SAS overvejer WiFi i alle fly

Ifølge SAS-gruppens IT-koncerndirektør, Mattias Forsberg, er flyselskabet på vej med en beslutning om at installere WiFi i alle fly. Presseafdelingen i selskabet forsøger at trække i land.

I dag har SAS installeret WiFi om bord på alle selskabets langdistancefly. Men i den resterende del af flåden, må man kigge langt efter trådløst netværk på flyrejsen. Der findes dog WiFi om bord på 10 Boeing 737-fly, der har base i Norge. Resten af flåden har ikke teknologien installeret.

Men tilsyneladende er SAS i gang med at gøre klar til en investering, der skal sikre WiFi i alle selskabets fly. I et interview med det svenske IT-magasin Ny Teknik, afslører IT-koncerndirektøren i SAS, at en beslutning kun er et par uger væk.

“Dette er en temmelig betydelig investering. Efter en eventuel beslutning kan vi begynde at udstyre fly om et års tid. Det vil ikke være alle fly på én gang, men det vil ske løbende i forbindelse med større vedligeholdelseseftersyn. Alt i alt vil det tage omkring et år,” siger IT-koncerndirektør Mattias Forsberg til Ny Teknik.

It-direktøren har tilsyneladende været lidt for åbenmundet. Da artiklen i slutningen af sidste uge dukkede op i det svenske fagmedie, rykkede presseafdelingen i SAS ud med en præcisering.

“I en artikel i Ny Teknik, hvor SAS´ CIO Mattias Forsberg er blevet interviewet om SAS´ investeringer i innovation og digitale løsninger, kom spørgsmålet om en mulig investering i WiFi på alle fly op. SAS, der i dag har WiFi om bord på alle langdistancefly, ser på nuværende tidspunkt på løsninger til WiFi i hele flyflåden. Men dette er en beslutning, der ikke er taget af SAS-bestyrelsen endnu, men en analyse af WiFi-mulighederne er påbegyndt. En sådan beslutning vil SAS gå ud med, når der er noget at informere om,” hedder det i kommentaren fra presseafdelingen i Sverige.

Stoppede udrulning i 2013
I 2011 tog SAS hul at installere WiFi på selskabets mellemdistancefly. Her nåede man at få løsningen udrullet på 10 Boeing 737-800 fly fra basen i Oslo, men i 2013 slog SAS pludseligt bremserne i og stoppede den videre udrulning.

Det var Panasonics eXConnect og eXPhone produkter, der blev installeret i SAS-flyene, men teknologien var tilsyneladende ikke tilfredsstillende for SAS.

“Vi stoppede udrulningen af WiFi på vores kortrutefly, da vi vurderede, at løsningen ikke var stærk nok. De WiFi-løsninger, der findes på flymarkedet i dag, mener vi ikke er gode nok til vores frekvente rejsendes behov. Derfor afsøger vi markedet efter et produkt, som er på niveau med det, de rejsende selv har hjemme,” fortæller SAS-direktøren for Onboard Product & Services, Johan Mägi, til CHECK-IN.dk.

Han ønsker dog ikke at sætte tidspunkt på, hvornår SAS er klar til at offentliggøre en beslutning om investering i WiFi til alle selskabets fly.

“Det er for tidligt at sige noget om, hvornår man kan forvente, at vi har WiFi på alle vores kortrutefly. Det afhænger af, hvornår vi har fundet den rigtige WiFi-løsning, som er god og stabil nok til vores kunder,” understreger Johan Mägi.

Relaterede artikler:

SAS: WiFi tilbage på langdistancefly

Første SAS-fly med WIFI klar om få uger

Finnair skaber mersalg via gratis WiFi

WiFi fra gate til gate

Bredbånd og SMS-adgang i Lufthansa-fly

x

Læs Også

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

SAS afviser at kommentere flyordre

En anonym europæisk kunde har underskrevet en hensigtserklæring om køb af 31 Bombardier CSeries-fly, men SAS ønsker ikke at kommentere.

SAS venter tredje overskud i træk

SAS er inde i en god udvikling og forventer et overskud på op mod 1,5 mia. kroner næste år. Hvis det holder, så vil det være tredje år i træk.