SAS vil generobre fritidsrejsende

Den største nyhed ved lanceringen af den nye SAS-strategi 4Excellence var budskabet om en massiv satsning på fritidsrejsende. SAS ønsker fremover at være førstevalg for nordiske flypassagerer uanset formål med rejsen.

Fritids og forretningsrejsende defineres fremover hos SAS somén og samme person. Det var et af hovedbudskaberne, da det skandinaviske luftfartsselskab onsdag fremlagde en ny strategi på et pressemøde i Stavanger.

SAS ønsker at bygge videre på de relationer, som selskabet i forvejen hartil de mange forretningsrejsende i hele Norden. Disse relationer skal bruges til at fastholde kunderne, når rejsen er mere fritidspræget.

“SAS skal være de nordiske rejsendes første valg, uanset formålet med deres rejse,“ sagde koncernchef Rickard Gustafson på gårsdagens pressemøde.

Som fiktivt eksempel brugte han en nordmand, der boede i Stavanger-området. Denne rejste på sommerferie med SAS direkte fra Stavanger til Málaga. Senere i august blev det til en weekendrejse til London – også som fritidsrejsende. Senere i august var det en flyrejse fra Stavanger til Oslo for at holde et møde, mens måneden blev sluttet af med et besøg i København til en konference.

Dermed demonstrerede han, at SAS-kunderne har forskellige ansigter afhængig af formålet med rejsen.

“Vi ønsker at skabe os en fremtrædende position i fritidsrejsemarkedet,“ sagde Rickard Gustafson om planerne for at genobre tabte markedsandele, som blandt andet er blevet taget af konkurrenten Norwegian.

Cyklisk forretningsmodel

Et af midlerne til atfå fritidskunderne tilbage er anvendelsen af en cyklisk forretningsmodel, som konkurrenten Cimber Sterling har prøvet uden held på det danske marked. Det handler kort fortalt om at bruge de nye større og brændstofbesparendefly, henholdsvis Boeing 737-800NG i Norge og Sverige og Airbus A320-serien i København, tilpasset efterspørgslen hen over året, ugen og dagen.

“Vi kan bruge de store fly til deefterspurgte morgenafgange i Skandinavienmed mange forretningsrejsende. Herefter kan flyene midt på dagen flyve til mere fritidsprægede destinationer, mens de om aftenen vender tilbage til de efterspurgte forretningsruter.“

Der går dog lidt tid, inden SAS kan høste genvinsten af operationer med nye fly. De første fly leveres ikke før i 2012. I mellemtiden må SAS stadig holde nogle afselskabets ældre og brændstofslugendefly på jorden midt på dagen.

Enhedsomkostninger skal nedbringes

For at sikre konkurrencekraften skal SAStil stadighednedbringe enhedsomkostningerne. Gennem Core SAS-spareplanen har man alleredereduceret enhedsomkostningerne med 23 procent. Men herudover skal enhedsomkostningerne frem til 2015 nedbringes med 3 – 5 procent om året.

Her er formlen såvel reduktion af omkostninger som øget produktion. Det skal blandt andet ske gennem indførelse af kvalitets- og effektivitetsprogrammet i hele virksomheden.

“Der er både tællere og nævnere i den brøk, der skal give effektivitetsforbedringer,“ sagde Rickard Gustafson på spørgsmålet om, hvorvidt man kunne forvente yderligere personalereduktioner. “Er der fortsat vækst i markedet, behøver vi ikke at reducere vore personaleomkostninger gennem besparelser.“

Kommunikerer som Carlzon

Den nye strategi har fået navnet 4Excellence efter fire nye kerneområder, henholdsvis Commercial Excellence, Sales Excellence, Operationel Excellence og People Excellence.

Den indeholder masser af moderne management-begreber og en del luftige tanker. Men det er naturligvis også luftfart det drejer sig om.

Men den nye koncernchef har tydeligvis ladet sig inspirere af den tidligere SAS-chefJan Carlzon. Bogen “Riv pyramiderne ned“ må således formodes at have været læst flittigt af Rickard Gustafson.

“Jeg sætter høje, men realistiske mål for SAS, for jeg ved, at vi har meget engagerede og kompetente medarbejdere i alle dele af selskabet. Vi skal frigøre medarbejdernes potentiale gennem godt lederskab og øget fokus på de, der har den direkte kontakt med vores kunder.“

En sætning, der kunne være taget ud af Jan Carlzons strategi tilbage i 1980´erne.

Nuvil fremtiden vise, hvorvidt Rickard Gustafson kan gentage Carlzon-succesen. Under alle omstændigheder kommunikerer den svenske koncernchef ligeså overbevisende som “Verdens bedste Carlzon“, som den karismatiske ex-SAS koncernchef blev kaldt.

Aktiemarkedet kvitterede for den nye SAS-strategi ved at sende aktien ned med 3,13 % på Københavns Fondsbørs til kurs 9,30.

x

Læs Også

Sommerkaos i kundebetjeningen hos SAS

SAS-kunder må i øjeblikket vente op til halvanden time med at få telefonisk kontakt til salgs- og servicemedarbejdere.

SAS skrotter dele af ny hjemmeside

Efter massive kundeklager må SAS nu redesigne dele af den nye hjemmeside, og i mellemtiden tilbydes kunderne adgang til den gamle hjemmeside.

Norwegian-fingeraftryk på luftfartsstrategi

Norwegians lobbyisme i forhold til at få fornyet luftfartsaftalen med Rusland har båret frugt, fremgår det af regeringens luftfartsstrategi.

Aarhus sendt ned på femteplads

Aarhus Lufthavn måtte i juni se sig overhalet af Vagar-lufthavnen på Færøerne, som landets fjerdestørste lufthavn.

Pres på CPH forud for takstforhandlinger

CPH kan få dikteret stramme takstvilkår, hvis de ikke kan blive enige med flyselskaberne ved de kommende takstforhandlinger, hvor regeringen vil stille uvildige prognoser til rådighed.

SAS bøvler fortsat med rute til Færøerne

Omdirigeringer til andre lufthavne og aflyste flyvninger præger fortsat SAS' rute til Færøerne, mens konkurrenten er langt mere stabil.