SAS skal atter betale kartelbøde

EU-Kommissionen har besluttet endnu engang at fremsende den kartelbøde til SAS på 525 mio. kroner, som oprindeligt blev besluttet i 2010 og SAS fik tilbagebetalt i 2015.

EU-Kommissionen har i dag besluttet at holde fast i det bødeforlæg, som blev udskrevet til SAS den 9. november 2010 for en påstået deltagelse i et ulovligt priskartel sammen med 10 andre flyselskaber på fragtområdet.

Bødens størrelse var på 70,2 mio. euro, hvilket svarer til godt 525 mio. kroner. Da SAS blev pålagt at betale bøden i 2010, appellerede selskabet afgørelsen til EU-Retten i Første Instans, og her fik SAS i december 2015 medhold, således at bøden i stedet kunne indtægtsføres i marts 2016.

Dengang troede SAS, at sagen havde nået sin foreløbige afslutning, men i dag meddelte EU-Kommissionen, at man holder fast i bødekravet mod SAS Cargo.

“Vi stiller et stort spørgsmålstegn ved Europa-Kommissionens udspil om at genindføre en beslutning, der allerede er blevet annulleret en gang ved EU-Domstolen. Igennem hele processen har SAS samarbejdet med Europa-Kommissionen og har i mere end elleve år argumenteret imod Europa-Kommissionens opfattelse af, at SAS Cargo havde deltaget i et verdensomspændende kartel. SAS tager konkurrencereglerne meget alvorligt og accepterer ikke eventuelle overtrædelser. Vi har en klar lovramme på plads for overholdelse af konkurrenceretten. Dette omfatter oplysninger, retningslinjer, uddannelsesprogrammer og kontrolprocedurer, “siger Marie Wohlfahrt, der er chefjurist i SAS.

En meget stor bøde
SAS vil appellere Europa-Kommissionens beslutning, men det er en proces, der kan tage flere år. Det bliver således i første omgang nødvendigt at bogføre bøden i andet kvartal af finansåret 2016/17 som en ekstraordinær udgift.

“Bøden udgør syv til otte procent af SAS´ børsværdi, så det understreger, at dette er en meget stor bøde,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank i en pressemeddelelse.

Ifølge aktieanalysechefen kommer bøden på et tidspunkt, hvor SAS kan betale den, da de likvide midler var på 7,2 mia. svenske kroner ved udgangen af januar måned.

Bøden betyder, at SAS kommer ud af finansårets andet kvartal med et ifølge Jacob Pedersen “papirtyndt overskud”. Med et svagt første kvartal og et udfordrende andet kvartal, kan forventningen om et positivt årsresultatet i SAS i 2016/17 hurtigt komme under pres.

 

Relaterede artikler:

SAS får tilbagebetalt bøde på 525 mio. kroner

Endnu en kartelbøde til SAS

SAS idømt gigantbøde fra EU-Kommissionen

 

x

Læs Også

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

SAS afviser at kommentere flyordre

En anonym europæisk kunde har underskrevet en hensigtserklæring om køb af 31 Bombardier CSeries-fly, men SAS ønsker ikke at kommentere.

SAS venter tredje overskud i træk

SAS er inde i en god udvikling og forventer et overskud på op mod 1,5 mia. kroner næste år. Hvis det holder, så vil det være tredje år i træk.

SAS tvunget til at droppe Plus-service på ny rute

SAS åbnede i lørdags en vinterrute mellem Stockholm og Eilat i Israel, men selskabet kan ikke levere Plus-produktet på returflyvningerne.