LN-RKP da det blev gjort klar til levering til SAS.

SAS køber udskældt vikarfly

Efter at have leaset flyet på en tidsbegrænset kontrakt, har SAS nu selv købt det udskældte langdistancefly, som blev overtaget fra LAN Chile i efteråret 2013.

Siden efteråret 2013 har SAS haft et ekstra langdistancefly i sin flåde, som har været leaset ind i en seks-årig periode. Airbus A340-300 flyet med registreringen LN-RKP blev hentet ind for at gøre SAS mindre sårbar, hvis et af de i dag 15 andre langdistancefly får tekniske problemer.

Oprindeligt var det planen at aflevere flyet tilbage til leaser, flyproducenten Airbus, ved leasingperiodens udløb i starten af 2020. Men nu har SAS valgt selv at købe flyet og gøre det til et permanent medlem af flyfamilien. Det fremgår af en oversigt fra de norske luftfartsmyndigheder over nyindregistrerede fly, slettede fly og fly med ændrede ejerforhold i det norske flyregister. Her kan man se, at LN-RKP fra 31. marts har været ejet af SAS Norge AS.

SAS bekræfter oplysningerne overfor CHECK-IN.dk og oplyser, at man har erhvervet flyet til en fordelagtig pris. Flyet er i god kvalitet og især motorerne er i god stand, oplyser SAS.

Der er dog ingen planer om at gøre LN-RKP til en ”fast mand på holdet”.

”Flyet vil fortsat være vores ekstrafly, som vi vil bruge som et alternativ til at leje fly fra andre selskaber, eller i værste fald annullere flyvninger, når uregelmæssige situationer opstår. Vi mener, at vi med denne ekstra ressource kan opretholde en god regelmæssighed og et serviceniveau i overensstemmelse med kundernes forventninger end andre alternativer,” siger Knut-Morten Johansen, pressechef for SAS i Norge.

Stor bekvemmelighed
Selvom flyet ikke længere skal afleveres tilbage i 2019, så agter SAS ikke at opgradere LN-RKP, så kabinen kommer til at matche kabinerne i SAS’ andre langdistancefly. I stedet har man foretaget en række mindre moderniseringer.

”Flyet har for nylig gennemgået en ændring i det PLUS-klassen har fået nye stole og stolebetræk identisk med den moderne grå vi har i de andre langdistansekabiner, og man ser en generel opgradering med tæpper. Også på Business Class gør de såkaldte full-flatbeds, at du får en seng med stor bekvemmelighed, når du vil sove,” forklarer Knut-Morten Johansen.

SAS satte PLUS-klasse sæder i LN-RKP i foråret 2016, da man tog sæder, der blev tilovers fra de andre fly, da de blev opgraderet.

Under al kritik
De mindre opgraderinger rokker dog ikke ved, at LN-RKP ikke just er populær blandt kunderne. Især efter at de andre fly har fået nye kabiner og forskellen dermed er blevet ekstra stor. Paradoksalt nok var Business Class-produktet på reserveflyet meget eftertragtet, da flyet blev sat ind, da der var lie-flat beds i denne sektion, hvilket ikke var tilgængeligt før SAS påbegyndte opgraderingen af kabinerne for et par år siden. Men efter at SAS har fået nye og moderne kabiner i selskabets 15 andre fly, har piben fået en anden lyd.

“Der er gamle sæder i Business Class, angiveligt helt tilbage fra 1980´erne, og i Business Class er der i stedet for den nye 1-2-1 konfiguration den gamle seating med 2-2-2. Sæderne fungerer ikke altid, og IFE-systemet er under al kritik og fungerer meget dårligt, hvorfor kabinepersonalet uddeler iPads, der indeholder elektroniske magasiner og aviser,” lød kritikken fornylig fra svenskeren Thomas Rosenqvist til CHECK-IN.dk.

Thomas Rosenqvist er kunde hos SAS og rejser så meget med SAS, at han er Diamant-medlem, hvilket vil sige, at han i løbet af et år rejser på mindst 90 strækninger med SAS eller har optjent 90.000 basispoint i SAS EuroBonus-programmet. Han var også meget utilfreds med, at SAS benytter reserveflyet i det faste trafikprogram.

“SAS har i store mediekampagner fortalt, at samtlige deres langdistancefly er ombyggede, og at SAS har markedets bedste Business Class. Men det er ikke tilfældet med LN-RKP. SAS påstår, at flyet er et reservefly, som kun anvendes ved særlige omstændigheder, men det er ikke sandt. Jeg har selv tre gange fløjet med dette fly fra København til henholdsvis Chicago og New York,” sagde Thomas Rosenqvist til CHECK-IN.dk.

Travlt beskæftiget reservefly
Hos SAS afviste man, at flyet er en del af den daglige produktion. Det på trods af, at flyet har gennemført 78 langdistanceflyvninger på 95 dage fra den 10. januar til den 15. april samtidig med, at det har været til et stort C-check på Malta i 25 dage fra 28. januar til 24. februar.

SAS besluttede at lease flyet i december 2012 og skulle oprindeligt have sat det i drift i juni 2013. Uenighed mellem ejeren og den tidligere bruger om flyets stand ved tilbageleveringen betød dog, at SAS først kunne sætte flyet ind i starten af 2014.

 

Relaterede artikler:

Kritik af SAS´ reservefly

SAS’ vikarfly får Plus-sæder

SAS: Langdistancefly klar til marts

SAS kan ikke forhindre aflysninger trods reservefly

Nyt SAS-langdistancefly er ikke helt som de andre

Nyt langdistancefly til SAS med flere sæder

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Karatekonge skal sælge Ryanair i Norden

Den 27-årige danske kampsportsekspert Chris Lundshøj er ansat som ny salg- og marketingansvarlig for Ryanair i Norden.

BMI Regional afviser ikke München-Billund rute

Hvis BMI Regional får ledig kapacitet på basen i München Lufthavn, vil man ikke udelukke muligheden for at etablere en rute til Billund.

Nyrenoveret SAS-lounge i New York

Med et samlet areal på 440 kvadratmeter og et nyt serveringsområde, er SAS Lounge i Newark Liberty International Airport klar til at tage imod gæsterne.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.