Lars W. Andersen, Vice President Public Affairs & Infrastructure hos SAS (Foto: SAS)

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

Da Ryanair i 2015 åbnede ruter fra Københavns Lufthavn til Milano, London og Warszawa, så var det ikke til de tre byers største lufthavne Malpensa, Heathrow og Chopin. Det var derimod til de mindre Bergamo, Luton og Modin-lufthavne.

Ryanair havde nok valgt de tre lufthavne uanset hvad, da det er tre af selskabets baselufthavne. Men ved at lade ruterne til Milano, London og Warszawa gå til netop de tre lufthavne, kunne Ryanair få opstartsrabat på passager- og startafgifter i Københavns Lufthavn, selvom byerne Milano, London og Warszawa i forvejen var betjent af andre selskaber.

I Københavns Lufthavn har man nemlig valgt at give rabat til nye ruter til lufthavne, som ikke i forvejen bliver betjent fra CPH, mens andre lufthavne kun giver rabat på nye ruter til ubetjente destinationer.

“Vi vil gerne blive ved med at være konkurrencedygtige.Og så har vi fundet i den internationale konkurrence, at den bedste løsning er at bruge lufthavnskoder,” understregede Københavns Lufthavns ruteudviklingschef, Morten Mortensen, tirsdag overfor CHECK-IN.dk.

Andre gør det ikke
Men hos lufthavnens største kunde, SAS, peger man på, at CPH’s skandinaviske konkurrenter ikke gør det samme.

“Andre skandinaviske lufthavne gør ikke det her,” pointerer Lars W. Andersen, public affairs-chef hos SAS.

Både Oslo Gardermoen-lufthavnen og Stockholm Arlanda-lufthavnen bekræfter overfor CHECK-IN.dk, at man kun giver rabatter på nye ruter til ubetjente destinationer. Ikke på nye ruter til lufthavne i byer, som allerede betjenes gennem en eller flere andre lufthavn.

Kannibaliserer på ruter
Når Københavns Lufthavn lader sine opstartsrabatter styre af lufthavne og ikke af destinationer, så giver det en uheldig skævvridning, mener SAS.

“Det er stærkt konkurrenceforvridende, at de giver rabatter til nye ruter på destinationer, som allerede er betjent. Vi kan se, at det kannibaliserer på vores ruter til de samme destinationer,” påpeger Lars W. Andersen.

Ønsker ikke at lave det om
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle tirsdag, så har Københavns Lufthavn netop lanceret en ny rabatmodel, hvor man blandt andet har indført opstartsrabat til sæsonruter og ikke kun til helårsruter, som det tidligere har været tilfældet.

Til gengæld fastholder CPH modellen med opstartsrabat baseret på lufthavne og ikke på destinationer. Det bryder man sig ikke om hos lufthavnens største selskab, SAS.

“Vi har i flere år sagt til dem, at det kannibaliserer på andre ruter. Og det er vores vigtigste indvending mod rabatmodellen,” understreger Lars W. Andersen og fortsætter:

“Lufthavnen har selv erkendt at det forholder sig sådan. Alligevel ønsker de ikke at lave det om.”

Han mener, at målet helliger midlet for Københavns Lufthavn.

“Så længe CPH kan se at det samlet giver vækst for dem, så er det mindre vigtigt, at vi flyselskaber kannibaliserer på hinanden,” understreger Lars W. Andersen og fortsætter:

“Regeringens luftfartsstrategi ønsker at styrke CPH som hub. Det gør vi også. Det er svært at se, at CPH bidrager.”

 

Relaterede artikler:

SAS: CPH har tilgodeset lavprisflyselskaber

Ny rabatmodel skal gøre CPH mere attraktiv

Ryanair: CPH vil have direkte konkurrence

 

x

Læs Også

Svenske Ryanair-piloter organiserer sig

Hovedparten af Ryanairs svenske piloter har etableret en faglig klub, der er blevet en del af Svensk Pilotförening, og nu kræver piloterne lokale overenskomster.

SAS afviser kritik fra pilot- og kabineforeninger

De skandinaviske piloter og kabinepersonalet i SAS mener ikke, at flyselskabet har informeret godt nok om ruteplanerne for det irske selskab, men det afvises af SAS.

SAS skærer ned på rute til Færøerne

I vintertrafikprogrammet frem til den 21. marts 2018 har SAS fjernet omkring 30 procent af kapaciteten på ruten til Færøerne på grund af svagere efterspørgsel.

Vækstdirektør stopper i SAS

Norske Eivind Roald, der tidligere var kommerciel koncerndirektør i SAS, forlader det skandinaviske flyselskab til fordel for et job i en svensk kapitalfond.

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.