SAS: Køb af nye langdistance-fly i år

Senere i år beslutter SAS om Airbus A350XWB eller Boeing 787 Dreamliner skal være selskabets fremtidige langdistancefly.

Selvom SAS’ eksisterende langdistancefly kun er omkring 12 år gamle, så er det skandinaviske luftfartsselskab i fuld gang med at kigge efter afløsere. Og SAS er så langt i arbejdet med at evaluere de oplagte kandidater, at man forventer at træffe en beslutning senere i år. Det oplyser SAS’ pressechef Trine Kromann-Mikkelsen til CHECK-IN.dk.

Selvom SAS underskriver en købsaftale på et antal nye Airbus eller Boeing-fly senere i år, så kommer der til at gå en rum tid inden flyene lander i Københavns Lufthavn og til passagererne får glæde af de nye fly.

De to mest oplagte kandidater til at afløse SAS’ langdistanceflåde af fire Airbus A330 og syv A340-fly er Airbus A350XWB og Boeing 787 Dreamliner. Men køen af kunder, der allerede har købt flyene og venter på at få dem leveret, er så lang, at eksempelvis Airbus A350XWB sandsynligvis først ville kunne leveres i 2018 eller senere. Og Boeing 787 Dreamlineren er solgt i langt flere eksemplarer med endnu længere kø til følge.

Der kommer således til at gå mindst fem år, hvor ærkerivalen Norwegian med sine helt nye Dreamlinere kan udfordre SAS og selskabets ældre og mere brændstofslugende Airbus A340 og Airbus A330-fly. For det er brændstofforbruget, der er den primære årsag til, at SAS kigger på at udskifte de fire-motors Airbus A340-fly med to-motors Airbus eller Boeing-fly.

Fjer i Airbus-hatten
Da SAS i 1999 valgte at udskifte sine Boeing 767’ere med Airbus A340 og A330-fly var det en stor fjer i hatten for Airbus, da SAS på langdistanceområdet traditionelt har sværget til de amerikanske flyproducenter Boeing og McDonnell Douglas, der i dag er en del af Boeing. Derfor er det ikke urealistisk at forestille sig, at Airbus vil gå langt for at SAS bliver i folden og er med til at styrke Airbus A350XWB’s position over for den meget eksponerede Boeing 787 Dreamliner.

Arbejdet med at evaluere de potentielle flytyper har stået på gennem længere tid. Således var repræsentanter for SAS ombord, da en Dreamliner fra Boeing forlod Oslo 2. maj sidste år efter en promoveringstur til Oslo og Dreamliner-kunden Norwegian.

Om få uger løber verdens største flymesse, Paris Airshow, af stablen. Her er der tradition for at især Airbus offentliggør en stribe af markante flyordrer. Om SAS og Airbus er så langt fremme, at et SAS-køb af Airbus A350XWB kan præsenteres på airshowet er uvist.