SAS tager afsked med Eva

Den intelligente robot med navnet Eva har igennem de senere år loyalt tjent SAS på selskabets hjemmeside. Nu er hun pludseligt blevet sendt på tidlig pension.

Hos IKEA har man Anna. Hende kan man spørge om alting, men trods funktionen som robot har mange ofte kaldt hende for IKEA´s dummeste medarbejder.

En sådan havde SAS også indtil for ganske nylig. Hun hed Eva, og kunne ifølge SAS svare på en lang række spørgsmål, fordi hun som intelligent robot løbende vil blive klogere og klogere.

Om hun med tiden er blevet for klog skal være usagt, men SAS har i hvert fald besluttet, at tiden er inde, hvor Eva skulle pensioneres. Hun er i hvert fald ikke længere at finde på selskabets hjemmeside.

Eva varellers været tilgængelig 24 timer i døgnet, når man klikkede ind på sas.dk, og hvis Eva ikke kunne svare på de mange henvendelser fra SAS-kunderne, blev der automatisk blevet stillet om til en SAS-medarbejder i en chat-funktion.

Eva erstattet med ny teknologi
Hos SAS´ danske pressechef Trine Kromann-Mikkelsen finder vi en forklaring på, hvorfor Eva er pensionet fra det skandinaviske luftfartsselskab.

“Eva er erstattet af en anderledes og forbedret spørg/svar funktion. Vi har skiftet leverandør, der stiller en anden type værktøj til rådighed. Det skulle gerne give en bedre oplevelse for de kunder, der søger på noget. Algoritmen er forbedret, og den nye robot lærer også over tid, hvad folk søger på,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Den nye søgefunktion, der har sendt Eva ud i kulden, kan opleves på SAS-hjemmesiden under “Hjælp“ i øverste højre hjørne.