SAS skal atter betale kartelbøde

EU-Kommissionen har besluttet endnu engang at fremsende den kartelbøde til SAS på 525 mio. kroner, som oprindeligt blev besluttet i 2010 og SAS fik tilbagebetalt i 2015.

EU-Kommissionen har i dag besluttet at holde fast i det bødeforlæg, som blev udskrevet til SAS den 9. november 2010 for en påstået deltagelse i et ulovligt priskartel sammen med 10 andre flyselskaber på fragtområdet.

Bødens størrelse var på 70,2 mio. euro, hvilket svarer til godt 525 mio. kroner. Da SAS blev pålagt at betale bøden i 2010, appellerede selskabet afgørelsen til EU-Retten i Første Instans, og her fik SAS i december 2015 medhold, således at bøden i stedet kunne indtægtsføres i marts 2016.

Dengang troede SAS, at sagen havde nået sin foreløbige afslutning, men i dag meddelte EU-Kommissionen, at man holder fast i bødekravet mod SAS Cargo.

“Vi stiller et stort spørgsmålstegn ved Europa-Kommissionens udspil om at genindføre en beslutning, der allerede er blevet annulleret en gang ved EU-Domstolen. Igennem hele processen har SAS samarbejdet med Europa-Kommissionen og har i mere end elleve år argumenteret imod Europa-Kommissionens opfattelse af, at SAS Cargo havde deltaget i et verdensomspændende kartel. SAS tager konkurrencereglerne meget alvorligt og accepterer ikke eventuelle overtrædelser. Vi har en klar lovramme på plads for overholdelse af konkurrenceretten. Dette omfatter oplysninger, retningslinjer, uddannelsesprogrammer og kontrolprocedurer, “siger Marie Wohlfahrt, der er chefjurist i SAS.

En meget stor bøde
SAS vil appellere Europa-Kommissionens beslutning, men det er en proces, der kan tage flere år. Det bliver således i første omgang nødvendigt at bogføre bøden i andet kvartal af finansåret 2016/17 som en ekstraordinær udgift.

“Bøden udgør syv til otte procent af SAS´ børsværdi, så det understreger, at dette er en meget stor bøde,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank i en pressemeddelelse.

Ifølge aktieanalysechefen kommer bøden på et tidspunkt, hvor SAS kan betale den, da de likvide midler var på 7,2 mia. svenske kroner ved udgangen af januar måned.

Bøden betyder, at SAS kommer ud af finansårets andet kvartal med et ifølge Jacob Pedersen “papirtyndt overskud”. Med et svagt første kvartal og et udfordrende andet kvartal, kan forventningen om et positivt årsresultatet i SAS i 2016/17 hurtigt komme under pres.

 

Relaterede artikler:

SAS får tilbagebetalt bøde på 525 mio. kroner

Endnu en kartelbøde til SAS

SAS idømt gigantbøde fra EU-Kommissionen

 

x

Læs Også

Portræt: Her er Jet Times SAS-afløser

Et estisk flyselskab med godt et års erfaring står bag det selskab, der skal overtage Jet Time's ATR-produktion for SAS.

Menneskelige fejl bag flypåkørsel i CPH

Et Airbus A340-fly fra SAS stødte ind i et mindre fly fra BRA under en manøvre i CPH. Havarikommissionen konkluderer, at der var menneskelige fejl bag hændelsen.

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

Et selskab med den estiske og den polske stat i ryggen skal overtage de flyvninger for SAS med ATR72-fly, som danske Jet Time stopper med til september.

Minister støtter SAS i takststrid med CPH

Transportminister OIe Birk Olesen stiller sig på SAS og IATA's side i striden om takstniveauet i Københavns Lufthavn.

Mulig Jet Time-afløser søger ATR-piloter

Et af de selskaber, som kunne tænkes at overtage Jet Time's ATR-produktion for SAS, søger piloter til netop ATR-fly, som selskabet i dag ikke selv opererer.

Luftkrigen om Færøerne

Den første luftkrig om Færøerne fandt sted fra 1988 og 2004 og udspandt sig mellem Atlantic Airways og Maersk Air.