SAS A320neo (Foto: Airbus)

SAS vil kun have én type mellemdistancefly

SAS ser meget seriøst på hvordan selskabet inden for en kort årrække kan skære flåden af mellemdistancefly ned til kun én flytype. Favorit er Airbus A320-serien.

I oktober pensionerede SAS sit sidste MD-80 mellemdistancefly efter mange års tro tjeneste. Og nu kigger selskabet på hvordan det på sigt kan strømline sin flåde af mellemdistancefly endnu mere og komme ned på kun at operere én flytype.
“Vi skal snart til at se på hvornår vi skal starte udskiftningen af mellemdistanceflåden, da det er en langvarig proces. Vi ser meget seriøst på hvordan vi kan etablere en enhedsflåde med kun én flytype,“ forklarer Flemming Jensen, koncerndriftsdirektør i SAS, til CHECK-IN.dk.
Ud mod hinanden
I dag har SAS sine Boeing 737-fly stationeret på baserne i Stockholm og Oslo. Flåden af fly i Airbus A320-serien holder til i København sammen med de mindre CRJ-900 fly.
Flemming Jensen vil ikke lægge sig fast på hvilken flytype, der skal være fremtidens mellemdistancefly hos SAS. Det skyldes at selskabet gerne vil kunne spille Boeing og Airbus ud mod hinanden for at få den bedste pris.
Men SAS har allerede for flere år siden bestilt 30 nye Airbus A320neo fly med nye mere effektive motorer end dem, som man finder på selskabets nuværende mellemdistancefly. At fortsætte ned ad Airbus-vejen virker derfor som det mest oplagte.
Bestilte langdistancefly
De første nye A320neo bliver leveret til SAS i 2016. Men Flemming Jensen kan ikke sige noget om hvilke flytyper de skal erstatte eller om de skal være med til at udvide selskabets kapacitet.
“Det er klart, at vi vil gerne kunne tage vores andel af væksten i markedet. Men præcis hvordan vi vil gøre det er ikke afgjort endnu. Det afhænger af markedssituationen til den tid,“ siger Flemming Jensen.
Tidligere i år bestilte SAS 12 nye langdistancefly hos Airbus i Toulouse. De fire første Airbus A330-300Enhanced leveres fra 2015 og otte Airbus A350-900 leveres fra 2018 og frem.