SAS ATR72-600 opereret af Jet Time. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS skærer ned på indenrigsrute til Billund

I en tre måneders periode fra begyndelsen af december vil SAS reducere fra fem til fire daglige afgange på indenrigsruten fra København til Billund trods en vækst på 14 procent i år.

Da Cimber Sterling gik konkurs i begyndelsen af maj måned 2012, mistede Billund Lufthavn indenrigsforbindelsen til København i flere end 100 dage.

Først i midten af august blev der atter sikret direkte flyvning mellem Danmarks to største lufthavne, da SAS valgte at etablere sig på ruten mellem København og Billund.

Året før Cimber Sterling-konkursen var lige knapt 140.000 passagerer på ruten, og foran sig havde Billund Lufthavn sammen med SAS et større arbejde med at hente kunderne tilbage igen.

Det er for alvor lykkedes i 2014, hvor ruten er vokset med 13,8 procent, således at der ved udgangen af oktober måned var 113.393 passagerer på ruten. Dermed forventet året at slutte på flere end 130.000 passagerer, hvormed ruten har vundet det tabte tilbage.

Derfor kan det virke noget besynderligt, at SAS har valgt at reducere fra fem til fire daglige afgange i perioden fra 6. december fra til den 9. marts næste år.

Det er afgangen kl. 12.30 fra København med rutenummer SK1283 samt returflyvningen kl. 15.20 fra Billund med rutenummer SK1284, der er blevet fjernet fra tidtabellen.

Større fly på aftenafgangen
Hos SAS bekræfter man, at der vil være forskellige justeringer på ruten i vintertrafikprogrammet.

“Reduktionerne skyldes, at vi ikke har kunnet oppebære en høj nok belægning på de pågældende afgange,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Der er nogle weekend-reduktioner igennem hele vintersæsonen, hvorfor SAS som udgangspunkt vil gå fra 64 til 60 ugentlige afgange på ruten.I en såkaldt midvinter-periode på tre måneder fjernes den omtalte rotation, hvilket reducerer antallet af udbudte frekvenser til 50.

Til gengæld vil SAS komme til at operere rotationen kl. 17.30 fra København og kl.18.50 fra Billund med egne Bombardier CRJ900-fly, der har plads til 88 passagerer mod de nuværende ATR72-600 fly fra Jet Time med en kapacitet på 70 sæder.

x

Læs Også

Dyrere at opgradere hos SAS

SAS gør det op til 66 procent dyrere at bruge EuroBonus-point til opgraderinger på afrejsedagen i lufthavnen.

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

Et SAS-fly landede sent mandag eftermiddag i Københavns Lufthavn med de 196 passagerer, der strandede i Canada under en flyvning fra Chicago til København i lørdags.

Hvad blev der af SAS-cheferne?

SAS har haft 15 topchefer siden starten i 1946, og Jan Carlzon står klarest i erindringen hos de fleste. De seks nulevende ex-chefer ernærer sig i dag ved bestyrelsesarbejde.

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS vil kopiere Norwegian og flyve med enten Boeing 737MAX eller Airbus A321 til USA´s østkyst samt Indien og Iran, afslører kommerciel koncerndirektør Eivind Roald.

SAS mister charterkontrakt

SAS må vinke farvel til en trecifret millionkontrakt med Danmarks femtestørste charterarrangør, der har forpligtet sig på en eksklusivaftale med Danish Air Transport.

Dansker bliver bestyrelsesformand i Air Canada

Den tidligere SAS-kronprins Vagn Sørensen kan meget snart sætte sig for bordenden i bestyrelseslokalet hos et af verdens største flyselskaber.