SAS Airbus A320-200. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS tilbage i punktligheds-eliten

Efter en femteplads i 2013 var SAS i 2014 det næstmest punktlige flyselskab blandt 31 af verdens største flyselskaber.

Efter flere år med svingende resultater vendte SAS i 2014 tilbage til førerfeltet af verdens mest punktlige flyselskaber. Således var SAS i 2014 det næstmest punktlige flyselskab blandt 31 af verdens største flyselskaber, som alle havde mere end 1.000 daglige flyvninger til tre eller flere kontinenter. 88,62 procent af SAS’ 300.000 flyvninger ankom således til deres gates indenfor de 15 minutter, som regnes som rettidig ankomst. Det viser den årlige opgørelse fra Flightstats, der har specialiseret sig i at måle flyselskabers punktlighed.

SAS måtte se sig slået med et mulehår af KLM, hvor 88,66 procent af flyene ankom til tiden. Forskellen på bare 0,04 procent svarer til 120 af SAS’ 300.000 flyvninger.

Med Iberia på en tredjeplads tog europæiske flyselskaber alle tre podiepladser og skubbede tidligere tiders medaljetagere som Japan Airlines og landsmændene i All Nippon Airways ned på en fjerde- og en sjetteplads. Japan Airlines blev nummer et i 2013, hvor SAS tog femtepladsen.

Også i konkurrencen med europæiske flyselskaber er SAS nok engang på podiet med en tredjeplads. Her tog Finnair førstepladsen med 90,58 procent af flyvningerne til tiden. På anden- og tredjepladsen kom så KLM og SAS. Først på en ottendeplads dukker Norwegian op med 84,91 af sine flyvninger ankommende til tiden i 2014.

Hyldest til medarbejderne
Efter femtepladsen i 2013 glæder SAS’ koncernchef Rickard Gustafson sig over, at selskabet igen er med helt fremme i front hvad angår punktlighed, sådan som man også var det i 2010 og 2011.

”Alle medarbejdere i SAS, både på jorden og i luften, gør deres yderste hver dag for at imødekomme kundernes høje forventninger til SAS. Når SAS endnu et år modtager disse priser, bekræfter det, at SAS er helt i toppen blandt alle verdens flyselskaber, og det er en hyldest til medarbejderne,” siger Rickard Gustafson, SAS.

”Disse kåringer er også et løfte til vores frekvente rejsende om, at SAS fortsat er et pålideligt flyselskab, som loyalt oppebærer høj punktlighed,” siger Rickard Gustafson.

Flightstats måler ankomsttider fra over 150.000 flyvninger hver dag, arkiverer data til analyser og publicering samt informerer om resultaterne til millioner af rejsende verden over.

Et Airbus A320-fly fra SAS under landing i Københavns Lufthavn. Foto: Morten Lund Madsen.