Fly fra SAS og Atlantic Airways side om side i Vagar Lufthavn.

SAS skaber tocifret vækst på Færøerne

SAS nye rute til Færøerne har skabt fremgang i Vagar Lufthavn, hvis passagertal voksede med mere end 25 procent i maj.

Den gyldne tommelfingerregel blandt ruteudviklere i lufthavne og netværksplanlæggere i flyselskaber er, at en ny aktør på en rute genererer ekstra trafik. En ny aktør går ikke bare ind og stjæler trafik fra den eller de eksisterende operatører på ruten. En ny aktør trækker også nye passagerer til. Ganske enkelt fordi flere kunder gennem det opstartende selskabs markedsføring får øjnene op for ruten og fordi priserne ofte får et nøk nedad hos alle aktører – i hvert fald i den første tid efter en ny aktørs entré.

Et skoleeksempel på det er på ruten mellem Københavns Lufthavn og Vagar-lufthavnen på Færøerne. Efter 12 år alene på ruten, fik Atlantic Airways i slutningen af marts konkurrence fra SAS, der flyver en gang dagligt ved siden af Atlantic Airways’ 2-3 daglige flyvninger. At der nu er to aktører på ruten har betydet en passagervækst i Vagar Lufthavn på hele 25,2 procent i maj i år i forhold til samme måned sidste år.

Det betyder, at efter en sløj start på 2017, med passagertilbagegang i februar og marts, er den samlede vækst nu 10,1 procent. I de første fem måneder har 112.613 rejsende således benyttet lufthavnen. Det er godt 10.000 flere end i samme periode i 2016.

”Der er ikke nogen tvivl om at der kommer flere turister til Færøerne for tiden, og de står for den størstedel af væksten. Men den stærke færøske industri betyder også flere erhvervsrejsende og en øget efterspørgsel på flyrejser på det færøske marked,” siger Jákup Sverri Kass, direktør for Vagar Lufthavn.

Udvidelser og omlægninger
Den store vækst sætter krav til lufthavnen og den nye terminal, som stod færdig i juni 2014. Lufthavnen er allerede i gang med at udvide parkeringspladsen fra 300 parkeringpladser til over 800 parkeringspladser. Også i selve terminalen er der planlagde udvidelser og omlægninger.

”Væksten de senere år betyder, at vi allerede er gået i gang med udvidelser og omlægninger. I første omgang er planen er at fordoble bagagehallen, og at fordoble antallet af check in-skranker. Derudover vil vi tage en linje mere igennem security i brug og vi laver nogle omlægninger i vores Duty Free butik,” siger Jákup Sverri Kass.

På grund af meget høje priser på alkohol og chokolade i de almindelige butikker på Færøerne samt det faktum, at Færøerne ikke er medlem af EU, så er det meget populært for ikke mindst færinger at handle i butikken. Ikke så meget på udrejsen, men mere på hjemrejsen, hvor Duty Free-butikken ofte oversvømmes med kunder, der lige kan nå at købe flasker med spiritus og store æsker med chokolade inden bagagen kommer på båndet.

Spændende år
Skotske Loganair skulle oprindeligt være begyndt at flyve mellem Aberdeen og Færøerne fra den 26. maj. Det havde givet Vagar-lufthavnen sit tredje fast ruteflyselskab. Men da en meget stor del af sæderne var dedikeret til en turoperatør, som ikke kunne finde tilstrækkelig med hotelsenge på Færøerne, blev ruten aldrig åbnet.

På trods af det, så er lufthavnsdirektøren optimistisk.

”Alt i alt tegner det til at bliver et spændende år for Vagar Lufthavn med stor passagervækst, konkurrence på ruten imellem Færøerne og København og ombygninger,” siger Jákup Sverri Kass.

Foruden ruteflyvningen, så får Færøerne ofte besøg af ad hoc-charterede fly, der bringer skibsbesætninger eller fodboldfans til øerne, når russiske trawlere skal have skiftet besætning eller Færøernes herrelandshold i fodbold skal spille mod andre nationer i EM- og VM-kvalifikationsturneringer. Det er eksempelvis tilfældet i denne uge, hvor Vagar modtager adskillige fly fra Zürich, da Færøerne fredag skal møde Schweiz i VM-kvalifikationsturneringens gruppe B.

 

 

Relaterede artikler:

Vágar er snart fjerdestørste lufthavn

Vágar Lufthavn: Markedet er stort nok til to aktører

Vagar Lufthavn er højdespringer i udenrigstrafikken

Knas i SAS-opstart på Færøerne

x

Læs Også

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

Transportminister Ole Birk Olesens hårde kurs over for Københavns Lufthavn får opbakning fra oppositionen og vækker begejstring hos indenrigsaktør.

Udramatisk SAS-sikkerhedslanding i Gdansk

Et Airbus A319-fly fra SAS sikkerhedslandede i går morges i Gdansk Lufthavn få minutter efter starten som følge af meldinger om røg i kabinen.

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart

Københavns Lufthavn har de senere år ikke brugt en eneste krone af sit overskud fra butikker og parkeringshuse på lufthavnsdrift. Det vil transportministeren lave om på.

Ærgrelse over læk af konfliktvarsel

CityJet er ærgerlig over, at en intern mail om FPU´s konfliktvarsel mod Cimber havnede hos pressen. SAS holder sig klar til at hjælpe passagererne, hvis strejken bliver en realitet.

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.

Jet Time skal flyve videre for SAS

Selvom Jet Time stopper ATR72-produktionen for SAS i begyndelsen af september, skal selskabet stadig flyve for SAS.