SAS: Større fly på London-ruter

SAS planlægger at indsætte større fly på sine London-ruter efter at selskabet for anden gang på kort tid har solgt en landingstilladelse i London Heathrow for et trecifret millionbeløb.

For anden gang på under en måned har SAS solgt en af sine landingstilladelser i London Heathrow til et andet flyselskab, der har brug for at kunne øge sin kapacitet til den travle London-lufthavn, hvor kapaciteten er udnyttet næsten fuldt ud.

Det bringer SAS ned på at eje 19 daglige landingstilladelser. Det ville være mere end rigeligt, hvis SAS var et rent dansk flyselskab med kun en rute fra København til London Heathrow. Men det er SAS som bekendt ikke. Det fællesskandinaviske flyselskabs landingstilladelser skal bruges til at betjene hele fem ruter mellem Skandinavien og London Heathrow.

Ikke sælge flere
Med to færre landingstilladelser planlægger SAS at indsætte større fly på de tilbageværende flyvninger. Antallet af daglige flyvninger bliver således færre på en eller to af SAS’ London-ruter. Men antallet af udbudte sæder forbliver omtrent det samme. SAS oplyser, at man ikke har planer om at sælge flere landingstilladelser i London Heathrow, hvor SAS er den femtestørste indehaver af landingstilladelser.

Suverænt største indehaver af landingstilladelser i London Heathrow er British Airways, som har sit primære trafikknudepunkt i lufthavnen. British Airways’ moderselskab, IAG, købte for et par år siden det britiske flyselskab bmi og lagde ikke skjul på, at opkøbet blandt andet handlede om at få fingre i bmi’s landingstilladelser i London Heathrow. IAG’s aktuelle interesse i at købe britiske Aer Lingus er blandt andet drevet af muligheden for at få kontrol med irernes landingstilladelser i London Heathrow.

Stor prisforskel
SAS mister den første landingstilladelse, som blev solgt i starten af februar til et ukendt flyselskab, fra sommerfartplanens ikrafttræden i slutningen af marts. Landingstilladelse nummer to, som netop er solgt til Turkish Airlines, må SAS vinke farvel til fra starten af vintertrafikprogrammet den 25. oktober i år.

Der er bemærkelsesværdig stor forskel på salgsprisen for de to landingstilladelser. Til sammen indbringer de SAS over 500 mio. kroner. Heraf kommer lige under 400 mio. kroner fra den først solgte landingstilladelse, mens nummer to indbringer knap 150 mio. kroner.

Udover at sætte større fly ind på de tilbageværende flyvninger, så ser SAS også på muligheden for at åbne ruter til en eller flere af de øvrige London-lufthavne. Her må London City Airport vurderes at være blandt favoritterne. SAS har ikke selv fly, der kan betjene lufthavnen, men kan eventuelt få et andet selskab til at operere flyvningerne. London Gatwick, som er trafikknudepunkt for både Norwegian og easyJet, kunne også være en mulighed. Lufthavnen har mange ruter ud i verden og gode togforbindelser ind til Londons centrum.