Fly fra SAS og Atlantic Airways side om side i Vagar Lufthavn.

SAS skaber tocifret vækst på Færøerne

SAS nye rute til Færøerne har skabt fremgang i Vagar Lufthavn, hvis passagertal voksede med mere end 25 procent i maj.

Den gyldne tommelfingerregel blandt ruteudviklere i lufthavne og netværksplanlæggere i flyselskaber er, at en ny aktør på en rute genererer ekstra trafik. En ny aktør går ikke bare ind og stjæler trafik fra den eller de eksisterende operatører på ruten. En ny aktør trækker også nye passagerer til. Ganske enkelt fordi flere kunder gennem det opstartende selskabs markedsføring får øjnene op for ruten og fordi priserne ofte får et nøk nedad hos alle aktører – i hvert fald i den første tid efter en ny aktørs entré.

Et skoleeksempel på det er på ruten mellem Københavns Lufthavn og Vagar-lufthavnen på Færøerne. Efter 12 år alene på ruten, fik Atlantic Airways i slutningen af marts konkurrence fra SAS, der flyver en gang dagligt ved siden af Atlantic Airways’ 2-3 daglige flyvninger. At der nu er to aktører på ruten har betydet en passagervækst i Vagar Lufthavn på hele 25,2 procent i maj i år i forhold til samme måned sidste år.

Det betyder, at efter en sløj start på 2017, med passagertilbagegang i februar og marts, er den samlede vækst nu 10,1 procent. I de første fem måneder har 112.613 rejsende således benyttet lufthavnen. Det er godt 10.000 flere end i samme periode i 2016.

”Der er ikke nogen tvivl om at der kommer flere turister til Færøerne for tiden, og de står for den størstedel af væksten. Men den stærke færøske industri betyder også flere erhvervsrejsende og en øget efterspørgsel på flyrejser på det færøske marked,” siger Jákup Sverri Kass, direktør for Vagar Lufthavn.

Udvidelser og omlægninger
Den store vækst sætter krav til lufthavnen og den nye terminal, som stod færdig i juni 2014. Lufthavnen er allerede i gang med at udvide parkeringspladsen fra 300 parkeringpladser til over 800 parkeringspladser. Også i selve terminalen er der planlagde udvidelser og omlægninger.

”Væksten de senere år betyder, at vi allerede er gået i gang med udvidelser og omlægninger. I første omgang er planen er at fordoble bagagehallen, og at fordoble antallet af check in-skranker. Derudover vil vi tage en linje mere igennem security i brug og vi laver nogle omlægninger i vores Duty Free butik,” siger Jákup Sverri Kass.

På grund af meget høje priser på alkohol og chokolade i de almindelige butikker på Færøerne samt det faktum, at Færøerne ikke er medlem af EU, så er det meget populært for ikke mindst færinger at handle i butikken. Ikke så meget på udrejsen, men mere på hjemrejsen, hvor Duty Free-butikken ofte oversvømmes med kunder, der lige kan nå at købe flasker med spiritus og store æsker med chokolade inden bagagen kommer på båndet.

Spændende år
Skotske Loganair skulle oprindeligt være begyndt at flyve mellem Aberdeen og Færøerne fra den 26. maj. Det havde givet Vagar-lufthavnen sit tredje fast ruteflyselskab. Men da en meget stor del af sæderne var dedikeret til en turoperatør, som ikke kunne finde tilstrækkelig med hotelsenge på Færøerne, blev ruten aldrig åbnet.

På trods af det, så er lufthavnsdirektøren optimistisk.

”Alt i alt tegner det til at bliver et spændende år for Vagar Lufthavn med stor passagervækst, konkurrence på ruten imellem Færøerne og København og ombygninger,” siger Jákup Sverri Kass.

Foruden ruteflyvningen, så får Færøerne ofte besøg af ad hoc-charterede fly, der bringer skibsbesætninger eller fodboldfans til øerne, når russiske trawlere skal have skiftet besætning eller Færøernes herrelandshold i fodbold skal spille mod andre nationer i EM- og VM-kvalifikationsturneringer. Det er eksempelvis tilfældet i denne uge, hvor Vagar modtager adskillige fly fra Zürich, da Færøerne fredag skal møde Schweiz i VM-kvalifikationsturneringens gruppe B.

 

 

Relaterede artikler:

Vágar er snart fjerdestørste lufthavn

Vágar Lufthavn: Markedet er stort nok til to aktører

Vagar Lufthavn er højdespringer i udenrigstrafikken

Knas i SAS-opstart på Færøerne

x

Læs Også

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Atlantic Airways til ny middelhavsø

Malta er valgt til og Kreta er valgt fra i Atlantic Airways' 2018-udbud af direkte sommerruter fra Nordatlanten til Sydens sol.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

Forudbestilling af specialmad på SAS Go

Vegetarisk, glutenfrit eller vegansk er nogle af de nye - mens også dyrere - muligheder af specialmad, som SAS tilbyder i forudbestilling til rejsende på SAS Go.

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

Forsinkede flyleverancer har fået Scandinavian Airlines Ireland til at udskyde opstarten på Heathrow-basen, som skulle have åbnet i slutningen af oktober.