SAS lukker Aalborg-rute

Efter kun godt seks måneder lukker SAS til oktober sin rute mellem Aalborg og Oslo.

Seks måneder og 12 dage. Så længe fik SAS-ruten mellem Aalborg og Oslo lov til at leve. Den 30. marts i år åbnede ruten og den 10. oktober lukker den igen.

”Vi har været nødt til at lægge ruten ned på grund af begrænset lønsomhed. Vi er naturligvis ærgerlige over dette, da vi gerne vil betjene de regionale lufthavne og kunderne i disse områder med flere direkte intraskandinaviske ruter,” siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, til CHECK-IN.dk.

Passer elendigt
En del af forklaringen på, at ruten ikke blev en succes, skal formentlig findes i antallet af ugentlige flyvninger, tidsplanen og valget af flytype. SAS flyver kun tre dage om ugen. Og der er tale om formiddagsafgange, som passer særdeles skidt til forretningsrejsende.

Flyet afgår således på søndage fra Oslo klokken 8.55 og fra Aalborg klokken 10.20. På tirsdage og torsdage er afgangstidspunkterne kl. 10.20 og kl. 12.00. En tidsplan, som passer mildest talt elendigt for forretningsrejsende, som måtte have behov for at komme ud og hjem samme dag. For det første er nordjyske forretningsrejsende på de to hverdagsflyvninger først fremme i Oslo Gardermoen kl. 12.55. Og for det andet er der ikke noget fly retur samme dag.

Den anden operatør på ruten, Sun-Air, flyver efter en helt anden meget mere erhvervsvenlig fartplan. Her er der afgang fra Aalborg kl. 8.00 mandag til torsdag og kl. 7.40 på fredage. Klokken henholdsvis 09.40 og 09.05 går flyet retur til Nordjylland. Om eftermiddagen gentages rotationen fra Aalborg kl. 15.50 tirsdag til fredag og kl. 16.50 på mandage. Og klokken henholdsvis 17.25 og 18.20 går flyveren tilbage fra Oslo. En fartplan der giver rum til møder i begge ender.

Have forudset
Med hensyn til flytype, så anvender SAS typisk et 123-personers Boeing 737-600 fly. SAS har ofte fly af denne type ledige midt på dagen i Oslo, da det er udenfor myldretiden på de norske indenrigsruter.

Sun-Air anvender oftest 19-sæders Jetstream turbopropfly og på visse afgange 32-sæders Dornier 328-fly.

At ruten ikke ville blive en succes kunne SAS måske have forudset. For kun 2,5 måned før opstarten var Norwegian stoppet med at flyve på ruten efter 9,5 måned. Norwegian fløj seks gange om ugen med store 186-personers Boeing 737-800 fly.

SAS vil ikke udelukke, at man vender tilbage. Og selskabet erkender, at der nok skal en anden tidsplan til, hvis det skal blive en succes.

”Vi ser på, om vi kan operere den anderledes med eksempelvis en tidstabel, der er mere egnet for forretningsrejsende,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen.