Lars W. Andersen, Vice President Public Affairs & Infrastructure hos SAS (Foto: SAS)

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

Da Ryanair i 2015 åbnede ruter fra Københavns Lufthavn til Milano, London og Warszawa, så var det ikke til de tre byers største lufthavne Malpensa, Heathrow og Chopin. Det var derimod til de mindre Bergamo, Luton og Modin-lufthavne.

Ryanair havde nok valgt de tre lufthavne uanset hvad, da det er tre af selskabets baselufthavne. Men ved at lade ruterne til Milano, London og Warszawa gå til netop de tre lufthavne, kunne Ryanair få opstartsrabat på passager- og startafgifter i Københavns Lufthavn, selvom byerne Milano, London og Warszawa i forvejen var betjent af andre selskaber.

I Københavns Lufthavn har man nemlig valgt at give rabat til nye ruter til lufthavne, som ikke i forvejen bliver betjent fra CPH, mens andre lufthavne kun giver rabat på nye ruter til ubetjente destinationer.

“Vi vil gerne blive ved med at være konkurrencedygtige.Og så har vi fundet i den internationale konkurrence, at den bedste løsning er at bruge lufthavnskoder,” understregede Københavns Lufthavns ruteudviklingschef, Morten Mortensen, tirsdag overfor CHECK-IN.dk.

Andre gør det ikke
Men hos lufthavnens største kunde, SAS, peger man på, at CPH’s skandinaviske konkurrenter ikke gør det samme.

“Andre skandinaviske lufthavne gør ikke det her,” pointerer Lars W. Andersen, public affairs-chef hos SAS.

Både Oslo Gardermoen-lufthavnen og Stockholm Arlanda-lufthavnen bekræfter overfor CHECK-IN.dk, at man kun giver rabatter på nye ruter til ubetjente destinationer. Ikke på nye ruter til lufthavne i byer, som allerede betjenes gennem en eller flere andre lufthavn.

Kannibaliserer på ruter
Når Københavns Lufthavn lader sine opstartsrabatter styre af lufthavne og ikke af destinationer, så giver det en uheldig skævvridning, mener SAS.

“Det er stærkt konkurrenceforvridende, at de giver rabatter til nye ruter på destinationer, som allerede er betjent. Vi kan se, at det kannibaliserer på vores ruter til de samme destinationer,” påpeger Lars W. Andersen.

Ønsker ikke at lave det om
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle tirsdag, så har Københavns Lufthavn netop lanceret en ny rabatmodel, hvor man blandt andet har indført opstartsrabat til sæsonruter og ikke kun til helårsruter, som det tidligere har været tilfældet.

Til gengæld fastholder CPH modellen med opstartsrabat baseret på lufthavne og ikke på destinationer. Det bryder man sig ikke om hos lufthavnens største selskab, SAS.

“Vi har i flere år sagt til dem, at det kannibaliserer på andre ruter. Og det er vores vigtigste indvending mod rabatmodellen,” understreger Lars W. Andersen og fortsætter:

“Lufthavnen har selv erkendt at det forholder sig sådan. Alligevel ønsker de ikke at lave det om.”

Han mener, at målet helliger midlet for Københavns Lufthavn.

“Så længe CPH kan se at det samlet giver vækst for dem, så er det mindre vigtigt, at vi flyselskaber kannibaliserer på hinanden,” understreger Lars W. Andersen og fortsætter:

“Regeringens luftfartsstrategi ønsker at styrke CPH som hub. Det gør vi også. Det er svært at se, at CPH bidrager.”

 

Relaterede artikler:

SAS: CPH har tilgodeset lavprisflyselskaber

Ny rabatmodel skal gøre CPH mere attraktiv

Ryanair: CPH vil have direkte konkurrence

 

x

Læs Også

Jet Time-fly er landet hos Regional Jet

Estisk-polske Regional Jet, der flyver for SAS, har overtaget to af ATR72-flyene efter Jet Time.

Udvidet taxa-samarbejde om lufthavnsbetjening

Billund Taxa er blevet tilkoblet et landsdækkende samarbejde med Dantaxi 4x48, hvorfor taxakørsel til de fire største danske lufthavne snart kan bestilles fra én app.

Caravellen gav danskerne mod på at flyve

Sterling Airways beskæftigede fra 1965 og i en årrække ialt 34 Caravelle-fly, og med netop denne flytype stiftede mange danskere for første gang bekendtskab med flyvningen.

Ryanair skærer ned i København

Ryanair har valgt at annullere opstarten af to nye ruter fra Københavns Lufthavn, og yderligere to ruter er taget ud af det kommende sommertrafikprogram.

Stadig dyrest at starte nye ruter fra CPH

Trods en ny rabatmodel, der skal stimulere etableringen af nye ruter i Københavns Lufthavn, er de konkurrerende skandinaviske storlufthavne stadig billigere at benytte.

Nyt lufthavnshotel i København

I 2020 åbner Scandic Copenhagen Airport med 357 værelser blot 600 meter fra Københavns Lufthavn og tilfører dermed mere hotelkapacitet til området.