(Foto: Morten Lund Madsen)

SAS-selskab vil hente eksterne kunder

Det SAS-ejede finske flyselskab, Blue1, har ifølge direktør Mikael Wångdahl brug for at hente eksterne kunder, hvis selskabet skal skabe en sund forretning.

Da Blue1 i efteråret 2012 blev omlagt til produktionsselskab, var primærforretningen at flyve for SAS. Det skandinaviske moderselskab skal også fremover være storkunden for Blue1, men hvis der skal skabes en god forretning, er selskabet nød til at hente eksterne kunder. Det mener selskabets direktør, Mikael Wångdahl.

”For at kunne levere et godt produkt skal vi være omkostningseffektive, og det kræver, at vi også har noget at lave i vores lavsæson. Man skal jo leve hele året. Med kun én kunde, har vi lavsæson, når kunden har lavsæson. Derfor skal kapaciteten kunne bruges andetsteds, og derfor skal Blue1 også se på markedet udenfor SAS og flyve for andre,” siger Mikael Wångdahl til CHECK-IN.dk.

Han understreger dog, at Blue1 skal kunne agere selvstændigt, før nye kunder kan komme på tale.

”Alle skal have ens prioritet og håndteres fortroligt. Selvom Blue1 er en del af SAS-gruppen, skal kundeforholdet håndteres selvstændigt,” fastslår Mikael Wångdahl.

SAS har topprioritet
I første omgang er det dog den absolutte topprioritet for Blue1 at skabe et produkt, der fungerer bedst muligt for SAS.

”Fokus er, at strømline produktet så det passer godt som produktionsselskab for SAS. SAS er hovedkunden, og de skal have, hvad de efterspørger. Men når vi kan efterleve det, vil vi naturligvis se på potentialerne for også at flyve for andre flyselskaber eller virksomheder på en mere struktureret måde end i dag, hvor det sker på ad hoc-basis,” siger Mikael Wångdahl.

Her er fokus i første omgang at finjustere Blue1, så det bliver bedre i stand til at tilbyde fleksible løsninger til kunderne til en konkurrencedygtig pris.

120 sæder er ideelt
I dag råder Blue1 over ni Boeing 717-fly, som er indrettet med 120 sæder. Denne størrelse fly er ifølge Mikael Wångdahl helt ideel for Blue1 i rollen som produktionsselskab. 717’erne, der en efterfølger til MD80 og DC-9, hører dog ikke hjemme blandt de mest energieffektive fly.

”Blue1 står overfor at skulle overveje strategien for flåden fremefter. Det er planen, at der skal findes en afløser for Boeing 717-flyene, når leasingaftalerne på disse udløber, men jeg kan ikke komme nærmere ind på, hvilken flytype det skal være,” siger Mikael Wångdahl.

Ser man i markedet for fly af denne størrelse, er det i princippet kun Embraers E-195 og Bombardiers C-serie 110, der vil gøre sig gældende, når valget om en afløser skal træffes. I SAS-regi har disse flytyper en kapacitet, som passer godt ind mellem de mindre 88-sæders CRJ-900 og de større 141-sæders Airbus 319 og Boeing 737-700.

Billede: Blue1 har 9 Boeing 717-fly, der bruges i flere dele af SAS’ rutenet, især til og fra Finland, men på sigt kan det ske, at de også skal bruges hos andre kunder. Flyene er netop blevet opgraderet fra 115 til 120 sæder. Foto: Morten Lund Madsen.