Foto: Tiia Monto / Wikimedia Commons.

SAS satser igen på Finland

SAS vender tilbage til Finland med Europa-flyvninger udenom Skandinavien.

Efter tre års fravær vil SAS til efteråret igen forsøge sig med flyvninger fra Finland ned i Europa udenom sit skandinaviske hjemmemarked. Således åbner selskabet den 4. november en rute mellem Finlands hovedstad Helsinki og Malaga på den spanske solkyst. Der bliver tale om én ugentlig lørdagsflyvning, som skal betjenes med et mix af Boeing 737 og Airbus A320 fly.

”Malaga er et populært rejsemål blandt mange af vores finske rejsende, og vi er glade for at starte en ny direkte rute året rundt, siger Anders Wahlström, salgschef for SAS i Sverige og Finland, og tilføjer:

”Denne rute vil være en god tilføjelse til vores mange fly fra Stockholm, København og Oslo til andre populære destinationer i Skandinavien, Europa, USA og Asien. Under flyvningen kan kunderne vælge mellem SAS Go og SAS Plus, som giver adgang til SAS Lounge i Helsinki, Fast track, mad og drikkevarer, forsæder, ekstra bagage og dobbelt antal EuroBonus point,” forklarer Anders Wahlström.

I starten af november åbner SAS sine første baser udenfor Skandinavien og netop Malaga bliver sandsynligvis en af de nye baselufthavne. Umiddelbart ser det dog ikke ud til at Helsinki-ruten skal betjenes med fly fra Malaga-basen. Ifølge tidsplanen, så starter flyet nemlig ud fra Helsinki kl. 09.45 lørdag morgen og er tilbage igen lørdag aften kl. 20.15.

En enkel solrute
SAS ejede gennem en årrække det finske flyselskab Blue1, der i 2012 blev integreret i SAS-familien som et rent produktionsselskab uden egen billetsalg og markedsføring. I kølvandet blev SAS’ finske engagement droslet ned. Først forsvandt indenrigsruterne. Så forsvandt ruterne ud i Europa og til sidst blev der skåret ned i antallet af ruter mellem Skandinavien og flere finske provinslufthavne.

Nu forsøger SAS sig så med en form for ”nålestiksoperation” på en enkel solrute. Forklaringen på det skal sandsynligvis blandt andet findes i det faktum, at lavprisrivaler som Ryanair og easyJet ikke er tilstede på det finske marked. Her skal SAS primært kun slås med Norwegian og Finnair. Sidstnævnte har sandsynligvis omtrent lige så højt omkostningsniveau som SAS. Både Finnair og Norwegian flyver i dag mellem Helsinki og Malaga.

23 fly i sving
Blue1 blev i 2015 solgt til irske CityJet, der pensionerede Blue1’s aldrende flåde af Boeing 717-fly og brugte ”skallen” til sine wet lease-flyvninger for SAS med CRJ900-fly. I januar i år købte CityJet SAS’ andet interne produktionsselskab, Cimber A/S, der også opererer CRJ900-fly for SAS. I alt har CityJet nu omkring 23 CRJ900-fly i sving for SAS.

 

Relaterede artikler:

SAS ændrer strategi for Blue1

SAS opgiver finske Europa-ruter

Der er stadig liv i SAS Finland