SAS Airbus A320neo. (Foto: Stein Olsen | Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.)

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

Forsinkede flyleverancer har fået Scandinavian Airlines Ireland til at udskyde opstarten på Heathrow-basen, som skulle have åbnet i slutningen af oktober.

Den kontroversielle etablering af SAS’ nye base i London Heathrow-lufthavnen bliver udskudt. Det bekræfter SAS overfor CHECK-IN.dk.

Med udgangspunkt i et nyt irsk datterselskab og en irsk driftstilladelse skulle SAS i slutningen af oktober have åbnet sin base i London Heathrow med nye Airbus A320neo-fly og en større gruppe piloter og stewardesser. Ved at etablere basen i London og operere flyvninger til Skandinavien håber SAS, at driftsomkostningerne for London-ruterne bliver lavere end i dag, hvor ruterne opereres med skandinavisk ansat personale.

Planen er fortsat at basere en række spritnye Airbus A320neo-fly i London Heathrow. Problemet er blot, at Airbus ikke kan levere flyene tidsnok til at SAS kan gå i luften med sit nye irske datterselskab og London Heathrow-basen samt en kommende base i Málaga. Derfor forventes operationerne i London Heathrow først at starte op til december.

Irsk registrering
SAS har i alt bestilt 30 nye Airbus A320neo-fly og har indtil videre modtaget 11 fly, som er blevet indregistreret i Norge og Sverige på SAS’ fællesskandinaviske driftstilladelse og er blevet stationeret på selskabets skandinaviske baser. Det bliver også tilfældet for selskabets 12. neo-fly, mens fly nummer 13, 14 og 15 står til at få irsk registrering og komme på Scandinavian Airlines Ireland’s driftstilladelse. Det er de fly, samt i alt yderligere op til seks nye neo-fly, som skal stationeres på de to nye baser i London Heathrow og Málaga.

Det vakte stor opsigt, da SAS i februar i år løftede sløret for baseetableringen udenfor Skandinavien. Etableringen af de to baser er en torn i øjnene på de danske og skandinaviske SAS-piloter, da SAS meget tydeligt har meldt ud, at det handler om at kunne producere billigere, fordi de lokalt ansatte piloter i London og Málaga selv skal betale de sociale omkostninger, der til gengæld tynger hårdt i de skandinaviske pilotoverenskomster.

Møder hårdest konkurrence
Når SAS har valgt London Heathrow og Málaga, så skyldes det, at markedet mellem Skandinavien og London samt markedet mellem Skandinavien og Málaga er blandt de markeder, hvor SAS møder hårdest konkurrence fra blandt andre Norwegian. Et selskab, som allerede flyver til Skandinavien fra baser udenfor Skandinavien. Det som SAS snart også begynder på.

De fly, der bliver baseret i London Heathrow og Málaga vil have samme kundetilbud og udseende som SAS-flyene på de skandinaviske baser og med tilsvarende krav til sikkerhed og standarder.

 

Relaterede artikler:

A320neo-fly på SAS-baser i London og Málaga

SAS sætter navn på nye baser

SAS: Ansatte vil gerne flyttes til udenlandske baser

Tidligere Ryanair-ansat bliver direktør i SAS-selskab

SAS overvejer London-base

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

x

Læs Også

SAS har fundet en ny Provence-lufthavn

SAS vil i i højsæsonen 2018 flyve tre gange om ugen til Provence-lufthavnen Toulon, der ligger mellem Cannes og Marseille på den franske riviera.

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

SAS vender tilbage til Beirut

En rute fra København til Libanons hovedstad Beirut er en af 11 danske SAS-rutenyheder i sommertrafikprogrammet for 2018, der også indeholder en ny fransk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS stormer mod PR-toppen

SAS har sikret sig den bedste placering nogensinde i de 16 år, hvor analysevirksomheden Aalund har gennemført den årlige undersøgelse til PR-Barometret.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.