SAS: Ingen nye forhandlinger

CAU forventer at Cimber-forhandlingerne genoptages. Det mener SAS dog ikke, at der er behov for. Medarbejderne er blevet overdraget, lyder det fra SAS-direktør.

SAS og Cabin Attendants Union (CAU), der organiserer en stor del af SAS’ danske kabinepersonale, er langt fra enige om det videre forløb oven på den mere end tre døgn lange arbejdsnedlæggelse, som sluttede mandag formiddag.

Hos CAU regner man med, at parterne inden længe genoptager forhandlingerne om vilkårene for de 147 stewardesser og stewarder, som skal overflyttes fra SAS til Cimber sammen med SAS’ 12 CRJ-900 fly og omkring 130 piloter og 20 administrative ansatte. Det var et sammenbrud i forhandlingerne i onsdags, som udløste weekendens overenskomststridige arbejdsnedlæggelse.

”Nu skal vi have normaliseret situationen, så selvfølgelig bliver der nye forhandlinger. Og SAS har rykket sig siden i onsdags,” siger næstformand i CAU, Jean Pierre Schoumburg, til CHECK-IN.dk.

Sådan spiller klaveret dog ikke, hvis man spørger SAS. Medarbejderne blev formelt rykket over i Cimber den 1. marts – det var i søndags. Og derfor er der ikke mere at forhandle om med hensyn til vilkårene for overflytningen.

”Nu er der gennemført en virksomhedsoverdragelse. Derfor er der ikke behov for at gennemføre forhandlinger,” understreger koncerndriftsdirektør i SAS, Flemming Jensen, der har repræsenteret SAS ved forhandlingerne.

Møde på arbejde
SAS vil nu opgøre de økonomiske skader af den mere end tre døgn lange overenskomststridige arbejdsnedlæggelse blandt selskabets danske kabinepersonale. Med mere end 100 aflyste fly er der ingen tvivl om, at der vil være tale om en anseeligt millionbeløb. Ifølge Flemming Jensen er det dog alt for tidligt at sætte præcise beløb på.

Strejken startede fredag formiddag efter et informationsmøde i CAU, der organiserer omkring 80 procent af SAS’ 1300 danske kabinebesætningsmedlemmer. Da kabinepersonalet søndag ikke efterkom et påbud fra Arbejdsretten om at genoptage arbejdet, sendte SAS søndag aften en mail til medarbejderne. Her blev hver enkel bedt om inden klokken 12 mandag at bekræfte, at de ville møde på arbejde og følge deres vagtskema. Gjorde de ikke det, så ville SAS betragte ansættelsesforholdet som ophørt.

Da fristen udløb klokken 12 havde ”næsten alle” ifølge SAS bekræftet, at de vil møde på arbejde igen og følge deres vagtskemaer. Hverken SAS eller CAU ønsker at sætte præcise tal på hvor mange der ikke besvarede mailen fra SAS.

Ti års frustration
Omkring 30 medarbejdere blev i løbet af weekenden suspenderet, da SAS fandt, at de forsøgte at true deres kolleger til ikke at møde på arbejde. Det skete angiveligt både ved fysisk fremmøde foran SAS-basen i Københavns Lufthavn, per sms og via de sociale medier.

”Vi er kun interesseret i at finde en løsning på den disputs hurtigst muligt, så vi kan komme videre. Nu handler det om at se fremad,” understreger Jean Pierre Schomburg.

Han er ikke i tvivl om hvad det var, der fik SAS-kabinepersonalet til at strejke i flere dage og først gå i arbejde, da SAS stillede dem et ultimatum om at melde sig klar til arbejde eller betragte sig selv som fyrede.

”Det var ti års frustration, der blev udløst her,” siger Jean Pierre Schomburg.

Han henviser til de mange sparerunder, som SAS har været igennem de seneste 10-15 år og hvor medarbejderne blandt andet har måtte acceptere lønnedgang og flere arbejdstimer. Ikke mindst i november 2012, hvor CAU var den sidste af de seks fagforeninger, som organiserer SAS’ flyvende personale, til at skrive under på en aftale om nye løn- og arbejdsvilkår.

Løftet kæmpe opgave
Mandag eftermiddag og aften var præget af fortsatte aflysninger og forsinkelser. I dag tirsdag forudser SAS mindre justeringer og mindre uregelmæssigheder i flytrafikken til og fra København. Onsdag forventer SAS stort set normalt trafikprogram. Her forventes den igangværende strejke blandt Norwegians skandinaviske piloter til gengæld at blive eskaleret. 70 piloter har strejket siden lørdag og de får i morgen følgeskab af yderligere 700 danske, norske og svenske piloter.

Mens SAS henover weekenden har ligget i konflikt med det danske kabinepersonale, så har mange andre personalegrupper i det skandinaviske flyselskab knoklet for at minimere ulemperne for passagererne.

”Vi er glade for alle de medarbejdere, som har meldt sig og ikke mindst dem, som også har løftet en kæmpe opgave og fløjet på trods af trusler fra konfliktende medarbejdere. SAS’ medarbejdere i lufthavnene og kundeservice har desuden gjort deres bedste for at tage sig af kunderne i de kedelige situationer,” siger Flemming Jensen.

Han beklager desuden overfor de SAS-passagerer, som de sidste fire dage uforskyldt er blevet berørt af konflikten.

”SAS er kendt for at være pålidelige og punktlige, og det skal vi nu rette op på og give vores kunder den høje kvalitet, de forventer fra SAS,” understreger Flemming Jensen.