SAS-fly i Aalborg Lufthavn (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS: Nu kommer lavprisbilletten

Resten af 2015 vil SAS teste markedet for en ny billig-billet, hvor bagagen ikke er inkluderet i prisen.

Efter et længere tilløb giver SAS nu efter for presset i markedet og lancerer en ny billettype uden indtjekket bagage. Go Light hedder billetten, hvor SAS har valgt at skære ind til benet.

Samtidig sænkes prisen i forhold til SAS’ hidtil billigste billet SAS Go.

SAS imødekommer dermed behovet fra de mange rejsende, som vil rejse let og billigt.

”Markedet udvikler sig og kunderne forventer at kunne købe en billet, hvor der skæres ind til benet,” forklarer Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS. Hun fastholder dog, at mange af SAS’ rejsende stadig ønsker at købe billetter, hvor den indtjekkede bagage er inklusiv.

Andre har haft det længe
SAS har efter eget udsagn været på vej med konceptet i et stykke tid, og ifølge pressechefen erkender man, at tiden er ved at være inde til at lancere en ren håndbagagebillet.

”Tager man et overblik, så er alle på vej med et sådan koncept. KLM og Air France har haft det længe og senest har Lufthansa lanceret et,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Spørger man en af dem, der følger SAS tæt fra sidelinjen, Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, er det på høje tid, at SAS har indset behovet for en billet, hvor kunderne selv kan vælge, hvad de vil have med.

Det handler om prisen
”Når vi taler om de billigste billetter, er der én ting, det handler om, og det er prisen. Derfor er det godt nyt, at SAS kommer på banen med en ny billettype. Der er behov for at give forbrugerne frit valg til at tilpasse produktet,” siger han og tilføjer:

”Og det er med til at styrke loyaliteten til SAS blandt de rejsende.”

SAS afviser dog, at man skulle have rundbarberet sit Go Light-produkt, så det nu kun har prisen tilbage som et attraktivt parameter for kunderne, når de kan vælge mellem SAS’ nye billet eller en billet fra en af lavprisrivalerne.

”Vi skiller os ud ved at være i netværk med andre selskaber og være optaget af at tilbyde mange frekvenser og destinationer,” siger Trine Kromann-Mikkelsen og tilføjer:

”For mange kunder er SAS’ oprindelse og fokus på Skandinavien og vores serviceniveau også et tilvalg, som naturligvis også ligger i SAS Go Light produktet.”

Testes resten af året
SAS vil stadig tilbyde sine Go Light-rejsende kaffe og te om bord på flyet, optjening af Eurobonus-point, indtjekning 22 timer før og 24 timers fortrydelsesret.

I første omgang vil den nye billettype blive testet fra lanceringen den 8. september 2015 og resten af året. Til den tid vil man så evaluere konceptet, oplyser flyselskabet.

SAS Go Light vil foreløbigt tilbydes på flyvninger mellem Skandinavien, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland og Spanien.

Foto: Morten Lund Madsen