SAS-piloter (Arkivfoto)

SAS-piloter varsler konflikt

Piloterne i tre skandinaviske pilotforeninger har sendt det første konfliktvarsel til SAS, da forhandlingerne om en ny overenskomst er gået i hårdknude.

Danske og norske SAS-piloter organiseret i tre skandinaviske pilotforeninger, henholdsvis Dansk Pilotforening (DPF), Norske SAS-flygeres Forening (NSF) og SAS Norge Pilotforening (SNF), har fredag den 25. august afsendt første konfliktvarsel til SAS. Det betyder for DPF´s vedkommende, at en eventuel konflikt tidligst vil kunne træde i kraft fra den 11. september kl. 00:01.

Det er tilsyneladende længere tids stilstand i forhandlingerne om en ny overenskomst, der har fået pilotforeningen til at true med strejke.

“Der har overhovedet ikke været udsigt til fremdrift i forhandlingerne over sommeren – tværtimod har SAS gang på gang benyttet sig af tolkningsret i forhold til gældende aftale til piloternes ulempe,” hedder det i en medlemsinformation, som CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af.

Større fleksibilitet
Striden handler blandt andet om, at SAS i oplægget til de nye overenskomster ønsker en større fleksibilitet, således at man kan sæsontilpasse pilotstyrken til selskabets aktiviteter. Det betyder, at SAS har et ønske om, at piloterne på kort- og mellemdistanceruterne i større omfang accepter flex- og deltidsordninger, en udvidet sommerferieperiode, mens den særlig julerotation vil blive fjernet.

”Vi oplever, at SAS står meget stejlt på nogle krav, og at der ikke har været nogen fremdrift i forhandlingerne i meget lang tid. Derfor har vi følt, at vi ikke kom nogen vegne, hvorfor vi har set konfliktvarslet som et nødvendigt og lovligt skridt til at komme i dialog,” siger René Arpe, formand for Dansk Pilotforening, til CHECK-IN.dk.

Ifølge DPF har SAS antydet, at kravene fra DPF vil fordyre overenskomsten med 10 procent, mens DPF til gengæld hævder, at SAS-udspillet vil betyde en samlet besparelse på 25 procent for SAS.

”Vi ønsker at undgå en reallønsnedgang, og så vil vi reducere muligheden for at arbejde i fritiden på samme måde som vores norske og svenske pilotkolleger, der kan sælge mindre af deres fritid, end vi kan. Meget groft sagt handler det om, at vi enten skal opgive muligheden for at holde ferie med vores børn eller gå 25 procent ned i løn. Det har vi ikke ment, at vi kunne komme videre med,” lyder det fra DPF-formanden.

Vil droppe ultimativt krav
På et møde den 16. august har SAS uddybet selskabets krav, og her har SAS vist sig villig til at fjerne et ultimativt krav om tvunget flex-og deltidsansættelse til samtlige piloter på kort- og mellemdistanceruterne, hvis DPF – ifølge foreningen – accepterer en forringelse af sommerferien samt en frivillig sommer/vinter-deltidsordning for 22 procent af alle piloter på de skandinaviske og europæiske ruter.

Et møde, som piloterne opfattede som et informationsmøde, mens SAS tilsyneladende har signaleret, at mødet reelt var en genoptagelse af forhandlingerne. Ifølge medlemsinformationen fra DPF har SAS ikke ønsket at udlevere det materiale, der blev præsenteret på en power-point på mødet i midten af august, ligesom DPF- repræsentanterne på mødet blev forbudt at tage billeder af præsentationen, så den kunne vises for resten af bestyrelsen.

”Vi er fleksible og vil meget gerne forhandle, men vi står langt fra hinanden, og fronterne er i forhold til kravene trukket forholdsvist kraftigt op. Forskellen på vores og SAS´ løsninger er, at vores baserer sig på frivillighed,” mener René Arpe, der samtidig noterer sig, at man ikke står alene i SAS.

”Jeg oplever, at der er stor opbakning fra andre faggrupper i SAS. De er udsat for samme sparekrav.”

SAS håber på hurtig løsning
DPF har indkaldt til informationsmøder for medlemmerne. De første to møder afholdes i dag kl. 10:00 og 13:00. Samme plan er lagt for tirsdag og onsdag i denne uge. Her vil DPF-bestyrelsen søge at få medlemmernes opbakning til en eventuel forestående konflikt.

SAS i Danmark modtog konfliktvarslet fra DPF fredag morgen, og selskabet har tilsyneladende endnu ikke klarhed over, hvordan man vil gribe sagen an i forhold til den skærpede dialog.

“Det er korrekt, at vi har modtaget et varsel fra pilotforeningerne i Danmark og Norge. Vi er nu ved at gå igennem, hvad det indeholder. Vores ambition og forhåbning er, at vi kommer i mål om en ny overenskomst hurtigst muligt. Vi har ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt,” lyder det i en kommentar fra pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark.

Hos DPF beklager man, at det er nødvendigt at skride til et formelt konfliktvarsel for at få gang i forhandlingerne. Ved tidligere konflikter har det påvirket billetsalget, når der opstår usikkerhed om, hvorvidt SAS kommer til at flyve som følge af en konflikt.

”Vi beklager over for vores passagerer, at SAS har stillet os i den situation, hvor der ikke er mange andre udveje. Vi ønsker en fair forhandling, men vi oplever, at SAS har malet sig op i et hjørne ved på forhånd at have stillet besparelser i udsigt,” siger René Arpe.

 

Relaterede artikler:

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

SAS-piloter til møde med britisk fagforening

Sammenbrud i SAS-pilotforhandlinger

SAS-piloter tvivler på at de får gavn af ekspansion

SAS-piloter stifter ny personaleforening

x

Læs Også

Vækstdirektør stopper i SAS

Norske Eivind Roald, der tidligere var kommerciel koncerndirektør i SAS, forlader det skandinaviske flyselskab til fordel for et job i en svensk kapitalfond.

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.