Jens Lippestad, formand for SAS-flygerers Forening (SFF). (Foto: SAS)

SAS og piloter i krig på ord og tal

De norske SAS-piloter hævder, at de ikke har fået samme aftaletilbud som deres danske og svenske kolleger. Men det er ikke sandt, siger SAS.

Retorikken er skærpet mellem SAS og forhandlingsleder Jens Lippestad fra Norsk Flygerforbund, der vil sende samtlige norske SAS-piloter i strejke fra torsdag morgen.

En veritabel krig på ord blev sat i gang, da Jens Lippestad på vegne af Norske SAS-flygeres Forening (NSF) udtalte, at SAS ville kunne undgå en strejke, hvis man havde tilbudt de samme betingelser til de norske piloter, som der var givet til de danske og svenske piloter, der allerede har fået nye aftaler på plads.

Denne udlægning af årsagen til sammenbruddet i forhandlingerne er SAS ikke enig i.

”Det er ikke sandt, hvad Norsk Flygerforbund siger. De norske pilotforeninger har fået samme tilbud som de danske og svenske pilotforeninger allerede har accepteret. Det har de valgt at sige nej tak til, da de kræver endnu mere, og nu vælger de så at strejke,” forklarer pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Krav vil fordyre driften
Siden konfliktvarslet blev afsendt den 25. august, og blev offentligt kendt via omtalen i CHECK-IN.dk den 28. august, har ord og tal føget igennem luften.

I begyndelsen forlød det, at pilotforeningernes krav ville fordyre driften med 10 procent, mens piloterne mente, at kravene fra SAS ville overstige 25 procent i besparelser. Nu er SAS i stedet i offensiven med at fortælle, at de norske piloters krav er noget højere.

“Kravene fra de norske piloter, der medfører omkostningsstigninger på 25 procent, er urimelige. Vi har indgået aftaler med alle andre medarbejdergrupper i SAS, inklusive piloterne i Danmark og Sverige, med ambitionen om at skabe et bæredygtigt SAS i fremtiden. Nu mangler vi kun de norske piloter,” skriver SAS i en pressemeddelelse.

Svært at vinde sympati
Det er en relativt velbetalt medarbejdergruppe, der nu ønsker at benytte strejkevåbnet for at sikre sig bedre vilkår. En flykaptajn i SAS har en slutløn på omkring 90.000 kroner om måneden, mens slutlønnen for en first officer ligger på omkring 75.000 kroner. Hertil kommer diæter og pensioner.

Det gør det også vanskeligt for piloterne at vinde befolkningens sympati i arbejdskampen mod SAS, og det forstår SAS at udnytte.

”Vi kan ikke forstå, at vores norske pilotforeninger siger, at de har dårligere vilkår. De tjener i gennemsnit en million kroner om året og arbejder i gennemsnit færre timer end mange andre på arbejdsmarkedet,” siger Mariam Skovfoged.

SAS fastholder vedholdende, at det er umuligt at imødekomme piloternes krav, som ifølge selskabet ikke er afstemt med forholdene for de øvrige medarbejdergrupper og arbejdsmarkedet i øvrigt.

”Vi er blevet mødt med krav, der er helt ude af trit med det norske arbejdsmarked og den konkurrencesituation, som vi befinder os i. Vi er meget indstillet på at finde løsninger på samme måde, som vi har gjort i Sverige og i Danmark. Vi kan dog ikke honorere krav, der er så meget ud af proportioner, som tilfældet er her,” lyder det fra den danske pressechef.

 

Relaterede artikler:

DPF-formand: Vi kan opsige ny aftale efter to år

SAS-pilotstrejke er afværget

SAS indgår ny aftale med svenske piloter

DPF: Irsk SAS-selskab forstyrrer forhandlinger

SAS-piloter varsler konflikt

x

Læs Også

Vækstdirektør stopper i SAS

Norske Eivind Roald, der tidligere var kommerciel koncerndirektør i SAS, forlader det skandinaviske flyselskab til fordel for et job i en svensk kapitalfond.

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.