SAS ATR72-600 opereret af Jet Time. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS skærer ned på indenrigsrute til Billund

I en tre måneders periode fra begyndelsen af december vil SAS reducere fra fem til fire daglige afgange på indenrigsruten fra København til Billund trods en vækst på 14 procent i år.

Da Cimber Sterling gik konkurs i begyndelsen af maj måned 2012, mistede Billund Lufthavn indenrigsforbindelsen til København i flere end 100 dage.

Først i midten af august blev der atter sikret direkte flyvning mellem Danmarks to største lufthavne, da SAS valgte at etablere sig på ruten mellem København og Billund.

Året før Cimber Sterling-konkursen var lige knapt 140.000 passagerer på ruten, og foran sig havde Billund Lufthavn sammen med SAS et større arbejde med at hente kunderne tilbage igen.

Det er for alvor lykkedes i 2014, hvor ruten er vokset med 13,8 procent, således at der ved udgangen af oktober måned var 113.393 passagerer på ruten. Dermed forventet året at slutte på flere end 130.000 passagerer, hvormed ruten har vundet det tabte tilbage.

Derfor kan det virke noget besynderligt, at SAS har valgt at reducere fra fem til fire daglige afgange i perioden fra 6. december fra til den 9. marts næste år.

Det er afgangen kl. 12.30 fra København med rutenummer SK1283 samt returflyvningen kl. 15.20 fra Billund med rutenummer SK1284, der er blevet fjernet fra tidtabellen.

Større fly på aftenafgangen
Hos SAS bekræfter man, at der vil være forskellige justeringer på ruten i vintertrafikprogrammet.

“Reduktionerne skyldes, at vi ikke har kunnet oppebære en høj nok belægning på de pågældende afgange,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Der er nogle weekend-reduktioner igennem hele vintersæsonen, hvorfor SAS som udgangspunkt vil gå fra 64 til 60 ugentlige afgange på ruten.I en såkaldt midvinter-periode på tre måneder fjernes den omtalte rotation, hvilket reducerer antallet af udbudte frekvenser til 50.

Til gengæld vil SAS komme til at operere rotationen kl. 17.30 fra København og kl.18.50 fra Billund med egne Bombardier CRJ900-fly, der har plads til 88 passagerer mod de nuværende ATR72-600 fly fra Jet Time med en kapacitet på 70 sæder.

x

Læs Også

Fratrædende pilot leder SAS-forhandlinger

Forhandlingsleder Jens Lippestad, der er på vej til at bringe de norske SAS-piloter i konflikt, forlader angiveligt SAS i løbet af få måneder.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.

SAS og piloter i krig på ord og tal

De norske SAS-piloter hævder, at de ikke har fået samme aftaletilbud som deres danske og svenske kolleger. Men det er ikke sandt, siger SAS.

Norske SAS-piloter vil strejke fra torsdag

Forhandlingerne mellem SAS og piloterne i organiseret i Norsk Flygerforbund er brudt sammen. Der er varslet strejke fra samtlige norske piloter fra torsdag morgen.