SAS indenrigs lounge Oslo – vellykket koncept

SAS meddelte for nyligt, at selskabet vil udvide sit koncept med light lounges til også, at omfatte lufthavnene i Trondheim og Tromsø. CHECK-IN.dk har besøgt loungen i Oslo, der er langt mere end blot ”light”. Automatisk adgang Loungen ligger centralt placeret, omkring halvvejs ned ad indenrigsgangen på Oslo Lufthavn Gardermoen. En trappe eller elevator op og de besøgende ankommer til selvbetjente adgangsautomater - ikke ulige de selvbetjente ombordstigningsautomater man finder ved flere af lufthavnens gates. Automaten scanner dit boardingkort eller bonuskort, og sekunder senere kan man træde ind. Skulle den automatiserede indgang ikke fungere, findes der en ringeklokke, man kan…

Bedømmelse

Total bedømmelse

Oversigt :
Plus: Lys og åben

Minus: Ingen i forhold til det lovede konceptet

SAS har udviklet sit ”Café Lounge” koncept og åbnede, i juni sidste år, den første af disse i Oslo Lufthavn Gardermoen. Loungen fortjener mere end ”light” betegnelsen.

SAS meddelte for nyligt, at selskabet vil udvide sit koncept med light lounges til også, at omfatte lufthavnene i Trondheim og Tromsø. CHECK-IN.dk har besøgt loungen i Oslo, der er langt mere end blot ”light”.

Automatisk adgang
Loungen ligger centralt placeret, omkring halvvejs ned ad indenrigsgangen på Oslo Lufthavn Gardermoen. En trappe eller elevator op og de besøgende ankommer til selvbetjente adgangsautomater – ikke ulige de selvbetjente ombordstigningsautomater man finder ved flere af lufthavnens gates. Automaten scanner dit boardingkort eller bonuskort, og sekunder senere kan man træde ind. Skulle den automatiserede indgang ikke fungere, findes der en ringeklokke, man kan benytte for at påkalde sig personalets opmærksomhed. Basis for konceptet er dog, at de besøgende selv klarer adgangen og indgangen er ikke betjent. Ved mit besøg fungerede teknikken upåklageligt.

Langt mere åben
Det første indtryk der slår mig, er loungens åbenhed. Med sin placering ovenpå transithallen kan man gennem gulv-til-loft vinduerne følge lufthavnens gang. Selv om man er indenfor i lokalet, har man fornemmelsen af, at være i det åbne rum. Nogle vil måske synes, at det er for åbent og giver for meget indsyn. Jeg synes at det fungerer rigtig godt. Lidt som om man sad på en af lufthavnens caféer. Masser af grønne planter giver loungen et ”levende” præg.

Høje borde og barstole giver gode muligheder for såvel at nyde noget at spise eller drikke som at arbejde. Rigeligt med strømudtag rundt om i loungen gør det nemt at lade mobil eller laptop op.

Enkel men god servering
Man spiser sig ikke mæt i loungen og udvalget er ikke stort. Det gør ikke noget, for konceptet og forventningen er, at loungen ikke er en fuld-service lounge. Det skal dog siges, at selv om udvalget er begrænset i forhold til SAS’ øvrige lounges, så er det fuldt på højde med mange øvrige fuld-service lounges rundt om i Europa.

Til morgenmad serveres der havregrød og om eftermiddagen varm suppe. Det suppleres hele dagen med et udvalg af frisk frugt, grøntsager og diverse chips/nødder. Øl, vin, juice, vand og sodavand, samtidig med varme drikke, sørger for at slukke tørsten. Spiritus udbydes ikke i Café loungen.

Begrænset servicetilbud
Loungen er primært betjent med servicepersonale, der varetager oprydning og opfyldning af mad og drikke. Hjælp til ombooking eller andre tjenester tilbydes ikke i loungen. Men da loungen ligger ovenpå SAS Service Center, er vejen ikke lang for at få hjælp.

En billet med SAS eller Widerøe i Plus-klassen giver adgang til loungen. Har man et SAS EuroBonus guldkort, eller højere, kan man også få adgang med en gæst. I sommermånederne juli og august, samt omkring jul kan også sølvkort-indehavere få adgang til loungen. Et bonuskort i klassen ”Star Alliance Gold” fra en af SAS’ partnere giver ligeledes adgang.

Jeg synes at SAS’ nye koncept fungerer udmærket og er over min forventning. Venter i spænding på hvordan selskabet vil udvikle dette, når de inden sommeren udvider med Café Lounges i Trondheim og Tromsø.

Plus: Lys og åben

Minus: Ingen i forhold til det lovede konceptet

Bedømmelse: 4 af 6 stjerner

 

Fakta boks
Betingelser for adgang (se evt. regler fra de enkelte flyselskaber og kortudstedere for regler omkring gæster)
  • SAS Eurobonus Guld
  • SAS Eurobonus Diamond
  • SAS Eurobonus Pandion
  • Star Alliance Gold
  • SAS Business Class
  • SAS Plus
Åbningstider Man. – søndag. Åbner 1 time inden første indenrigsafgang. Lukker ca. 30 minutter før sidste SAS-afgang
Placering Ved gate 15 i indenrigsterminalen.
Mad: Grød og suppe. Frisk frugt, grøntsager og snacks.
Drikke: Udvalg af varme og kolde drikkevarer. Ikke spiritus.
Toilet i lounge: Nej – lige udenfor
Bad Nej
Rygerum Nej
WiFi Ja
Mulighed for ombooking, ændring af sæde m.m. Nej
Website http://www.sas.dk/alt-om-rejsen/i-lufthavnen/lounges/

Om anmelderen
Joakim J. Hvistendahl er hvad, man kalder en Frequent Flyer. Med over 100 rejsedage om året, er han mangeårigt Guldmedlem hos SAS og Platinum-medlem i Flying Blue-programmet hos Air France-KLM. Joakim vil løbende anmelde lounges, flyselskabernes nye kabiner og sæder, samt sikre at læserne på CHECK-IN.dk får et frisk pust ude fra luftfartens virkelige verden. Joakim er oprindelig fra Norge, men har været bosat i Danmark siden 2002.

Fotos: Joakim J. Hvistendahl.

x

Læs Også

SAS aflyser 100 flyvninger

Ruten fra København til Oslo vil kun i begrænset omfang blive ramt ved den kommende pilotstrejke i SAS. Ruterne til de øvrige norske byer samt de jyske Norges-ruter går fri.

Fratrædende pilot leder SAS-forhandlinger

Forhandlingsleder Jens Lippestad, der er på vej til at bringe de norske SAS-piloter i konflikt, forlader angiveligt SAS i løbet af få måneder.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.

SAS og piloter i krig på ord og tal

De norske SAS-piloter hævder, at de ikke har fået samme aftaletilbud som deres danske og svenske kolleger. Men det er ikke sandt, siger SAS.