SAS CRJ900-fly i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS mister markedsandele i CPH

SAS mistede i 2015 en halv million passagerer i Københavns Lufthavn og har for første gang nogensinde en markedsandel på under 40 procent i den danske hovedstadslufthavn.

Et godt år for Københavns Lufthavn er sædvanligvis også et godt år for lufthavnens største kunder. Således forholdt det sig dog ikke i 2015, da SAS og easyJet overraskende mistede passagerer.

SAS gik fra 10,8 mio. passagerer i 2014 til 10,3 mio. i 2015, hvilket er et tab på alene en halv mio. passagerer. Når man holder dette op imod, at SAS totalt set mistede 214.000 passagerer i hele 2015, så må der nødvendigvis være andre markeder, hvor der har været fremgang.

Med passagertabet havde SAS i 2015 en markedsandel på 38,7 procent i Københavns Lufthavn mod 42,1 procent året før. Det er første gang nogensinde, at SAS er under 40 procent i markedsandel på lufthavnens tidligere så store hovedmarked.

“SAS må som etableret spiller i marked, med over 50 procents markedsandel på de ruter vi beflyver fra Københavns Lufthavn, leve med nogen nedgang i markedsandele i takt med at nye eller eksisterende konkurrenter træder ind på ruter, som SAS betjener,“ siger Simon Pauck Hansen, direktør for Network & Partners i SAS til CHECK-IN.dk.

Han forklarer samtidig, at den kommercielle strategi for SAS i 2015 har været at forbedre rentabiliteten på ruterne ud af CPH på bekostning af lavere passagertal. Derfor handler det blandt andet om at sikre kunderne en højfrekvent tidtabel, og når dette er opfyldt, vil der blive satset på nye ruter og anvendelse af større flytyper.

“Det er den rejse SAS fortsætter på i 2016, hvor vi igen er tilbage på vækstsporet med en forventet pæn trafikvækst både totalt i vores rutenetværk samt ud af Københavns Lufthavn,“ fastslår Simon Pauck Hansen.

Ryanair-effekten
Tilbagegang var der også for det britiske lavprisflyselskab easyJet, der kunne registrere blot 4.500 færre passagerer i 2015 efter en række år med konstant vækst.

Årsagen burde være til at få øje på. I dette tilfælde er der “to slanger i paradiset“. Først og fremmest Norwegian, der øgede fra 4,2 til 4,5 mio. passagerer, hvilket rakte til en stigning på 7,1 procent og en markedsandel på 17 procent.

Men Ryanair må også have været ansvarlig for noget af det store passagertab hos SAS, hvor destinationer som London og Milano blev udfordret ved det irske lavprisflyselskabs indtog i Københavns Lufthavn. Ryanair er fløjet direkte ind til CPH som lufthavnens fjerdestørste kunde med 715,251 passagerer i 2015.

Københavns Lufthavn – 20 største flyselskaber i 2015

Nr. Flyselskab 2015 2014 Diff. i %
1. SAS 10.287.224 10.794.747 -4,7 %
2. Norwegian 4.534.650 4.234.144 +7,1 %
3. easyJet 1.530.569 1.535.059 -0,3 %
4. Ryanair 715.251 0
5. Lufthansa 603.951 561.511 +7,6 %
6. British Airways 519.775 480.227 +8,2 %
7. KLM 515.993 496.226 +4,0 %
8. Airberlin 482.982 478.757 +0,9 %
9. Air France 387.771 385.172 +0,7 %
10. Finnair 378.553 329.424 +14,9 %
11. Danish Air Transport 368.684 240.654 +53,2 %
12. Turkish Airlines 338.830 353.655 -4,2 %
13. Thomas Cook Airlines 338.353 273.447 +23,7 %
14. Icelandair 337.354 304.420 +10,8 %
15. SWISS 324.234 325.069 -0,3 %
16. Austrian 309.816 306.365 +1,1 %
17. Vueling 293.258 278.235 +5,4 %
18. Emirates 259.630 246.434 +5,4 %
19. Brussels Airlines 254.835 227.793 +11,9 %
20. TUIfly Nordic 240.638 237.288 +1,4 %
Øvrige selskaber 3.587.981 3.538.466 +1,4 %
I ALT 26.610.332 25.627.093 +3,8 %

Kilde: Københavns Lufthavn

Lufthansa-gruppen på 1,5 mio. passagerer
Den største procentuelle vækst tilhører ubetinget Danish Air Transport, der med overtagelsen af indenrigsruten til Karup har øget passagertallet i CPH med 53,2 procent til 368.684, hvilket rækker til en position som lufthavnens 11. største flyselskab.

Der er også markante stigninger hos charterflyselskabet Thomas Cook Airlines (23,7 %) samt Finnair (14,9 %), Brussels Airlines (11,9 %) samt Icelandair (10,8 %).

I forhold til 2015 er Thai Airways røget ud af listen. I 2014 var der 231.054 rejsende med det thailandske flyselskab, men på 2015-listen kræver det minimum 240.000 passagerer at flyve ind i top20. Norske Widerøe er også gledet ud af top 20. Året før havde flyselskabet 246.081 passagerer til og fra CPH.

Til gengæld har Brussels Airlines med en vækst på 11,9 procent avanceret til lufthavnens 19. største kunde. Lufthansa-gruppens selskaber har nu tilsammen i underkanten af 1,5 mio. passagerer i CPH, mens Air France-KLM kan mønstre i underkanten af en million rejsende, når datterselskabet Transavias rute til Eindhoven medregnes.

Foto: Morten Lund Madsen