SAS-purser brød ud i sang til crew-briefing

SAS har valgt at lægge en video ud på de sociale medier med en purser, der fortolker den gamle Sinatra-klassiker “New York, New York“ ved et crew-briefing møde inden afgang til The Big Apple. Ikke alle SAS-kolleger er lige begejstrede.

Arbejdsglæde kan udtrykkes på mange måder, og et af de absolut mere underholdende eksempler kommer fra SAS, hvor en video med en okulele-spillende kvindelig purser, der fortolker Frank Sinatra-klassikeren, “New York, New York“, er nået ud på de sociale medier.

Videoen er optaget af kollegerne i crew-briefing rummet inden en afgang til New York.

Ikke uventet har videoen opnået stor opmærksomhed på SAS´ Facebook-side, hvor op imod 1.000 brugere allerede har kvitteret med et “like“ for sang-præstationen.

Herudover er der også kommet mange positive kommentarer fra SAS-kunder, der føler sig opmuntret af indslaget, der reelt er et kig ind bag kulisserne på en arbejdsplads.

“Sikke en arbejdsplads. Man får jo seriøst lyst til at tage afsted her bag skærmen,“ lyder en af kommentarerne, mens en anden skriver, “nej, hvor hyggeligt. Man får da helt tårer i øjnene og en skøn fornemmelse i maven. Bare det var mig, som skulle til New York med dette hold.“

Kritik fra kolleger
Det er dog ikke alle SAS-kolleger, der synes om, at SAS har valgt at lægge videoen ud til offentligheden.

“Sangen er flot, men har intet at gøre med security briefing før afgang. Fancy yes, serious NO. Dette skulle ikke vises på denne side. Om hun ville synge den inden landing, var det super, men ikke i forbindelse med forberedelse til afgang,“ skriver Sverre Nordtvedt, der er norsk purser i SAS og har været ansat i det skandinaviske flyselskab siden 1971.

Han står tilsyneladende ikke alene med den opfattelse, da flere nuværende og tidligere SAS-kolleger har givet hans kommentar et “like“.

Hos SAS afviser man kritikken og kalder det en lille gimmick.

“Det er en video, der handler om mennesker, der arbejder sammen og skaber en god stemning i en arbejdsrelation. Facebook og Instagram bliver også brugt til at lave noget indhold, som abonnenterne på vores sider synes er sjovt,“ forklarer pressechef Trine Kromann Mikkelsen fra SAS i Danmark om videoens placering på de sociale medier.

Ved en crew-briefing bliver alle besætningsmedlemmer introduceret til hinanden inden flyvningen. Arbejdsopgaverne bliver fordelt, og besætningens positioner i flyet aftale også her. Det er også ved denne lejlighed, at besætningen får informationer om selve flyvningen og inden briefingen kan læse opdateringer fra flyselskabet.