SAS: Lufthansa rammer os på hjemmemarkedet

Nyheden om Lufthansas etablering af en flyrute fra Aalborg til Frankfurt næste år, bliver taget imod med stor alvor hos SAS. Konkurrencen vil ramme os hårdt på vort hjemmemarked, hedder det fra SAS.

Onsdagens opsigtsvækkende meddelelse om Lufthansas nye rute fra Aalborg til Frankfurt har givet dybe panderynker hos SAS-ledelsen i Danmark. Det er således dømt hård konkurrence, når Star Alliance-partneren Lufthansa sender første fly afsted fra Aalborg mod Frankfurt den 30. marts næste år.

Netop Aalborg Lufthavn har hidtil været en stærk bastion for SAS, idet det skandinaviske flyselskab i en årrække har været dominerende på indenrigsruten til København, hvor kunderne har kunnet fortsætte videre ud i SAS-netværket på internationale ruter.

Godt nok har KLM´s entré i Aalborg for et par år siden udfordret SAS, hvilket det også er tilfældet med Turkish Airlines´ rute til Istanbul, der benyttes som transferpunkt i forbindelse med rejser til Mellemøsten, Afrika og Asien. Men at ny konkurrence skulle komme fra Lufthansa, havde man nok ikke regnet med hos SAS.

“Det er bestemt konkurrence til os. Det rammer os meget hårdt på vores hjemmemarked,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

SAS vil forbedre Aalborg-produkt
Hos SAS mener man stadigvæk at have stærke kort på hånden for at klare sig i konkurrencen med Lufthansa.

“Vi kan tilbyde et produkt via Københavns Lufthavn, som er ekstremt effektivt samtidig med planerne om at flytte indenrigstrafikken over i hovedterminalen i løbet af 2015,“ forklarer pressechefen.

Forskellen er dog, at Lufthansa har mere at byde på, hvis nordjyderne flyver til Frankfurt for at skifte fly i Europas tredjestørste lufthavn. Over 200 Lufthansa-destinationer er inden for rækkevidde, mens det kun er muligt at flyve til lidt under 100 SAS-destinationer fra Københavns Lufthavn.

Det jyske erhvervsliv har i en årrække efterspurgt SAS-udenrigsruter fra det jyske marked. Men SAS har ikke haft fly i den rette størrelse til at kunne servicere det jyske marked, ligesom hub-strategien om at føde trafik ind til Københavns Lufthavn tilsyneladende har overskygget for de aktuelle behov i det jyske marked.

“Det er vigtigt at have et marked, der kan bære det. Det afgørende for os er, at vi kan ramme vores egne ruter på et godt transferprodukt. Vi har dog ikke ligget stille i Jylland på det seneste, og lige nu er vi faktisk i en tæt dialog med vores kunder om at forbedre vores Aalborg-produkt, men mere kan jeg ikke løfte sløret for på nuværende tidspunkt,“ understreger Trine Kromann-Mikkelsen.

I dag har SAS helårsruter fra Billund til København, Oslo og Stockholm, fra Aalborg til København og Stockholm samt fra Aarhus til København. I sommermånederne suppleres der med ruter målrettet fritidsrejsemarkedet.