SAS CRJ900-fly i Københavns Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS-strejke kostede 40 mio. kroner

SAS kom igennem den nylige strejke med et tab på 40 mio. kroner og kan hente beløbet hjem igen på Norwegian-konflikten. Samtidig ventes Cimber-modellen at reducere de årlige omkostninger med 200 mio. kroner.

Tirsdag den 24. februar samt igen fra fredag den 27. februar frem til mandag den 2. marts blev SAS ramt at overenskomststridige strejker blandt kabinepersonalet, der protesterede mod overflytning af 147 medarbejdere til en ny og ringere overenskomst hos Cimber A/S.

Samlet blev 334 flyvninger til og fra København aflyst i den nævnte periode, og det har indtil videre kostet SAS 40 mio. kroner i tabte indtægter. Herudover kommer en del usynlige omkostninger i forhold til mistet tillid og de ridser i lakken, som konflikten har påført SAS og som givetvis vil have en indflydelse på antallet af fremtidige bookinger.

Men noget tyder på, at der var billigt sluppet for SAS at ofre foreløbigt 40 mio. kroner i en arbejdskamp, der gerne skulle sikre et endnu større beløb på bundlinjen på sigt. Udover de 40 mio. kroner har SAS betalt 20 mio. kroner for aktierne i Cimber A/S.

“Vi forventer, at outsourcing af produktion til Blue1 og Cimber samlet skal give besparelser for 200 mio. kroner om året. Det handler først og fremmest om at få skabt nogle mere fleksible og effektive platforme. Der ligger ikke så store besparelser på overenskomsterne, da den danske kabineoverenskomst ikke er urimelig dyr,“ fastslår koncerndriftsdirektør Flemming Jensen over for CHECK-IN.dk.

Stigende efterspørgsel under Norwegian-konflikt
SAS har dog udsigt til at kunne hente noget at det tabte tilbage. Den igangværende pilotkonflikt hos Norwegian får de rejsende til at strømme til SAS-flyene.

“Vi kan mærke en stigende efterspørgsel på de ruter, som beflyves i tæt konkurrence med Norwegian. Hvor meget det kommer til at betyde, kan vi ikke sige noget om. Det afhænger af, hvor længe konflikten varer, og hvor mange ledige flysæder vi har samt i hvor høj grad, af Norwegian får ridser i lakken som følge af konflikten,“ siger Flemming Jensen, der tilføjer, at han hellere var foruden konflikterne.

Da købet af Cimber blev offentliggjort i begyndelsen af november, var Sydbank-analytiker Jacob Pedersen noget skeptisk over for genvinsten ved Cimber-samarbejdet i forhold til eventuelle omkostninger ved en strejke.

“Der skal ikke mange strejkedage til at overskygge de næste års potentielle millionbesparelser på de billigere flyvninger i Cimber-regi,“ sagde Jacob Pedersen.

Den relativt resolutte indgriben fra SAS med at få sagen hastebehandlet i Arbejdsretten og anmodningen om konkret tilsagn om, at de ansatte stod til rådighed for SAS, har tydeligvis afbødet virkningerne af en langvarig konflikt.

SAS har overført 12 CRJ900-fly til datterselskabet Cimber A/S. Foto: Morten Lund Madsen.