SAS ATR72-600 opereret af Jet Time. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS skærer ned på indenrigsrute til Billund

I en tre måneders periode fra begyndelsen af december vil SAS reducere fra fem til fire daglige afgange på indenrigsruten fra København til Billund trods en vækst på 14 procent i år.

Da Cimber Sterling gik konkurs i begyndelsen af maj måned 2012, mistede Billund Lufthavn indenrigsforbindelsen til København i flere end 100 dage.

Først i midten af august blev der atter sikret direkte flyvning mellem Danmarks to største lufthavne, da SAS valgte at etablere sig på ruten mellem København og Billund.

Året før Cimber Sterling-konkursen var lige knapt 140.000 passagerer på ruten, og foran sig havde Billund Lufthavn sammen med SAS et større arbejde med at hente kunderne tilbage igen.

Det er for alvor lykkedes i 2014, hvor ruten er vokset med 13,8 procent, således at der ved udgangen af oktober måned var 113.393 passagerer på ruten. Dermed forventet året at slutte på flere end 130.000 passagerer, hvormed ruten har vundet det tabte tilbage.

Derfor kan det virke noget besynderligt, at SAS har valgt at reducere fra fem til fire daglige afgange i perioden fra 6. december fra til den 9. marts næste år.

Det er afgangen kl. 12.30 fra København med rutenummer SK1283 samt returflyvningen kl. 15.20 fra Billund med rutenummer SK1284, der er blevet fjernet fra tidtabellen.

Større fly på aftenafgangen
Hos SAS bekræfter man, at der vil være forskellige justeringer på ruten i vintertrafikprogrammet.

“Reduktionerne skyldes, at vi ikke har kunnet oppebære en høj nok belægning på de pågældende afgange,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Der er nogle weekend-reduktioner igennem hele vintersæsonen, hvorfor SAS som udgangspunkt vil gå fra 64 til 60 ugentlige afgange på ruten.I en såkaldt midvinter-periode på tre måneder fjernes den omtalte rotation, hvilket reducerer antallet af udbudte frekvenser til 50.

Til gengæld vil SAS komme til at operere rotationen kl. 17.30 fra København og kl.18.50 fra Billund med egne Bombardier CRJ900-fly, der har plads til 88 passagerer mod de nuværende ATR72-600 fly fra Jet Time med en kapacitet på 70 sæder.

x

Læs Også

Sommerkaos i kundebetjeningen hos SAS

SAS-kunder må i øjeblikket vente op til halvanden time med at få telefonisk kontakt til salgs- og servicemedarbejdere.

SAS skrotter dele af ny hjemmeside

Efter massive kundeklager må SAS nu redesigne dele af den nye hjemmeside, og i mellemtiden tilbydes kunderne adgang til den gamle hjemmeside.

Norwegian-fingeraftryk på luftfartsstrategi

Norwegians lobbyisme i forhold til at få fornyet luftfartsaftalen med Rusland har båret frugt, fremgår det af regeringens luftfartsstrategi.

Aarhus sendt ned på femteplads

Aarhus Lufthavn måtte i juni se sig overhalet af Vagar-lufthavnen på Færøerne, som landets fjerdestørste lufthavn.

Pres på CPH forud for takstforhandlinger

CPH kan få dikteret stramme takstvilkår, hvis de ikke kan blive enige med flyselskaberne ved de kommende takstforhandlinger, hvor regeringen vil stille uvildige prognoser til rådighed.

SAS bøvler fortsat med rute til Færøerne

Omdirigeringer til andre lufthavne og aflyste flyvninger præger fortsat SAS' rute til Færøerne, mens konkurrenten er langt mere stabil.