udmærket og er over min forventning. Venter i spænding på hvordan selskabet vil udvikle dette, når de inden sommeren udvider med Café Lounges i Trondheim og Tromsø.

Plus: Lys og åben

Minus: Ingen i forhold til det lovede konceptet

Bedømmelse: 4 af 6 stjerner

 

Fakta boks
Betingelser for adgang (se evt. regler fra de enkelte flyselskaber og kortudstedere for regler omkring gæster)
  • SAS Eurobonus Guld
  • SAS Eurobonus Diamond
  • SAS Eurobonus Pandion
  • Star Alliance Gold
  • SAS Business Class
  • SAS Plus
Åbningstider Man. – søndag. Åbner 1 time inden første indenrigsafgang. Lukker ca. 30 minutter før sidste SAS-afgang
Placering Ved gate 15 i indenrigsterminalen.
Mad: Grød og suppe. Frisk frugt, grøntsager og snacks.
Drikke: Udvalg af varme og kolde drikkevarer. Ikke spiritus.
Toilet i lounge: Nej – lige udenfor
Bad Nej
Rygerum Nej
WiFi Ja
Mulighed for ombooking, ændring af sæde m.m. Nej
Website http://www.sas.dk/alt-om-rejsen/i-lufthavnen/lounges/

Om anmelderen
Joakim J. Hvistendahl er hvad, man kalder en Frequent Flyer. Med over 100 rejsedage om året, er han mangeårigt Guldmedlem hos SAS og Platinum-medlem i Flying Blue-programmet hos Air France-KLM. Joakim vil løbende anmelde lounges, flyselskabernes nye kabiner og sæder, samt sikre at læserne på CHECK-IN.dk får et frisk pust ude fra luftfartens virkelige verden. Joakim er oprindelig fra Norge, men har været bosat i Danmark siden 2002.

Fotos: Joakim J. Hvistendahl.

x

Læs Også

SAS vil etablere pendlerforening i Billund

SAS ønsker at styrke dialogen med indenrigskunderne på indenrigsruten fra Billund til København, og håbet er, at det kan munde ud i en pendlerforening.

Avro RJ85-fly på SAS-ruter

Nogle SAS-kunder stifter i disse dage bekendtskab med en flytype, der ikke sædvanligvis benyttes i SAS-flåden.

Minister giver smagsprøve på luftfartsstrategi

Dette års Folkemøde byder på en eksklusiv snak med transportministeren om luftfartsstrategien samt et direkte møde mellem to af luftfartsbranchens største kamphaner.

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH

SAS giver høje afgifter i Københavns Lufthavn skylden for, at selskabets kapacitetsvækst i den kommende vinter er større i Stockholm og Oslo.

SAS vil ikke afgive rettigheder til Norwegian

Norwegian taler usandt når de påstår, at det er en mere end 60 år gammel aftale, der forhindrer selskabet i at flyve over Sibirien, lyder det nu i et frontalangreb fra SAS

SAS flytter A320neo fra norsk til svensk register

Efter at Sverige har tilsluttet sig den såkaldte Cape Town-konvention giver leasingselskaber SAS lov til at indregistrere de nye A320neo-fly i Sverige.