SAS: Ingen konfrontation med fagforeninger

SAS har indledt en dialog med fagforeningerne for at drøfte, hvordan man kan øge fleksibiliteten og reducere kompleksiteten i overenskomsterne for det flyvende personale.

Gårsdagens kvartalsrapport fra SAS var proppet med informationerne om strukturændringer og strategiske tiltag.

En af de mere oversete ting var informationen om, at SAS har iværksat drøftelser med fagforeningerne for at finde frem til, om det er muligt at øge fleksibiliteten samt reducere kompleksiteten i overenskomsterne.

SAS er blevet inspireret af de nye trends i markedet, der skyller ind over den europæiske luftfartsindustri.

“De nye standarder med eksterne produktionsmodeller, lancering af proprietære lavprisflyselskaber og anvendelsen af vikarbureauer bliver stadig mere almindeligt og vil radikalt ændre vores konkurrencevilkår,“ hedder det i kvartalsrapporten.

Det er ifølge koncerndriftsdirektør Flemming Jensen baggrunden for, at SAS har iværksat drøftelser med fagforeningerne, og ifølge SAS er det af afgørende betydning for konkurrenceevnen, at drøftelserne falder ud med et godt resultat.

“Vi ser en industri, der er i bevægelse med mere fleksible modeller og kreative løsninger. Vi ønsker ikke at være dem, der driver den udvikling. Vi skal finde vores måde at gøre det på, og derfor er dialogen lige startet op,“ bekræfter Flemming Jensen til CHECK-IN.dk.

Ingen konfrontation
Det som Flemming Jensen kalder en dialog har i princippet kun to løsningsmodeller. Enten må SAS nå til enighed med de ansatte, eller også kan SAS blive tvunget til at kopiere de nye markedsmodeller mod medarbejdernes vilje. Men koncerndriftsdirektøren afviser samtidig, at SAS har stillet disse konsekvenser op som en trussel.

“Jeg tror ikke på trusler. Det er mere en konstatering af, at det er den bevægelse, som luftfartsindustrien går i retning af. Nu tager vi dialogen, og der er ikke noget som helst behov for, at det sker i konfrontation med de faglige organisationer,“ fastslår Flemming Jensen.

Han understreger samtidig, at SAS netop har investeret i Cimber A/S og fået strømlinet Blue1 med nye og konkurrencedygtige overenskomster, som er med til at skabe øget effektivitet og reducerede omkostninger.

“Vi ønsker at gøre det på samme måde som i 2012,“ siger Flemming Jensen, og henviser dermed til den meget omtalte nærdødsoplevelse den 19. november 2012, hvor SAS angiveligt var timer fra konkurs, indtil fagforeningerne gav efter og sikrede selskabet nye og billigere overenskomster.

I september måned strejkede piloterne i Air France i to uger mod selskabets planer om at flytte aktiviteter over i datterselskabet Transavia France, der har billigere overenskomster. Strejken kostede Air France 3,7 mia. kroner.

Foto: Koncerndriftsdirektør Flemming Jensen går ikke ind for trusler. I stedet håber han på en forhandlingsløsning med selskabets flyvende personale.