KLM-fly i Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Foto: Sascha Porsche / Wikimedia Commons.

Schiphol Airport bliver næststørste lufthavn i Europa

Amsterdams Schiphol Airport bevæger sig med lynskridt mod positionen som Europas næststørste lufthavn, hvilket forventes at blive en realitet ved udgangen af 2017.

Schiphol Airport i Amsterdam har vokseværk. I de seneste år er Frankfurt Airport og Istanbul-Atatürk blevet overhalet, når det gælder antallet af passagerer, og i 2017 vil den hollandske storlufthavn sandsynligvis passere Charles de Gaulle Airport i Paris som den næststørste lufthavn i Europa kun overgået af Heathrow Airport ved London.

Det indikerer passagertallene fra årets første kvartal, hvor 14,1 mio. passagerer rejste gennem den hollandske storlufthavnen, hvilket var en vækst på 8,6 procent i forhold til samme periode året før. Paris-Charles de Gaulle kunne i årets tre første måneder registrere en vækst på 4,3 procent til i alt 14,9 mio. passagerer.

Fremskriver man vækstraterne fra første kvartal til hele året, vil Schiphol kunne vokse fra 63,6 til 69,1 mio. passagerer, mens den franske hovedstadslufthavn kan forvente at øget passagertallet fra 65,9 til 68,8 mio. i 2017. Det bliver under alle omstændigheder ret tæt, og der er ingen tvivl om, at de to hubs i Air France-KLM rutenetværket vil komme til at konkurrere side om side i de kommende år.

Der er god hjælp at hente fra personalet, når der skiftes fly i Schiphol Airport, (Foto: Schiphol Group)

Vækst i transfertrafik
At Schiphol Airport samtidig er en stor transferlufthavn, fremgår tydeligt at de seneste trafiktal, hvor der i første kvartal har været en fremgang på seks procent i transfertrafikken, der udgjorde lige i underkanten af 40 procent af den samlede trafik. Til sammenligning faldt transferandelen i Paris-CDG med fire procent til 23,4 procent, mens der også var et fald i Københavns Lufthavn til en transferandel på lige i underkanten af 21 procent.

Fra Schiphol Airport er det i dag muligt at flyve til omkring 300 destinationer i hele verden, og det betyder, at den hollandske hovedstadslufthavn samtidig er den næststørste hub-lufthavn i verden kun overgået af Frankfurt Airport.

Det er især på ruter til Asien, Nordamerika, Latinamerika samt i Europa, at Schiphol har sin styrke, men ruterne til Afrika og Mellemøsten domineres af Frankfurt Airport og Istanbul-Atatürk Airport.

Schiphol Airport ejes af den hollandske stat (69,77 %), bystyret i Amsterdam (20,03 %), bystyret i Rotterdam (2,20 %), mens Aéroports de Paris ejer otte procent af aktierne som B-aktier uden stemmeret.

 

Relaterede artikler:

Ny afgangshal taget i brug i Schiphol

Schiphol ind på en tredjeplads

CPH investerer mindre end europæisk konkurrent

Schiphol-lufthavnen har overhalet Frankfurt

CPH mere effektiv end Schiphol-lufthavn

 

x

Læs Også

KLM vender tilbage til Costa Rica

KLM genåbner rute til Costa Rica, som blev lukket for næsten 20 år siden. Landets præsident jubler over udsigten til flere europæiske turister.

Ny afgangshal taget i brug i Schiphol

På godt seks måneder har Amsterdam Schiphol-lufthavnen etableret en ny afgangshal, der skal pilles ned igen om 2,5 år, når første etape af lufthavnens permanente udbygning er klar.

KLM styrker nordiske føderuter

Med en ny codeshare-aftale til 10 destinationer i Sverige og Finland styrker KLM sit nordiske fodaftryk.

Danskejet fly i landingsulykke

Landingsstellet brød sammen, da et danskejet Bombardier Dash-8-Q400 fra britiske Flybe torsdag eftermiddag landede i Amsterdam-Schiphol lufthavnen.

Her er verdens største lufthavne i 2016

Amsterdam-Schiphol har sammen med to asiatiske lufthavne haft den største passagervækst i 2016, men London er stadig verdens største lufthavnsby.

Syv nye langdistanceruter i 2017 fra Air France-KLM

I løbet af 2017 åbner Air France-KLM tilsammen syv nye langdistanceruter til destinationer på fire kontinenter.