SAS er ved at tage levering af 30 nye A320neo fly. (Foto: Scandinavian Traveller)

SAS vil bestille 40 nye fly

SAS forhandler i øjeblikket med Airbus og Boeing om en delt eller hel ordre på 40 kort- og mellemdistancefly til en samlet værdi af omkring 50 mia. svenske kroner.

I sommeren 2011 afgav SAS bestilling på 30 nye Airbus A320-200neo. De første 11 fly er allerede blevet indfaset i drift, og der skal leveres yderligere 19, hvoraf de ni skal placeret hos Scandinavian Airlines Ireland og løbende indsættes på de nye baser i London-Heathrow og Málaga Airport.

I forbindelse med indfasningen at A320neo-flyene, der har plads til 174 passagerer, vælger SAS i stedet at returnere de ældre Boeing 737-600, der har plads til 120 passagerer. Dem er der 17 tilbage af i SAS-flåden.

Men SAS er allerede ved at være klar til en ny stor flyordre, da selskabets otte Airbus A321-fly har nået en gennemsnitsalder på 15,4 år, ligesom de 29 Boeing 737-700 efterhånden er ved at have en gennemsnitsalder på 15 år. De ældste fly af denne type er næsten 20 år gamle.

I dialog med Boeing og Airbus
Forhandlingerne med verdens to største flyproducenter pågår i øjeblikket og det skulle gerne munde ud i en ordre på op til 40 nye fly – enten med 20 fly fra hver af de to producenter eller også samlet 40 fly fra én producent. Koncernchef Rickard Gustafson bekræftede ved gårsdagens investor-briefing, at der er tale om en investering på op imod 50 mia. svenske kroner.

“Vi er lige nu i gang med at drøfte attraktive vilkår med Boeing og Airbus i forhold til at lægge en ny stor flyordre. Vi regner med, at det bliver en flådeordre på mellem 20 og 40 individer,” bekræfter koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen til CHECK-IN.dk.

Der er ingen tvivl om, at SAS kigger på både A320-200neo samt Boeing 737 MAX 8, men selskabet har også et godt øje til de langtrækkende A321-200LR og Boeing 737 MAX 10, uden at koncerndirektøren dog ønsker at bekræfte det direkte.

“Vi kigger på alt inden for den nyeste teknologi fra de to flyproducenter,” siger Lars Sandahl Sørensen, der ikke vil sætte tidspunkt på den første levering. Men det kan meget vel blive i løbet af de kommende fem år.

Store finansieringsposter
I forvejen er SAS også i gang med en foryngelse af langdistanceflåden. I sommeren 2013 afgav SAS bestilling på otte Airbus A350-900 XWB samt yderligere fire Airbus A330-300Enhanched. A330´erne blev leveret i løbet af 2012 og 2013, mens A350´erne vil blive leveret i 2020 og 2021 samtidig med, at de ældre og særdeles tørstige firemotorers A340-300 fly vil blive udfaset.

SAS står derfor foran nogle år, hvor det er vigtigt, at selskabet er klar til de store finansieringsposter, der tårner sig op foran i horisonten.

“Strategiplanen Shape og effektivisering i organisationen er vigtigt, da vi skal refinansiere lån, som vi optog i 2012, og vi har et ønske om at kunne lave yderligere en flådeordre. Vi har meget store finansieringsposter, der kommer imod os i den kommende tid,” understreger Lars Sandahl Sørensen.

 

Relaterede artikler:

Flere Business Class-sæder i SAS A350-fly

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS er klar med ny strategiplan

SAS sætter første A320neo i drift

SAS har bestilt 12 nye langdistancefly

x

Læs Også

Vækstdirektør stopper i SAS

Norske Eivind Roald, der tidligere var kommerciel koncerndirektør i SAS, forlader det skandinaviske flyselskab til fordel for et job i en svensk kapitalfond.

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.