SAS-piloter (Arkivfoto)

SAS-piloter til møde med britisk fagforening

En delegation fra de skandinaviske pilotforeninger har været på besøg i den britiske hovedstad for at drøfte SAS´ planer om at åbne baser i London og Málaga.

Repræsentanter fra de skandinaviske SAS-pilotforeninger har i sidste uge været til møde i London hos British Airline Pilots Association (BALPA). Mødet var afledt af beslutningen fra SAS om at etablere produktionsselskabet Scandinavian Airlines Ireland Limited med hjemsted i Dublin. Selskabet skal operere flyvninger på vegne af SAS fra Heathrow senere på året samt fra Málaga næste sommer.

Det betyder, at ni Airbus A320-200neo skal flyttes fra SAS-basen i Stockholm til den britiske og spanske base, hvilket de skandinaviske pilotforeninger følger med stor interesse. SAS har nemlig flere gange tilkendegivet, at det irske produktionsselskab og de to nye udenlandske baser er en nødvendighed for at få andel i den vækst i fritidsrejsemarkedet, der opleves i disse år. De lokale pilotoverenskomster i Storbritannien er nemlig billigere end de tilsvarende i Skandinavien.

“Der er blevet etableret en stærk alliance mellem fagforeningerne med opbakning fra European Cockpit Association (ECA, red.), hvilket skal bidrage til at sikre, at de britiske og spanske piloter bliver organiseret,” lyder den officielle erklæring fra mødet.

CHECK-IN.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra René Arpe, der er formand for Dansk Pilotforening (DPF, red.) og i hvilken egenskab, at han deltog i mødet i den britiske hovedstad i sidste uge. Pilotformanden har dog ikke reageret på vores henvendelser.

Vil beskytte skandinaviske overenskomster
De skandinaviske pilotforeninger ønsker naturligvis at sikre, at SAS ikke får held med at undergrave de skandinaviske overenskomster og at det ikke bliver muligt at øge produktionen på den irske driftslicens på bekostning af pilotjobs på de skandinaviske baser.

Dansk Pilotforening ønsker således at beskytte en dansk overenskomst, hvor den månedlige startløn for en kaptajn er på 60.611 kroner med et slutniveau på 91.372 kroner om måneden. En first officer starter på 36.949 kroner, hvis han/hun har typerating til den aktuelle flytype samt 1.500 timer eller derover i logbogen. Slutlønnen vil her udgøre 75.636 kroner om måneden.

Oveni disse grundlønninger kommer diæter på mellem 3.000 og 6.000 kroner per måned samt en attraktiv pensionspakke samt adgang til fordele ved staff travel.

SAS tilbyder typisk en vagtplan med fem dages arbejde efterfulgt af fire dage fri, ligesom piloterne har ret til seks ugers betalt ferie.

 

Relaterede artikler:

SAS sætter navn på nye baser

Tidligere Ryanair-ansat bliver direktør i SAS-selskab

SAS: Ansatte vil gerne flyttes til udenlandske baser

FPU: SAS kan forvente modstand fra fagforeninger

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

x

Læs Også

Vil sætte fokus på sikkerhedsomkostninger i CPH

Transportminister Ole Birk Olesen vil sætte Københavns Lufthavns opgørelse af sikkerhedsomkostninger under lup i forbindelse med de kommende takstforhandlinger.

Lavprisflyselskaber peger på risici ved egne metoder

Ryanair og Norwegian er medforfattere på en guide til at håndtere de sikkerhedsrisici, som kan være forbundet med de nye forretningsmodeller i luftfarten.

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

Hemmelighedskræmmeri bag støttekroner til flyruter

I 2015 og 2016 har ni flyselskaber fået andel i offentlig markedsføringsstøtte fra Global Connected, og sekretariatet hos Wonderful Copenhagen ønsker at hemmeligholde beløbene.

Vanskelig debut for ny SAS-leverandør

Regional Jet debuterede søndag som underleverandør for SAS, og på første afgang til Billund måtte man foretage flybytte, mens resten af dagen blev fløjet med forsinkelser.