(Foto: CAPA)

SAS-leverandør: Vi leger med skattereglerne

PrivatAir, der flyver for SAS, har ikke overenskomst for sine ansatte. Individuelle aftaler giver frihed til ”at lege med skattereglerne i Europa”, siger selskabets direktør.

Schweiziske PrivatAir har opbygget en forretning på at flyve specialruter for andre flyselskaber. Selskabet flyver for blandt andre SAS på en såkaldt wet lease-aftale, hvor PrivatAir stiller med den fulde løsning i form af flymateriel, personale, brændstof og forsikring.

Hidtil har PrivatAir fløjet for SAS ud af Stavanger i Norge, men fra i næste uge skal PrivatAirs fly til København. Herfra skal PrivatAir betjene den ekstraafgang, SAS indsætter mellem København og New York, rute SK901.

Men modsat SAS’ egen afgang til New York, rute SK909, så er SK901-afgangen, ikke udført af personale, som har en overenskomst. PrivatAirs ansatte er nemlig ikke organiseret, fortæller selskabets direktør, Greg Thomas, til CHECK-IN.dk.

”Vi har ingen overenskomster. Vi forhandler individuelt med vores ansatte,” siger Greg Thomas og uddyber:

”Min filosofi har altid været, at det ikke vil forbedre relationerne til vores ansatte at bringe en fagforening på bane. Fordi vi har så direkte et forhold på individuel basis.”

Ifølge PrivatAir-direktøren skal fagforeninger repræsentere en konsensus af holdninger, og det kan være svært selv i et mindre selskab.

”Vi har 100 piloter og at skabe konsensus med dem om, hvad de hver især repræsenterer, det er svært,” konstaterer Greg Thomas.

Leger med reglerne
PrivatAir har aldrig fået en forespørgsel fra sine ansatte om at få en kollektiv overenskomst, forklarer Greg Thomas. Han præciserer gerne, hvilke fordele det har at forhandle individuelt med sine ansatte.

”Fordelen er, at vi kan lave win win-situationer, der bringer vores lønomkostninger ned ved effektivt at lege med skattereglerne i Europa. Hvilken som helst gevinst vi kan få kollektivt fra skattemyndighederne, kan vi dele.”

Direktøren afviser, at lønomkostningerne bringes ned, fordi PrivatAir ansætter fra lavtlønsregioner. PrivatAir opererer på to AOC’er (driftstilladelse)– et tysk og et schweizisk– og medarbejderne fordeler sig på 35 forskellige nationaliteter.

”Vi kan tilbyde vores ansatte at have en tysk eller schweizisk ansættelseskontrakt, og de skifter ofte mellem de to. Det afhænger af, hvilken valuta de (PrivatAirs ansatte red.) ønsker lønnen udbetalt i, og afhængigt af de bilaterale skatteregler mellem pilotens hjemland og det land, piloten er ansat i,” forklarer Greg Thomas.

Aftalen med SAS er indgået om et fly, som flyver på et schweizisk AOC.

SAS: Forholdene er i orden
I SAS er man ifølge pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen, gået ind i aftalen med PrivatAir velvidende, at selskabet ikke har overenskomst for sine ansatte:

”Det er lidt specielt, at samarbejde med schweiziske virksomheder, da arbejdsmarkedet er noget anderledes, og de ofte ikke har overenskomster. Men i forhold til de vilkår, som PrivatAir tilbyder sine medarbejdere, er vores holdning, at de er i overensstemmelse med de forhold, vi tilbyder.”

Ifølge SAS-pressechefen blev aftalen med PrivatAir indgået for over et år siden. Dengang var det ikke på samme måde et krav i SAS, at underleverandører har overenskomst for sine medarbejdere.

”Det ser vi anderledes på i dag. Nu er det et krav, at vores underleverandører tilbyder overenskomster til deres medarbejdere,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen.

Overenskomst var mulig
PrivatAir tilbyder generelt sine kunder, flyselskaberne, at de kan spørge blandt deres ansatte, om nogen frivilligt vil overføres til PrivatAir på de ruter, som PrivatAir skal flyve for kunden. På den måde kunne SAS have sikret overenskomst – i hvert fald for en række ansatte.

”Den aftale vi indgik med PrivatAir var en wet lease, som inkluderer både brændstof, personale, forsikring og flymateriel. Derfor har det aldrig været en mulighed at flyve ruten med vores eget personale,” fastslår Trine Kromann-Mikkelsen.

SAS vil ikke oplyse, hvorfor man netop valgte den aftale. Men i PrivatAir kan Greg Thomas godt forstå SAS’ beslutning.

”Det var en aftale med SAS, at vi stillede med vores crew. Andre af vores kunder har en blanding af egne ansatte og vores ansatte. Men jeg kan godt forstå dem, der ikke gør det. For så er den ansatte dedikeret til én bestemt rute, i SAS’ tilfælde i tre år.”

Afviser ikke overenskomst
Fagbevægelsen har i foråret 2015 markeret sig i medierne i forhold til Ryanairs manglende overenskomst. På spørgsmålet om, hvordan Greg Thomas vil forholde sig til kritik fra den stærke danske fagbevægelse, lyder svaret:

”Vi kan ikke nægte, hvis vores ansatte vil have en fagforening. Så må jeg krydse den bro,” siger Greg Thomas og uddyber:

”Vi arbejder for mange flyselskaber, og vi har allerede fløjet for SAS i et år. Selvom vi nu skal flyve ud af Danmark, forventer jeg ikke, vi får nogle arbejdsmarkedsproblemer. Jeg mener, konceptet var diskuteret med SAS, og de betragtede det (PrivatAirs-flyvninger red.) som en specialistoperation.”

Billede: Greg Thomas, direktør i PrivatAir, præsenterede senest ved CAPA’s verdenstopmøde om luftfart, sit syn på organiseret arbejde. Foto: CAPA/PR