SAS skal atter betale kartelbøde

EU-Kommissionen har besluttet endnu engang at fremsende den kartelbøde til SAS på 525 mio. kroner, som oprindeligt blev besluttet i 2010 og SAS fik tilbagebetalt i 2015.

EU-Kommissionen har i dag besluttet at holde fast i det bødeforlæg, som blev udskrevet til SAS den 9. november 2010 for en påstået deltagelse i et ulovligt priskartel sammen med 10 andre flyselskaber på fragtområdet.

Bødens størrelse var på 70,2 mio. euro, hvilket svarer til godt 525 mio. kroner. Da SAS blev pålagt at betale bøden i 2010, appellerede selskabet afgørelsen til EU-Retten i Første Instans, og her fik SAS i december 2015 medhold, således at bøden i stedet kunne indtægtsføres i marts 2016.

Dengang troede SAS, at sagen havde nået sin foreløbige afslutning, men i dag meddelte EU-Kommissionen, at man holder fast i bødekravet mod SAS Cargo.

“Vi stiller et stort spørgsmålstegn ved Europa-Kommissionens udspil om at genindføre en beslutning, der allerede er blevet annulleret en gang ved EU-Domstolen. Igennem hele processen har SAS samarbejdet med Europa-Kommissionen og har i mere end elleve år argumenteret imod Europa-Kommissionens opfattelse af, at SAS Cargo havde deltaget i et verdensomspændende kartel. SAS tager konkurrencereglerne meget alvorligt og accepterer ikke eventuelle overtrædelser. Vi har en klar lovramme på plads for overholdelse af konkurrenceretten. Dette omfatter oplysninger, retningslinjer, uddannelsesprogrammer og kontrolprocedurer, “siger Marie Wohlfahrt, der er chefjurist i SAS.

En meget stor bøde
SAS vil appellere Europa-Kommissionens beslutning, men det er en proces, der kan tage flere år. Det bliver således i første omgang nødvendigt at bogføre bøden i andet kvartal af finansåret 2016/17 som en ekstraordinær udgift.

“Bøden udgør syv til otte procent af SAS´ børsværdi, så det understreger, at dette er en meget stor bøde,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank i en pressemeddelelse.

Ifølge aktieanalysechefen kommer bøden på et tidspunkt, hvor SAS kan betale den, da de likvide midler var på 7,2 mia. svenske kroner ved udgangen af januar måned.

Bøden betyder, at SAS kommer ud af finansårets andet kvartal med et ifølge Jacob Pedersen “papirtyndt overskud”. Med et svagt første kvartal og et udfordrende andet kvartal, kan forventningen om et positivt årsresultatet i SAS i 2016/17 hurtigt komme under pres.

 

Relaterede artikler:

SAS får tilbagebetalt bøde på 525 mio. kroner

Endnu en kartelbøde til SAS

SAS idømt gigantbøde fra EU-Kommissionen

 

x

Læs Også

Fratrædende pilot leder SAS-forhandlinger

Forhandlingsleder Jens Lippestad, der er på vej til at bringe de norske SAS-piloter i konflikt, forlader angiveligt SAS i løbet af få måneder.

SAS raser over CPH’s rute-kannibalisme

Københavns Lufthavn giver fortsat rabat til nye ruter til lufthavne i byer, som i forvejen har CPH-ruter fra andre lufthavne. Det er ren kannibalisme, pointerer SAS.

CPH: Selskaber bør hæve USA-priser

Københavns Lufthavn så gerne at de selskaber, der flyver til USA, satte priserne op, og ser ikke megen plads til flere USA-selskaber i CPH.

CPH vil give rabat til nye sæsonruter

Københavns Lufthavn har ændret sin rabatmodel, så flyselskaber nu kan få rabat på lufthavnsafgifterne i CPH, når de åbner sæsonruter.

SAS og piloter i krig på ord og tal

De norske SAS-piloter hævder, at de ikke har fået samme aftaletilbud som deres danske og svenske kolleger. Men det er ikke sandt, siger SAS.

Norske SAS-piloter vil strejke fra torsdag

Forhandlingerne mellem SAS og piloterne i organiseret i Norsk Flygerforbund er brudt sammen. Der er varslet strejke fra samtlige norske piloter fra torsdag morgen.