Airbus A321-200 fra SAS.

SAS vil generobre fritidsrejsende

Den største nyhed ved lanceringen af den nye SAS-strategi 4Excellence var budskabet om en massiv satsning på fritidsrejsende. SAS ønsker fremover at være førstevalg for nordiske flypassagerer uanset formål med rejsen.

Fritids og forretningsrejsende defineres fremover hos SAS somén og samme person. Det var et af hovedbudskaberne, da det skandinaviske luftfartsselskab onsdag fremlagde en ny strategi på et pressemøde i Stavanger.

SAS ønsker at bygge videre på de relationer, som selskabet i forvejen hartil de mange forretningsrejsende i hele Norden. Disse relationer skal bruges til at fastholde kunderne, når rejsen er mere fritidspræget.

“SAS skal være de nordiske rejsendes første valg, uanset formålet med deres rejse,“ sagde koncernchef Rickard Gustafson på gårsdagens pressemøde.

Som fiktivt eksempel brugte han en nordmand, der boede i Stavanger-området. Denne rejste på sommerferie med SAS direkte fra Stavanger til Málaga. Senere i august blev det til en weekendrejse til London – også som fritidsrejsende. Senere i august var det en flyrejse fra Stavanger til Oslo for at holde et møde, mens måneden blev sluttet af med et besøg i København til en konference.

Dermed demonstrerede han, at SAS-kunderne har forskellige ansigter afhængig af formålet med rejsen.

“Vi ønsker at skabe os en fremtrædende position i fritidsrejsemarkedet,“ sagde Rickard Gustafson om planerne for at genobre tabte markedsandele, som blandt andet er blevet taget af konkurrenten Norwegian.

Cyklisk forretningsmodel

Et af midlerne til atfå fritidskunderne tilbage er anvendelsen af en cyklisk forretningsmodel, som konkurrenten Cimber Sterling har prøvet uden held på det danske marked. Det handler kort fortalt om at bruge de nye større og brændstofbesparendefly, henholdsvis Boeing 737-800NG i Norge og Sverige og Airbus A320-serien i København, tilpasset efterspørgslen hen over året, ugen og dagen.

“Vi kan bruge de store fly til deefterspurgte morgenafgange i Skandinavienmed mange forretningsrejsende. Herefter kan flyene midt på dagen flyve til mere fritidsprægede destinationer, mens de om aftenen vender tilbage til de efterspurgte forretningsruter.“

Der går dog lidt tid, inden SAS kan høste genvinsten af operationer med nye fly. De første fly leveres ikke før i 2012. I mellemtiden må SAS stadig holde nogle afselskabets ældre og brændstofslugendefly på jorden midt på dagen.

Enhedsomkostninger skal nedbringes

For at sikre konkurrencekraften skal SAStil stadighednedbringe enhedsomkostningerne. Gennem Core SAS-spareplanen har man alleredereduceret enhedsomkostningerne med 23 procent. Men herudover skal enhedsomkostningerne frem til 2015 nedbringes med 3 – 5 procent om året.

Her er formlen såvel reduktion af omkostninger som øget produktion. Det skal blandt andet ske gennem indførelse af kvalitets- og effektivitetsprogrammet i hele virksomheden.

“Der er både tællere og nævnere i den brøk, der skal give effektivitetsforbedringer,“ sagde Rickard Gustafson på spørgsmålet om, hvorvidt man kunne forvente yderligere personalereduktioner. “Er der fortsat vækst i markedet, behøver vi ikke at reducere vore personaleomkostninger gennem besparelser.“

Kommunikerer som Carlzon

Den nye strategi har fået navnet 4Excellence efter fire nye kerneområder, henholdsvis Commercial Excellence, Sales Excellence, Operationel Excellence og People Excellence.

Den indeholder masser af moderne management-begreber og en del luftige tanker. Men det er naturligvis også luftfart det drejer sig om.

Men den nye koncernchef har tydeligvis ladet sig inspirere af den tidligere SAS-chefJan Carlzon. Bogen “Riv pyramiderne ned“ må således formodes at have været læst flittigt af Rickard Gustafson.

“Jeg sætter høje, men realistiske mål for SAS, for jeg ved, at vi har meget engagerede og kompetente medarbejdere i alle dele af selskabet. Vi skal frigøre medarbejdernes potentiale gennem godt lederskab og øget fokus på de, der har den direkte kontakt med vores kunder.“

En sætning, der kunne være taget ud af Jan Carlzons strategi tilbage i 1980´erne.

Nuvil fremtiden vise, hvorvidt Rickard Gustafson kan gentage Carlzon-succesen. Under alle omstændigheder kommunikerer den svenske koncernchef ligeså overbevisende som “Verdens bedste Carlzon“, som den karismatiske ex-SAS koncernchef blev kaldt.

Aktiemarkedet kvitterede for den nye SAS-strategi ved at sende aktien ned med 3,13 % på Københavns Fondsbørs til kurs 9,30.

x

Læs Også

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

SAS afviser at kommentere flyordre

En anonym europæisk kunde har underskrevet en hensigtserklæring om køb af 31 Bombardier CSeries-fly, men SAS ønsker ikke at kommentere.

SAS venter tredje overskud i træk

SAS er inde i en god udvikling og forventer et overskud på op mod 1,5 mia. kroner næste år. Hvis det holder, så vil det være tredje år i træk.

SAS tvunget til at droppe Plus-service på ny rute

SAS åbnede i lørdags en vinterrute mellem Stockholm og Eilat i Israel, men selskabet kan ikke levere Plus-produktet på returflyvningerne.