Eivind Roald, kommerciel koncerndirektør i SAS.

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS vil kopiere Norwegian og flyve med enten Boeing 737MAX eller Airbus A321 til USA´s østkyst samt Indien og Iran, afslører kommerciel koncerndirektør Eivind Roald.

SAS er i gang med, hvad selskabet kalder den største interkontinentale ekspansion i selskabets mere end 70-årige historie. Nye ruter er i løbet af det seneste halvandet års tid blevet etableret til Hong Kong, Los Angeles, Boston og Miami, og SAS er klar til at sætte yderligere fart på ekspansionen på de oversøiske destinationer.

Det bliver dog ikke med de traditionelle langdistancefly, henholdsvis A330-300 og A340-300, der benyttes på de nuværende langdistanceruter med undtagelse af Boston-ruten, der opereres af PrivatAir med et specialbygget Boeing 737-fly.

I stedet overvejer SAS at gå i fodsporene på Norwegian og anskaffe nogle af de nye langtrækkende mellemdistancefly, som kan flyve nonstop fra Skandinavien til USA´s østkyst eller direkte fra Skandinavien til eksempelvis Indien og andre destinationer på det indiske subkontinent. Det afslører kommerciel direktør Eivind Roald fra SAS i et interview med USA Today.

“Vi ser en mulighed for at etablere flere direkte flyvninger fra Skandinavien til USA´s østkyst samt fra Skandinavien til Indien og Iran,” siger Eivind Roald til USA Today.

MAX eller A321LR
Ekspansionen kræver dog, at SAS har den rette flytype til rådighed. Det skandinaviske flyselskab er i gang med at tage levering af 30 nye Airbus A320neo-fly, og de første seks fly er allerede leveret, mens yderligere tre fly er på vej i de kommende måneder. Samtlige 30 fly forventes at være leveret inden udgangen af 2019.

SAS har tidligere flirtet med tanken om at konvertere nogle af A320neo-flyene til de nye langtrækkende A321LR, der har en maksimal rækkevidde på op imod 4.000 nautical miles, hvilket svarer til 7.400 kilometer. Den nye flytype rammer markedet i 2019, og Norwegian har allerede konverteret 30 af 100 A320neo fly til A321LR.

Men nu afslører Eivind Roald, at Boeing 737MAX også er inde i billedet til den omtalte ekspansion til de omtalte interkontinentale destinationer.

“SAS kigger på en ny ordre til flåden af mellemdistancefly og overvejer Boeing 737MAX eller den langrækkende A321 fra Airbus,” siger Eivind Roald til det amerikanske medie.

Ifølge SAS-direktøren vil de nye fly kunne leveres omkring 2020 afhængigt af, hvornår ordren bliver afgivet. På et bestyrelsesmøde i SAS i juni måned ventes bestyrelsen at godkende den nye strategiplan In-Shape med dertilhørende forslag til refinansiering samt en ny investeringsplan. Allerede her kan det være muligt, at SAS tager stilling til anskaffelse af nye mellemdistancefly.

Vil kopiere Norwegian
Med de nye planer vil SAS tilsyneladende kopiere Norwegian, der er i gang med en ekspansion til USA´s østkyst med de nye Boeing 737MAX, og det irsk-norske lavprisflyselskab har også planer om at etablere ruter fra Skandinavien til Pakistan og Indien, når tilladelserne er på plads, og flere 737MAX´ere og de nye A321-fly er på vej ind i flåden.

SAS vil dog ikke lade sig inspirere af Norwegians model med at etablere baser udenfor Skandinavien og derfra flyve til destinationer i andre lande.

“Vi vil ikke kopiere Norweigan, der eksempelvis flyver fra Paris til USA eller fra London til Barcelona. Det er ikke den vej, vi vil gå,” lyder det fra SAS-direktøren.

 

Relaterede artikler:

SAS overvejer større fly på Boston-rute

SAS overvejer langtrækkende A321-fly

SAS har succes med nye langdistanceruter

SAS er tavs om Iran-rute

SAS åbner ruter til Miami og Los Angeles

Få hurtig adgang til artiklen

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

99 kr. + moms

1 md.

279 kr. + moms

3 mdr.

549 kr. + moms

6 mdr.

999 kr. + moms

12 mdr.

Allerede abonnent?

x

Læs Også

Nye flyruter bliver planlagt i Belfast

I disse dage drøftes business cases for kommende flyruter fra danske og skandinaviske lufthavne. Det hele foregår i den nordirske hovedstad, Belfast.

SAS køber udskældt vikarfly

Efter at have leaset flyet på en tidsbegrænset kontrakt, har SAS nu selv købt det udskældte langdistancefly, som blev overtaget fra LAN Chile i efteråret 2013.

Norwegian klar til at åbne skandinaviske Singapore-ruter

Norwegian åbner til september en rute fra London Gatwick til Singapore og har tilladelserne på plads til samtidig at åbne Singapore-ruter fra København og Oslo.

Czech Airlines justerer kapacitet på ny Aarhus-rute

Aarhus Lufthavn får den 11. maj en ny sommerrute til Prag med fire ugentlige afgange, men allerede 14 dage efter starten skrues der ned for kapaciteten.

Handlingselskab i CPH rekonstrueret (opd.)

Et lille handlingselskab i Københavns Lufthavn er blevet rekonstrueret efter længere tids økonomisk stormvejr og uenighed i ejerkredsen.

Flyhandel sikrede overskuddet i Danish Air Transport

Danish Air Transport omsatte for næsten 800 mio. kroner i 2016, men handel med fly udgjorde over 60 procent af overskuddet på 17,6 mio. kroner.