SAS skal atter betale kartelbøde

EU-Kommissionen har besluttet endnu engang at fremsende den kartelbøde til SAS på 525 mio. kroner, som oprindeligt blev besluttet i 2010 og SAS fik tilbagebetalt i 2015.

EU-Kommissionen har i dag besluttet at holde fast i det bødeforlæg, som blev udskrevet til SAS den 9. november 2010 for en påstået deltagelse i et ulovligt priskartel sammen med 10 andre flyselskaber på fragtområdet.

Bødens størrelse var på 70,2 mio. euro, hvilket svarer til godt 525 mio. kroner. Da SAS blev pålagt at betale bøden i 2010, appellerede selskabet afgørelsen til EU-Retten i Første Instans, og her fik SAS i december 2015 medhold, således at bøden i stedet kunne indtægtsføres i marts 2016.

Dengang troede SAS, at sagen havde nået sin foreløbige afslutning, men i dag meddelte EU-Kommissionen, at man holder fast i bødekravet mod SAS Cargo.

“Vi stiller et stort spørgsmålstegn ved Europa-Kommissionens udspil om at genindføre en beslutning, der allerede er blevet annulleret en gang ved EU-Domstolen. Igennem hele processen har SAS samarbejdet med Europa-Kommissionen og har i mere end elleve år argumenteret imod Europa-Kommissionens opfattelse af, at SAS Cargo havde deltaget i et verdensomspændende kartel. SAS tager konkurrencereglerne meget alvorligt og accepterer ikke eventuelle overtrædelser. Vi har en klar lovramme på plads for overholdelse af konkurrenceretten. Dette omfatter oplysninger, retningslinjer, uddannelsesprogrammer og kontrolprocedurer, “siger Marie Wohlfahrt, der er chefjurist i SAS.

En meget stor bøde
SAS vil appellere Europa-Kommissionens beslutning, men det er en proces, der kan tage flere år. Det bliver således i første omgang nødvendigt at bogføre bøden i andet kvartal af finansåret 2016/17 som en ekstraordinær udgift.

“Bøden udgør syv til otte procent af SAS´ børsværdi, så det understreger, at dette er en meget stor bøde,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank i en pressemeddelelse.

Ifølge aktieanalysechefen kommer bøden på et tidspunkt, hvor SAS kan betale den, da de likvide midler var på 7,2 mia. svenske kroner ved udgangen af januar måned.

Bøden betyder, at SAS kommer ud af finansårets andet kvartal med et ifølge Jacob Pedersen “papirtyndt overskud”. Med et svagt første kvartal og et udfordrende andet kvartal, kan forventningen om et positivt årsresultatet i SAS i 2016/17 hurtigt komme under pres.

 

Relaterede artikler:

SAS får tilbagebetalt bøde på 525 mio. kroner

Endnu en kartelbøde til SAS

SAS idømt gigantbøde fra EU-Kommissionen

 

x

Læs Også

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Det estiske flyselskab Regional Jet kæmper mod uret for at kunne nå at ansætte piloter og kabinepersonale, når selskabet overtager SAS-produktionen efter Jet Time.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

SAS åbner nye ruter fra København til Kanarieøerne

SAS opruster i det kommende vintertrafikprogram på flyvningerne fra København til De Kanariske Øer og vil dermed udfordre Norwegian og Ryanair.

SAS vil etablere pendlerforening i Billund

SAS ønsker at styrke dialogen med indenrigskunderne på indenrigsruten fra Billund til København, og håbet er, at det kan munde ud i en pendlerforening.

Avro RJ85-fly på SAS-ruter

Nogle SAS-kunder stifter i disse dage bekendtskab med en flytype, der ikke sædvanligvis benyttes i SAS-flåden.

Minister giver smagsprøve på luftfartsstrategi

Dette års Folkemøde byder på en eksklusiv snak med transportministeren om luftfartsstrategien samt et direkte møde mellem to af luftfartsbranchens største kamphaner.