KLM-fly i Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Foto: Sascha Porsche / Wikimedia Commons.

Schiphol Airport bliver næststørste lufthavn i Europa

Amsterdams Schiphol Airport bevæger sig med lynskridt mod positionen som Europas næststørste lufthavn, hvilket forventes at blive en realitet ved udgangen af 2017.

Schiphol Airport i Amsterdam har vokseværk. I de seneste år er Frankfurt Airport og Istanbul-Atatürk blevet overhalet, når det gælder antallet af passagerer, og i 2017 vil den hollandske storlufthavn sandsynligvis passere Charles de Gaulle Airport i Paris som den næststørste lufthavn i Europa kun overgået af Heathrow Airport ved London.

Det indikerer passagertallene fra årets første kvartal, hvor 14,1 mio. passagerer rejste gennem den hollandske storlufthavnen, hvilket var en vækst på 8,6 procent i forhold til samme periode året før. Paris-Charles de Gaulle kunne i årets tre første måneder registrere en vækst på 4,3 procent til i alt 14,9 mio. passagerer.

Fremskriver man vækstraterne fra første kvartal til hele året, vil Schiphol kunne vokse fra 63,6 til 69,1 mio. passagerer, mens den franske hovedstadslufthavn kan forvente at øget passagertallet fra 65,9 til 68,8 mio. i 2017. Det bliver under alle omstændigheder ret tæt, og der er ingen tvivl om, at de to hubs i Air France-KLM rutenetværket vil komme til at konkurrere side om side i de kommende år.

Der er god hjælp at hente fra personalet, når der skiftes fly i Schiphol Airport, (Foto: Schiphol Group)

Vækst i transfertrafik
At Schiphol Airport samtidig er en stor transferlufthavn, fremgår tydeligt at de seneste trafiktal, hvor der i første kvartal har været en fremgang på seks procent i transfertrafikken, der udgjorde lige i underkanten af 40 procent af den samlede trafik. Til sammenligning faldt transferandelen i Paris-CDG med fire procent til 23,4 procent, mens der også var et fald i Københavns Lufthavn til en transferandel på lige i underkanten af 21 procent.

Fra Schiphol Airport er det i dag muligt at flyve til omkring 300 destinationer i hele verden, og det betyder, at den hollandske hovedstadslufthavn samtidig er den næststørste hub-lufthavn i verden kun overgået af Frankfurt Airport.

Det er især på ruter til Asien, Nordamerika, Latinamerika samt i Europa, at Schiphol har sin styrke, men ruterne til Afrika og Mellemøsten domineres af Frankfurt Airport og Istanbul-Atatürk Airport.

Schiphol Airport ejes af den hollandske stat (69,77 %), bystyret i Amsterdam (20,03 %), bystyret i Rotterdam (2,20 %), mens Aéroports de Paris ejer otte procent af aktierne som B-aktier uden stemmeret.

 

Relaterede artikler:

Ny afgangshal taget i brug i Schiphol

Schiphol ind på en tredjeplads

CPH investerer mindre end europæisk konkurrent

Schiphol-lufthavnen har overhalet Frankfurt

CPH mere effektiv end Schiphol-lufthavn

 

x

Læs Også

Ryanair tilbyder konge job

Den hollandske konge har i 21 år fløjet hemmeligt for KLM. Nu tilbydes han at flyve for Ryanair.

KLM vender tilbage til Mumbai

Amsterdam får to Mumbai-ruter, når KLM til oktober vender tilbage til verdens ottendestørste by.

HCA Airport i dialog med ruteflyselskab

På trods af stigende droneaktiviteter, så er fast ruteflyvning fortsat drømmen for HCA Airport, der er i dialog med et flyselskab om en rute til nordeuropæisk trafikknudepunkt.

KLM og Schiphol i åben krig

Normalt er der fælles fodslag mellem KLM og Amsterdam Schiphol-lufthavnen. Men lange køer i sikkerhedskontrollen i Schiphol har vendt op og ned på det.

Passagerkaos i Amsterdam-Schiphol

KLM anbefaler passagererne at møde op i Amsterdams Schiphol-lufthavn tre timer før afgang mod tidligere to timer på grund af udsigten til lange køer.

KLM vender tilbage til Costa Rica

KLM genåbner rute til Costa Rica, som blev lukket for næsten 20 år siden. Landets præsident jubler over udsigten til flere europæiske turister.