Eivind Roald, kommerciel koncerndirektør i SAS.

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS vil kopiere Norwegian og flyve med enten Boeing 737MAX eller Airbus A321 til USA´s østkyst samt Indien og Iran, afslører kommerciel koncerndirektør Eivind Roald.

SAS er i gang med, hvad selskabet kalder den største interkontinentale ekspansion i selskabets mere end 70-årige historie. Nye ruter er i løbet af det seneste halvandet års tid blevet etableret til Hong Kong, Los Angeles, Boston og Miami, og SAS er klar til at sætte yderligere fart på ekspansionen på de oversøiske destinationer.

Det bliver dog ikke med de traditionelle langdistancefly, henholdsvis A330-300 og A340-300, der benyttes på de nuværende langdistanceruter med undtagelse af Boston-ruten, der opereres af PrivatAir med et specialbygget Boeing 737-fly.

I stedet overvejer SAS at gå i fodsporene på Norwegian og anskaffe nogle af de nye langtrækkende mellemdistancefly, som kan flyve nonstop fra Skandinavien til USA´s østkyst eller direkte fra Skandinavien til eksempelvis Indien og andre destinationer på det indiske subkontinent. Det afslører kommerciel direktør Eivind Roald fra SAS i et interview med USA Today.

“Vi ser en mulighed for at etablere flere direkte flyvninger fra Skandinavien til USA´s østkyst samt fra Skandinavien til Indien og Iran,” siger Eivind Roald til USA Today.

MAX eller A321LR
Ekspansionen kræver dog, at SAS har den rette flytype til rådighed. Det skandinaviske flyselskab er i gang med at tage levering af 30 nye Airbus A320neo-fly, og de første seks fly er allerede leveret, mens yderligere tre fly er på vej i de kommende måneder. Samtlige 30 fly forventes at være leveret inden udgangen af 2019.

SAS har tidligere flirtet med tanken om at konvertere nogle af A320neo-flyene til de nye langtrækkende A321LR, der har en maksimal rækkevidde på op imod 4.000 nautical miles, hvilket svarer til 7.400 kilometer. Den nye flytype rammer markedet i 2019, og Norwegian har allerede konverteret 30 af 100 A320neo fly til A321LR.

Men nu afslører Eivind Roald, at Boeing 737MAX også er inde i billedet til den omtalte ekspansion til de omtalte interkontinentale destinationer.

“SAS kigger på en ny ordre til flåden af mellemdistancefly og overvejer Boeing 737MAX eller den langrækkende A321 fra Airbus,” siger Eivind Roald til det amerikanske medie.

Ifølge SAS-direktøren vil de nye fly kunne leveres omkring 2020 afhængigt af, hvornår ordren bliver afgivet. På et bestyrelsesmøde i SAS i juni måned ventes bestyrelsen at godkende den nye strategiplan In-Shape med dertilhørende forslag til refinansiering samt en ny investeringsplan. Allerede her kan det være muligt, at SAS tager stilling til anskaffelse af nye mellemdistancefly.

Vil kopiere Norwegian
Med de nye planer vil SAS tilsyneladende kopiere Norwegian, der er i gang med en ekspansion til USA´s østkyst med de nye Boeing 737MAX, og det irsk-norske lavprisflyselskab har også planer om at etablere ruter fra Skandinavien til Pakistan og Indien, når tilladelserne er på plads, og flere 737MAX´ere og de nye A321-fly er på vej ind i flåden.

SAS vil dog ikke lade sig inspirere af Norwegians model med at etablere baser udenfor Skandinavien og derfra flyve til destinationer i andre lande.

“Vi vil ikke kopiere Norweigan, der eksempelvis flyver fra Paris til USA eller fra London til Barcelona. Det er ikke den vej, vi vil gå,” lyder det fra SAS-direktøren.

 

Relaterede artikler:

SAS overvejer større fly på Boston-rute

SAS overvejer langtrækkende A321-fly

SAS har succes med nye langdistanceruter

SAS er tavs om Iran-rute

SAS åbner ruter til Miami og Los Angeles

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Rekordlavt antal flyulykker i 2017

I første halvår af 2017 har der blot været syv alvorlige flyulykker med samlet 18 omkomne. Det er langt under gennemsnittet for samme periode i de seneste fem år.

Karatekonge skal sælge Ryanair i Norden

Den 27-årige danske kampsportsekspert Chris Lundshøj er ansat som ny salg- og marketingansvarlig for Ryanair i Norden.

BMI Regional afviser ikke München-Billund rute

Hvis BMI Regional får ledig kapacitet på basen i München Lufthavn, vil man ikke udelukke muligheden for at etablere en rute til Billund.

Nyrenoveret SAS-lounge i New York

Med et samlet areal på 440 kvadratmeter og et nyt serveringsområde, er SAS Lounge i Newark Liberty International Airport klar til at tage imod gæsterne.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.