SAS uberørt af motorproblemer

Valget af en anden motor end mange andre selskaber, gør, at SAS ikke bliver berørt af problemerne med motorerne på den nye Airbus A320neo. SAS modtager de første neo-fly til september.

Airbus’ salgsafdeling er i disse dage ved at ringe rundt til flyselskaber i hele verden og forklare dem, at deres nye Airbus A320neo-fly bliver forsinket i leveringen. Det er konsekvensen af store problemer med den ene af de to motortyper, som flyselskaberne kan vælge til deres nye neo-fly. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Det er Pratt & Whitney´s Geared Turbofan, som Airbus og motorproducenten kæmper med at få certificeret. En kamp, der har betydet, at Airbus ikke formåede at levere den første Airbus A320neo sidste år. Nu er den dog leveret til Lufthansa, men mange andre flyselskaber kan se frem til forsinket levering.

Motorproblemerne fik Qatar Airways til at droppe fra som lanceringskunde. I stedet modtog Lufthansa det første eksemplar af den nye Airbus A320-version, hvor neo netop står for new engine option. Det dækker over nye og mere brændstofeffektive motorer.

Airbus proklamerer, at Airbus A320neo forbruger 15 procent mindre brændstof end nuværende flytyper på markedet, og flyproducenten forventer i 2020 at kunne øge brændstofeffektiviteten yderligere og bringe forbruget ned med samlet 20 procent.

Ikke berørt
Hos SAS ser man frem til at modtage de første af i alt 30 nye Airbus A320neo-fly i september i år og indsætte dem i rutefart fra oktober. De første fly får base i Stockholm Arlanda. Og mens SAS sidste år oplevede forsinkelser i leveringen af sine nye Airbus A330-300 Enhanced langdistancefly, så bliver det skandinaviske flyselskab ikke berørt af de aktuelle forsinkelser.

Det skyldes, at SAS har valgt en anden motortype til sine neo-fly. Det er CFM’s Leap-X 1A, der skal drive de nye SAS-fly frem gennem skandinavisk og europæisk luftrum. Og den motortype ser der ikke ud til at være problemer med. Det første neo-fly med CFM-motor bliver dog først leveret til juli, så måske skal SAS ikke glæde sig for tidligt.

I kø til Airbus’ nye fly står 80 kunder og venter på at modtage samlet 4.500 eksemplarer. Ikke alle flyselskaber har valgt hvilken motortype deres nye neo-fly skal udstyres med. Men mange har, og her fører den problemramte Pratt&Whitney-motor, der foreløbig forventes installeret på 1203 fly, mens CFM-motoren foreløbig forventes installeret på 998 fly.

Det første Airbus A320neo-fly blev i januar leveret til Lufthansa.