SAS vil straffe rejsebureauer for snyd

Fra den 1. oktober vil rejsebureauerne få en hilsen fra SAS på 2.250 kroner, hvis der er forsøgt at snyde med prissætningen af flybilletterne ved udstedelse.

SAS vil fra den 1. oktober stramme op over for rejsebureauerne omkring reglerne for prissætning af billetter. Det sker gennem forbedrede kontrolmuligheder i Revenue Management-systemet Altea.

Det er kreative prisopslag mellem afrejselufthavn og destination, som SAS ønsker at komme til livs. Overtrædelser sanktioneres med et såkaldt ADM (Agency Debit Memo, red.), hvor SAS automatisk trækker 300 euro, eller godt 2.250 kroner fra rejsebureauets afregning med SAS. Beløbet skal dække det indtægtstab, som SAS mener at have haft ved en kreativ transaktion.

SAS ønsker at komme de tilfælde til livs, hvor et flysæde er blevet reserveret ved at lave et pris- og tilgængelighedsopslag baseret på en anden sektor, end hvad der aktuelt flyves, eller hvis reservationen er lavet i småbidder sektor for sektor for at opnå en lavere pris.

Eksempelvis kan der være tilfælde, hvor en indenrigsflyvning fra Aalborg til København er udsolgt i reservationssystemerne, men at det samtidigt er muligt at lave et tilgængelighedsopslag fra Aalborg via København til Newark, hvor det er muligt at reservere indenrigsstrækningen. Det hænger sammen med, at SAS “gemmer“ indenrigssæder til rejsende, der skal videre fra København på en længere rejse.

I det nævnte tilfælde kan rejsebureauet vælge kun at reservere strækning fra Aalborg til København og slette København-Newark, selvom pris- og tilgængelighedsopslaget blev lavet på den gennemgående rute.

SAS-kontrol på samtlige flyvninger
CHECK-IN.dk har talt med flere danske rejsebureauer, der ikke umiddelbart har kendskab til, at det er en kreativitet, der blomstrer i det danske marked.

Vi ville gerne have spurgt SAS, hvor stort et omfang disse kreative løsninger har, samt om der er tale om specifikke markeder. Men SAS har ikke svaret på vores henvendelse.

Gennem Altea har Revenue Management-afdelingen i SAS fuld “Origin and Destination“ funktionalitet, hvorfor det vil kunne afsløres, hvis der er uoverensstemmelse mellem salgssted (det land, hvor billette sælges, red.), prisen og passagerens samlede rejse. SAS oplyser, at “Origin and Destination“ kontrollen finder sted på samtlige SAS-flyvninger.