SAS’ nye business-fly får baghjul af konkurrenterne

Indretningen i SAS’ nye rene business class-fly til den kommende Houston-rute har på visse punkter svært ved at hamle op med konkurrenternes business class-kabiner.

SAS’ nye nicherute fra Stavanger til Houston, der åbner 20. august, vil uden tvivl blive populær for rejsende mellem de to byer, da det reducerer rejsetiden med mellem 2,5 og 5,5 timer i forhold til i dag, hvor mange rejser via Amsterdam, Frankfurt og London Heathrow.

For rejsende fra København er der dog knap så meget at hente ved fremover at flyve via Stavanger med SAS end via Amsterdam, Frankfurt, London eller et andet stort europæisk eller amerikansk trafikknudepunkt med direkte rute til Houston. Faktisk kan det være op til 35 minutter hurtigere at flyve via en af de store lufthavne i forhold til via Stavanger. Af KLM, British Airways og Lufthansa er det kun med KLM via Amsterdam, at det er fem minutter langsommere end med SAS via Stavanger. Med British Airways via London Heathrow og Lufthansa via Frankfurt er det henholdsvis 35 og 15 minutter hurtigere end via Stavanger.

Kommer til kort
På prissiden forventer SAS at matche konkurrenterne. Så når priserne er nogenlunde ens og der ikke er den store tidsbesparelse at hente, så bliver servicekonceptet i kabinen en af de afgørende faktorer, når rejsende fra København til Houston skal beslutte, om de vil tage via Stavanger, Amsterdam, London Heathrow eller en helt fjerde lufthavn. Og her kommer SAS’ nye rute på flere punkter til kort.

Ruten vil blive opereret med et Boeing 737-700 fly fra schweiziske PrivatAir i en særlig konfiguration kun med 44 business class-sæder. De rejsende slipper for at se på economy class-passagererne, men in-flight produktet lader dog noget tilbage at ønske i forhold til KLM, Lufthansa, British Airways og SAS’ eget normale business class-produkt på selskabets Airbus A340 og A330 langdistancefly. Blandt andet er sæderne ikke udstyret med tv-skærme. Passagererne får i stedet udleveret hver deres iPad med sølle 35 film og tv-programmer på.

Desuden kan sæderne ikke ligges vandret ned, men kun i en vinkel på omkring 135 grader. Det er det samme som hos SAS og Lufthansa, mens British Airways har sæder, der kan ligges helt fladt ned. Det samme har KLM på visse af de Boeing 747-400 fly, som man anvender på Houston-ruten.

Ikke imponerende
Når det kommer til benplads, så har de 44 passagerer på Boeing 737-700 flyet, der normalt kan tage op til 148 passagerer i en ren economy-konfiguration, kun 60 – 61 tommer at strække benene ud på. Det samme som på SAS’ almindelige langdistancefly. Ikke umiddelbart imponerende når man tænker på, at de 44 stole ikke skal dele pladsen i flyet med economy-stole. Hos British Airways er der til sammenligning 72 tommer.

Summa summarum er, at det nye SAS-produkt ikke adskiller sig synderligt fra konkurrenternes produkt, når man rejser mellem København og Houston. Rejsetiden er omtrent den samme og servicekonceptet er en anelse ringere – primært trukket ned af manglen på inflight entertainment. Ruten henvender sig udelukkende til forretningsrejsende, der på en stor del af turen vil sidde bøjet over deres computer eller papirer. Men selv business-folk kan også have brug for at slappe af med en film og et glas portvin i ny og næ. Især på en 10 timer lang mobilfri flyvetur.

Udvalgte flyselskabers business class-produkt på Houston-ruter:

Selskab Rute Flytype Sæde-afstand Sæde-bredde TV-skærm Strøm v. sæde Sædetype
SAS SVG – IAH B737-700 60-61“ Nej, kun iPad Ja Angle lie-flat
SAS Andre intercon-ruter A330/A340 61“ 20-23“ Ja Ja Angle lie-flat
KLM AMS – IAH B747-400 60-63“ 20“ Ja Ja Lie Flat
LH FRA – IAH A380 57-60“ 19,6“ Ja Ja Angle Lie Flat
BA LHR – IAH B747-400 72“ 20“ Ja Ja Lie Flat

Kilde: Seatguru.com og SAS