SAS’ problemfly flyver stadig

Langt de fleste af de Dash-8 Q400 fly, som SAS førtidspensionerede i 2007 efter tre dramatiske nødlandinger, er kommet i luften igen. Heriblandt et af de fly, som måtte nødlande.

Den 28. oktober var det præcis syv år siden, at SAS besluttede at sende alle sine 27 Dash-8 Q400 fly på tidlig pension. Beslutningen kom efter tre episoder med nødlandinger med Q400-fly på mindre end to måneder i efteråret 2007.

Langt de fleste af flyene blev dog ikke pensioneret. De kom til andre selskaber og 23 fly er i drift den dag i dag. Kun fire er blevet hugget op.

Gnister efter sig
SAS’ Q400-mareridt i efteråret 2007 startede søndag den 9. september, da et Q400-fly med registreringen LN-RDK nødlandede i Aalborg Lufthavn og landingsstellet kollapsede. Kun tre dage efter gentog situationen sig en sen aften i Vilnius i Litauen med LN-RDS.

Efter en grundig inspektion af flyene satte SAS dem på vingerne igen den 4. oktober. Men den 27. oktober 2007 var den gal igen, da Q400-flyet LN-RDI med rutenummer SK2867 fra Bergen kl. 16.55 landede i Københavns Lufthavn. Understellet kollapsede og flyet kurede hen ad banen med gnister efter sig. Dagen efter meddelte SAS, at flyene aldrig kom i luften igen i SAS’ farver.

På førtidspension
LN-RDK og LN-RDS er sammen med to andre fly blevet hugget op. LN-RDI flyver til gengæld den dag i dag for Blue Bird Aviation i Kenya. Der gik dog over 3,5 år fra SAS førtidspensionerede flyet og til det kunne genoptage arbejdet i det afrikanske. I februar i år blev flyet, der i dag hedder 5Y-VVZ, konverteret til fragtfly.

De øvrige fly arbejder i dag vidt forskellige steder som blandt andet Norge, Kenya og Papua Ny Guinea. Blandt brugerne af de tidligere SAS-fly er det tidligere SAS-datterselskab Widerøe fra Norge. Det tog SAS næsten fem år fra flyene blev taget ud af produktion til de sidste fire fly i september 2012 blev solgt til operatører i Kenya og Norge.

Ingen af de nye operatører har oplevet de problemer med landingsstellene, som den 28. oktober 2007 fik daværende SAS-koncernchef Mats Jansson og vicekoncernchef John Dueholm til at sende hele flokken på førtidspension.

Dash-8 flyet5Y-VVZ fra kenyanske Blue Bird Aviation hed tidligere LN-RDI, da flyet arbejdede for SAS og måtte nødlande den 27. oktober 2007. En nødlanding der førte til, at SAS sendte alle sine Dash-8 fly på pension. Foto: Guido Potters / Wikimedia Commons.